چهارشنبه ۲۳ آبان ۱۳۸۶ - ۱۶:۳۴
"پی‌پی جوراب بلند" در صد سالگی

آسترید لیندگرن، نویسنده سوئدی کتاب‌های کودک و نوجوان و خالق آثاری چون «پی‌پی جوراب بلند» و «برادران شیر دل»، صد سال پیش در ۱۴ نوامبر ۱۹۰۷ متولد شد. آثار او که به ۸۵ زبان مختلف ترجمه شده‌اند را، پرخواننده‌ترین آثار کودک و نوجوان تاریخ می‌دانند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، آسترید آنا امیلیا لیندگرن، نویسنده سوئدی کتاب‌های کودک و نوجوان، صد سال پیش در یکی از شهر‌های استان "اسمولند" سوئد متولد شد.

آثار این نویسنده به ۸۵ زبان مختلف ترجمه و در بیش از ۱۰۰ کشور جهان منتشر شده‌اند. 

"لیندگرن" به خوبی در ایران شناخته شده است؛ به طوری که ترجمه اثری از این نویسنده در سال ۱۳۵۰ خورشیدی جایزه‌ بهترین کتاب کودکان سال را در ایران دریافت کرد. سریال تلویزیونی «پی‌پی جوراب بلند» نیز از تلویزیون ایران پخش شده و تا به امروز، بیش از ۱۰ کتاب از او در ایران منتشر شده است. از «پی‌چی جوراب بلند» (معروف‌ترین اثر لیندگرن) ۵ ترجمه متفاوت به زبان فارسی وجود دارد.

علاوه بر «پی‌پی جوراب بلند»، آثاری مانند «دختر غارتگر»، «بچه‌های شلوغ » و «راسموس و مرد آواره» از این نویسنده توسط انتشارات امیر‌کبیر و نشر چشمه منتشر شده‌اند.

آسترید لیندگرن سال‌های اولیه زندگی خود را در خانه‌اش واقع در باغی بنام "نس" گذراند. بیشتر داستان‌های او بر مبنای خاطرات دوران کودکی و زندگی خانواده‌اش در "نس" نوشته شده‌اند و مشهورترین شخصیت داستانی او، یعنی «پی‌پی جوراب‌ بلند»، در واقع دختر خود اوست که "کارین" نام داشت و در بستر بیماری افتاده بود. 

آسترید در سال ۱۹۴۴ با کتاب خود به نام «درد دل‌های بریت ماری» در یک مسابقه ادبی که توسط موسسه جدیدالتاسیس "رابن و شوگرن" برگزار شده بود، شرکت کرد و جایزه دوم این مسابقه را به خود اختصاص داد. او سال بعد جایزه اول همین مسابقه ادبی را برای «پی‌پی جوراب بلند» به کسب کرد.

این کتاب از آن زمان به بعد همواره یکی از محبوب‌ترین کتاب‌های کودکان در سراسر جهان بوده است. جالب آنکه آسترید لیندگرن قبل از برنده شدن در مسابقه، این کتاب را برای چاپ به موسسه انتشاراتی «بونیرش» سپرد، ولی آن موسسه کتاب را برای انتشار ضعیف دانست و آن‌ را برای وی پس فرستاد.

لیندگرن در سال ۱۹۴۸ از طرف مجله "دامرناس ورلد" ماموریت یافت تا برای نوشتن مطالب و مقالات کوتاه درباره جامعه آمریکا به آن کشور سفر کند. او در همان ابتدای ورود به آمریکا به‌علت مواجه شدن با تبعیض نژادی‌ای که در آن جامعه نسبت به سیاهان اعمال می‌گردید، شدیدا متاثر و ناراحت شد. وی چند سال بعد مجموعه مقالاتی را که در آمریکا نوشته بود، در کتابی به نام «کتی در آمریکا» منتشر کرد.

در سال ۱۹۶۷ موسسه "رابن و شوگرن"، بانی جایزه ادبی جدیدی شد که آن ‌را به افتخار آسترید و در روز جشن تولد ۶۰ سالگی وی "جایزه ادبی آسترید لیندگرن" نام‌گذاری کرد. این جایزه که مبلغ آن برابر ۴۰۰۰۰ کرون سوئد است، هر ساله در روز تولد آسترید لیندگرن در ماه نوامبر، به یکی از نویسندگان سوئدی کتاب‌های کودکان اهدا می‌شود.

آسترید به خاطر دفاع و حمایت از حقوق کودکان و حیوانات و همچنین مخالفتش با تنبيه بدنی نیز شخصی شناخته شده بود. در سال ۱۹۵۸ دومین دریافت کننده جایزه «هانس کریستین آندرسن» (جایزه بین‌المللی ادبیات کودک ) شد و در سال ۱۹۹۳، جایزه بین المللی‌ای که به «آلترناتیو جایزه نوبل» معروف شده است، به دلیل عدالت خواهی او ، تعهدش نسبت به حاکم شدن فرهنگ عدم خشونت در جامعه، درک و همدردی وی با اقلیت‌ها و همچنین برای عشق وی به طبیعت و کوششی که در راه حفظ آن به‌عمل می‌آورد، به وی اعطا شد. یک برنامه رادیویی نیز در نودمین سالروز تولدش، او را به عنوان «زن سال سوئد» برگزید.

آسترید لیندگرن در سال ۲۰۰۲ و در سن ۹۴ سالگی درگذشت. دولت سوئد بعد از مرگ وی و برای گرامیداشت خاطره او «جایزه یادبود آسترید لیندگرن» را بنیاد نهاد. این جایزه، که مبلغ آن بالغ بر ۵ میلیون کرون سوئد است، بزرگ‌ترین جایزه نقدی جهان در رابطه با ادبیات کودک و نوجوان بحساب می‌آید. علاوه بر این بزرگ‌ترین بیمارستان کودکان سوئد در استکهلم نیز نام «آسترید لیندگرن» را بر خود دارد.

در سال ۲۰۰۵ مجموعه نسخه‌های اصلی و دست‌نوشت کتاب‌های آسترید لیندگرن که در کتابخانه سلطنتی سوئد در (استکهلم) نگهداری می‌شود، از سوی سازمان یونسکو، به عنوان بخشی از میراث فرهنگی جهان به ثبت رسید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط