چهارشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۲:۲۰
ظهور «آرمان‌ها و ايدئولوژي‌ها» در كتابفروشي‌ها

كتاب «آرمان‌ها و ايدئولوژي‌ها» با بررسي رويكردها و ايدئولوژي‌هاي سياسي دنياي معاصر مي‌كوشد تصوير هر ایدئولوژی از مفاهیم کلیدی سیاسی را آشكار سازد. اين اثر به تازگي از سوي انتشارات کتاب آمه منتشر شده است.*

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اين نوشتار با انتخاب متن‌هایی برجسته از ايدئولوژي‌هاي كلاسيك ليبراليسم، محافظه‌كاري و سوسياليسم تا اندیشه جدید ایدئولوژي سبز(اكولوژي در حكم ايدئولوژي)، مخاطبان را با مفاهیم اصلی این اندیشه‌ها آشنا می‌کند و يادآور مي‌شود که تصور هر ایدئولوژی از مفاهیم کلیدی سیاسی مانند آزادی و عدالت چیست. 

در بخشي از معرفي اين نوشتار آمده است: «از بحث‌های فکری روزمره گرفته تا چارسوق کتاب و اندیشه دیگر خبری از طمطراق ایدئولوژی‌های همه‌چیزدان و پاسخگو با سخنگویان آتشین مزاجشان نیست. گویا سال‌هاست این ماجراها قدیمی شده‌اند، اما وقتی خوب دقت کنیم، در هر سخن، گام و نگاهی می‌توان ردپایی از ایدئولوژی‌های بزرگ را دید. 
کلان روایت ایدئولوژی به ضرورت زمان تن داده و هر روز به دیگرسانی به میدان می‌آید، چرا که ایدئولوژی نه قالبی آهنین و نه دستور گورکنی اندیشه و تفکر بلکه یک برنامه سیاسی پایه برای گفت‌وگو و تعامل بین اندیشه و سیاست است، برنامه‌ای سیاسی که قطب‌نمایی در هزارتوی حیات سیاسی انسان‌هاست.» 

كتاب «آرمان‌ها و ايدئولوژي‌ها» در 9 فصل سیر تحول مفهوم ايدئولوژي‌ را بیان می‌کند و آرمان دموكراتيك، ليبراليسم، محافظه‌كاري، سوسياليسم و كمونيسم؛ از مور تا ماركس، سوسياليسم و كمونيسم پس از ماركس، فاشيسم و ايدئولوژي‌هاي آزادي‌بخش و سياست هويت، سياست «سبز» يا همان اكولوژي در حكم ايدئولوژي را مي‌كاود. 

به این ترتیب در هر فصلی می‌توان جان کلام راویان و آرمان نهفته در ذهنشان را دریافت. انتخاب دقیق نظرهای متفاوت درباره یک مبحث و به تصویر کشیدن رویکردهای متفاوت به آن، از جمله نقاط عطف اين نوشتار محسوب مي‌شود. 

كتاب «آرمان‌ها و ايدئولوژي‌ها» كه از سوي موسسه «ISM» با ويراستاری «ترنس بال» و «ريچارد دگر» منتشر شده را انتشارات کتاب آمه با ترجمه احمد صبوري‌كاشاني در 668 صفحه و بهاي 240000 ريال به چاپ رسانده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها