دوشنبه ۲۸ آبان ۱۳۸۶ - ۱۳:۰۹
«نغمه‌هاي عاشقان»؛ اسناد تاريخي حضور تركمنان در دفاع مقدس

موسي جرجاني، گردآورنده مجموعه ترانه‌هاي «نغمه‌هاي عاشقان» كه يكي از برگزيدگان حوزه شعر در يازدهمين دوره جايزه كتاب سال دفاع مقدس بود، اشعار گردآوري شده در اين كتاب را اسناد تاريخي حضور عاشقانه تركمنان در دفاع مقدس خواند.

جرجاني در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، با بيان مطلب فوق يادآور شد: اشعار اين كتاب، سروده‌هاي تركمنان در دوران دفاع مقدس است؛ اشعاري كه شاعران ما گفتند و خوانندگان ما خواندند، و رزمندگان تركمن به پشت‌گرمی آنها، عاشقانه به جنگ رفتند. 

وي با اشاره به 400 شهيد، 300 آزاده و بيش از 1000 جانباز 25 درصد تركمن به عنوان كارنامه درخشان تركمنان در دوران دفاع مقدس، افزود: اين اشعار را پس از بازنشستگي از صدا و سيما جمع‌آوري كردم؛ چون اين احساس را داشتم كه اين ترانه‌ها در حال فراموش شدن و رنگ باختن هستند، و جاي دريغ داشت اگر اسنادي با اين اهميت، از ميان مي‌رفت. 

مدير مسوول هفته‌نامه «اقتصاد گلستان» با اشاره به يكي از اين ترانه‌ها گفت:براي نمونه، در يكي از اين ترانه‌ها، مادر رزمنده‌اي مفقود الاثر شكوه و ناله مي‌كند كه "پسرم، همه آمدند و تو نيامدي"؛ كه اين ترانه را، خواننده شهير تركمن، استاد "كاكا وجان" اجرا كرد. 

مدير عامل "موسسه فرهنگي - هنري تركمنان گرگان زمين"، به تقسيم‌بندي صورت گرفته بين اشعار اين كتاب اشاره كرد و افزود: اشعار «نغمه‌های عاشقان» در موضوعات مختلف مربوط به دفاع مقدس، چون اعزام كاروان‌هاي رزمندگان به جبهه‌هاي جنگ، اسيران جنگي (آزادگان) و رزمندگان مفقود الاثر تقسيم شده‌اند. 

«نغمه‌هاي عاشقان» سال گذشته از سوي بنياد حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع مقدس منتشر شد. از جرجاني نيز تاكنون 20 عنوان كتاب به چاپ رسيده است و كتاب جديدش، «10 سال اسارت، 10 سال انتظار» هم به زودي توسط بنياد حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع مقدس منتشر خواهد شد. اين كتاب در برگيرنده زندگينامه يكي از اسيران تركمن است كه بيش از 10 سال در اسارت رژيم بعث بوده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط