یکشنبه ۲۷ آبان ۱۳۸۶ - ۱۵:۰۲
رستم‌پور: ما در موضع دفاع، و بر حق بوديم

محمدرضا رستم‌پور، از برگزيدگان جايزه كتاب سال دفاع مقدس در حوزه شعر به دليل انتشار مجموعه شعر «هفت مرتبه باران»، با بازگويي بخشي از زندگي "ويكتور هوگو" در زمان تبعيدش از سوي پادشاه فرانسه، گفت كه ما در طول جنگ در موضع دفاع، و بر حق بوديم، و به همين دليل بايد بيش از پيش، به شهداي دفاع مقدس و مقام والاي آْنان توجه كنيم.

محمد رضا رستم‌پور در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) با بيان اين كه «هفت مرتبه باران»، به دليل برخورداري از مقدمه و تدوين مناسب از سوي هيئت داوران به عنوان يكي از كتاب‌هاي برگزيده اعلام شده است، خاطرنشان كرد: اين مجموعه، از گردآوري اشعار شاعران حوزه جنوبي استان ايلام پديد آمده است.

وي با اشاره به ماجرايي تاريخي مربوط به "ويكتور هوگو" نويسنده فرانسوي افزود: در مقدمه اين كتاب بحثي درباره ويكتور هوگو شده بود. بدين ترتيب كه اين نويسنده فرانسوي، در طول مدتي كه از سوي پادشاه وقت فرانسه در تبعيد به سر مي‌برد، با خبر تجاوز چند تن از سربازان فرانسوي به روسيه و كشته شدن آنها مواجه شد. ولي او با وجود آنكه از تجاوز صورت گرفته آگاه بود، مقام اين كشته شدگان را در نوشته‌اي، تا حد شهيدان بالا برد.

رستم‌پور ادامه داد: حال سوالي كه در مقدمه اين كتاب طرح شده اين است كه ما، با وجود آنكه در جنگ نه در موضع تجاوز، كه در موضع دفاع و برحق بوديم، مسلما خيلي بيش‌تر از اين نويسنده بايد به شهيدان كشورمان احترام بگذاريم در نوشته‌هاي خود به آنها بپردازيم.

اين شاعر در بخش ديگري از سخنانش با بيان اين كه «هفت مرتبه باران» از اشعار حدود 40 شاعر از شاعران حوزه جنوبي استان ايلام تشكيل شده است، اضافه كرد: شاعران اين مجموعه از افرادي هستند كه در طول مدت جنگ، بيش از ديگران متحمل خسارت شده‌اند. آنها درد جنگ را با تمام وجود خود احساس كرده‌اند، برخي خانواده خود را از دست داده‌اند و ديگران، خانه و كاشانه خود را. به همين دليل، شعرهاي آنها، بازگو كننده درد كساني است كه خيلي خوب جنگ را تجربه كرده‌اند.

به گفته رستم‌پور، شاعران اين مجموعه، همگي از شهرهاي آبدانان، دهلران، دره‌شهر و مهران هستند و قالب شعرها نيز، از قالب‌هاي كلاسيك تا نيمايي و آزاد را دربرمي‌گيرد.

از رستم‌پور، پيش از اين مجموعه شعر «از زبان زخم‌ها» از سوي دفتر شعر جوان در سال 84 به چاپ رسيده بود. 

وي چهار مجموعه شعر «زخم‌هايي كه نشمرده‌ايم»، «بدون مانيفست»، «خونه خدا كدوم وره» و مجموعه اشعار كردي را زير چاپ دارد.

همچنين، مجموعه‌اي از خاطرات رزمندگان جنگ تحميلي با عنوان «روشن‌تر از فردا»، به تلاش اين شاعر به زودي منتشر مي‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط