سه‌شنبه ۲۲ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۳:۳۰
آرزوي تمام كتابداران با اجراي طرح «كنسرسيوم محتواي ملي» محقق مي‌شود

كتابدار مرجع كتابخانه مجلس شوراي اسلامي با اشاره به پيوستن اين كتابخانه به «كنسرسيوم محتواي ملي» ارايه اطلاعات تمامي كتاب‌هاي داخل كشور و نشاني آنها در ساير كتابخانه‌ها را از جمله اهداف اين طرح دانست و ايجاد فضايي آنلاين براي راهنمايي مخاطبان را از جمله آرزوهاي در حال تحقق كتابداران خواند.-

علي خاكپور در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، درباره اين طرح عنوان كرد: پيشنهاد اين پروژه را موسسه تبيان از دو سال قبل مطرح كرد و پايگاه اطلاع‌رساني آن حدود هفت ماه پيش با عضويت 11 كتابخانه و مركز اطلاع‌رساني راه‌اندازي شد.

وي با اشاره به واپسين نشست كتابداران كتابخانه‌هاي عضو اين قرارداد ملي كه عصر ديروز(دوشنبه) برگزار شد، عنوان كرد: «كنسرسيوم محتواي ملي» توافق مشتركي ميان كتابخانه‌ها محسوب مي‌شود كه قرار است با تجميع اطلاعات و ورود آنها به پايگاهي واحد، از اين پس هر فردي از طريق اينترنت و دسترسي به وب‌سايت http://www.icnc.ir از اطلاعات كتاب‌هاي زبان فارسي مورد نياز خود و كتابخانه‌اي كه آن اثر در آن قرار دارد، مطلع شود.

وي با اشاره به اين كه اعضاي اين كنسرسيوم تابع قراردادي حقوقي و دو طرفه با مركز اطلاعاتي اين طرح‌‌اند، گفت: بر اساس اين طرح، اين مركز مي‌تواند از تمامي اطلاعات كتابخانه‌اي اين مراكز استفاده كند. اين قرار داد دو طرفه، با حفظ اطلاعات محرمانه دو طرف و با شرط سوء استفاده نكردن از اين اطلاعات منعقد مي‌شود. 

خاكپور ايجاد «ميز مرجع مجازي» را از جمله رويكردهاي اين طرح دانست و عنوان كرد: در برنامه‌هاي اين كنسرسيوم قرار شده است تسهيلاتي فراهم شود تا مخاطبان كتابخانه‌ها از برخي مراجعه حضوري در اين مراكز بي‌نياز شوند و پاسخ سوال‌هاي خود را از طريق گفت‌وگوي آ‌نلاين با كتابداران به دست آورند. از اين خدمات به اختصار «SDI»‌ يا همان «اشاعه گزينشي اطلاعات» ياد مي‌شود. در حقيقت، اين اقدام همان كاري است كه ما كتابداران مرجع انجام مي‌دهيم. مراجعان به اين مراكز كتابخانه‌اي مي‌توانند به صورت آنلاين در خواست يا سوال خود را عنوان كنند و كتابدار مرجع آن مركز از طريق ايميل يا تماس تلفني پاسخگوي آنها باشد و مراجعان را راهنمايي كند. 

اين كارشناس كتابداري يادآور شد: بر اساس آخرين مصوبات اين كنسرسيوم قرار شد در طول هفته هريك از كتابداران كتابخانه‌هاي عضو چهار ساعت به شكل آنلاين(زنده) روي خط تماس باشند و در فضايي «چت»‌گونه، پرسش‌هاي مراجعان را پاسخ دهند. در «كنسرسيوم محتواي ملي» خدمات مرجع در بخشي به نام «از كتابدار بپرس» ارايه مي‌شوند.

خاكپور با بيان اين كه قرار است وي به عنوان نماينده كتابخانه مجلس از هفته آينده روزهاي سه‌شنبه در دو نوبت به صورت آنلاين آماده پاسخگويي به سوالات مخاطبان باشد، گفت: بر اساس اين طرح، از ساعت 8 تا 10 صبح روزهاي سه‌شنبه و از ساعت 10 تا 12 بايد به سوالات پاسخ دهم. كاربران از طريق پايگاه اطلاع‌رساني كنسرسيوم مي‌توانند به اين بخش راه يابند و كتابداران با رمز عبوري كه در اختيار آنها قرار داده شده است، به اين سوالات پاسخ دهند.

وي از ارايه اين خدمات كتابخانه‌اي به عنوان گامي بزرگ در عرصه اطلاع‌رساني مرجع ياد كرد و بيان داشت: ارايه اين خدمات كتابخانه‌اي همواره از آرزوهاي كتابداران مرجع بوده است كه اميدواريم با اجراي اين طرح، عملي شود. البته قرار است هنگام اجراي طرح نيز پيشنهادهايي براي تكميل آن ارايه شوند.

كتابدار مرجع كتابخانه مجلس شوراي اسلامي با اشاره به اين كه موسسه تبيان به دليل اين كه پيشنهاد دهنده اين طرح بود، مسووليت آن را بر عهده دارد و دبيرخانه اين كنسرسيوم نيز در اين موسسه قرار دارد.
 
وي در پايان يادآور شد: تاكنون 11 كتابخانه و مركز اطلاع‌رساني بزرگ مانند كتابخانه مجلس شوراي اسلامي، مركز اسناد و كتابخانه ملي، كتابخانه آستان قدس رضوي و كتابخانه‌هايي از شهر تهران و قم به عضوت اين كنسرسيوم درآمده‌اند و مراكزي مانند كتابخانه آيت‌الله مرعشي و مجمع ذخاير اسلامي قم نيز در حال رايزني‌هايي براي انعقاد قرار دادند. 

كنسرسيوم محتواي ملي از كتابخانه‌ها و سازمان‌های دارای منابع اطلاعاتی اعم از کتاب، نشریه، نسخه‌های خطی، عکس، صدا و فیلم و با هدف تامین نیازهای پژوهشگران و شهروندان ایرانی برای دسترسی سریع‌ به محتوای مورد نظر ايجاد شده است. اين مركز براي تحقق اهداف خود در نظر دارد از طريق بسترسازی مناسب و جلب مشارکت ساير تولیدکنندگان محتوا به گردآوری، تبدیل، سازماندهی و حفاظت اطلاعات به شکل رقومی و در سطح ملی بپردازد. مخاطبان مي‌توانند با مرجعه به نشاني اينترنتي http://icnc.ir/index.aspx?pid=515 به بخش «از كتابدار بپرس» دسترسي يابند و از برنامه كتابخانه‌هاي بزرگ در ارايه اين خدمات و ساعات خدمات رساني آنها مطلع شوند.

بنیاد دایره المعارف اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی، كتابخانه مركزي دانشگاه تهران، مجمع ذخایر اسلامی(کدنا)، مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی، مرکز نشر دانشگاهی، موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان، کتابخانه آستان قدس رضوی، کتابخانه مجلس شورای اسلامی و کتابخانه ملی ایران از اعضاي اين كنسرسيوم‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط