فيروز زنوزي جلالي، داستاننويس گفت: داستانهاي دفاعمقدس بيشتر به دنبال ماجرا هستند. در حالي كه ادبيات برتر دنيا ادبيات تحليلگر است. اينگونه آثار به چرايي مسايل پاسخ ميدهند. مخاطب امروز ما نيز دنبال پاسخ بسياري از چراها درباره جنگ است._
وي در پاسخ به سوالي درباره دليل موفق نبودن داستان دفاعمقدس نسبت به ژانر خاطره گفت: داستاننويسان دفاعمقدس بايد توانايي پاسخگويي به نياز جامعه پرسشگر را داشته باشند و خواستههاي آنان را برآورده كنند.
نويسنده كتاب «سکان، سمت، میانه اروند» تاكيد كرد: داستانهاي دفاعمقدس، بيشتر دنبال ماجرا هستند. در حالي كه ادبيات برتر دنيا تحليلگر است. اينگونه آثار به چرايي مسايل پاسخ ميدهند. مخاطب امروز ما نيز دنبال پاسخ بسياري از چراها درباره جنگ است.
زنوزي جلالي خاطرنشان كرد: بايد نبض جامعه در دستشان نويسندگان جنگ باشد و اگر هزاران داستاني با اين ويژگي نوشته نشوند، وضعيت ادبيات دفاعمقدس همينطور باقي خواهد ماند.
وي به ترجمه و انتشار رمان «نشان سرخ دليري» نوشته استيفن كرين به زبانهاي زنده دنيا اشاره كرد و گفت: اين اثر،نمونهاي از يك اثر ادبي و تحليلي است كه به چرايي جنگهاي داخلي آمريكا پاسخ ميدهد. داستاننويسان دفاعمقدس نيز بايد به چراييها و دغدغههاي ذهني مخاطبان خود پاسخ دهند.
خالق كتاب «قاعده بازي» با انتقاد از پرداختن نويسندگان به سوژههاي يكنواخت دفاعمقدس اظهار كرد: مخاطب ما از شنيدن و خواندن موضوعهاي دم دستي اشباع شده است. نويسندگان، مسايلي از جنگ را ميگويند كه مخاطب آن را با دانش عمومي خود هم اندازه ميداند. بنابراين جذابيتي براي خواننده ندارند. ما بايد نكاتي را به مخاطب ارايه كنيم كه او از جنگ نميداند.
فيروز زنوزي جلالي، توجه به ادبيات تحليلي در حوزه دفاعمقدس را براي رسيدن به اين هدف، موثر ارزيابي و تصريح كرد: نگارش اثر تحليلي، سياهنمايي يا زير سوال بردن دفاعمقدس نيست. ادبيات تحليلي، ادبيات انديشه است و حداقل به بيان و انعكاس مسايل دروني نويسنده ميپردازد.
اين داستاننويس دفاعمقدس افزود: داستانهاي جنگ بايد انسان را در ميدان نبرد، مورد محاكات قرار دهند و انديشه و تلاطم روحي او را به صورت ناب بيان كنند. ممكن است كه حتي يك حادثه بسيار كوچك مانند ترديد يك رزمنده، درباره كشتن يا نكشتن اولين سرباز دشمن در يك موقعيت خاص، منعكس كننده اين حس باشد.
اين نويسنده متعهد در پايان يادآوري كرد: كمي مطالعه جانبي و عميق، يكي ديگر از دلايل ضعف داستاننويسان دفاعمقدس است. ادبيات امروز، بازوي تفكر جامعه است. پس نويسندهاي كه متفكر نباشد، توانايي خلق يك اثر چند بُعدي و تحليلي را ندارد.
نظر شما