یکشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۰ - ۱۱:۰۰
معيار و ميزان تشخيص حق از باطل

كتاب «بوي عطر ياس (زندگاني حضرت فاطمه زهرا"س")» تاليف كاظم سعيدپور از سوي نشر جمال منتشر و روانه بازار كتاب شد. در اين كتاب، با گوشه‌هايي از زندگاني گوهربار و معارف فاطمي، از ولادت تا شهادت ايشان، آشنا مي‌شويم.-

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اين مجموعه تنها به دليل محبت ابراز و عرض ارادت به ساحت مقدسه بانوي دو جهان، حضرت زهرا(س) تنظيم شده و سعي بر آن بوده كه شمه‌اي از زندگاني حضرت(س) را به رشته تحرير درآورد.

روشن شدن آسمان به ولادت فاطمه(س)
فاطمه(س) در سال پنجم بعثت به دنيا آمد (سه سال پس از معراج رسول خدا"ص") و هنگامي كه پيامبر اكرم(ص) از دنيا رفت، فاطمه(س) هجده ساله بود.

در اصول كافي از امام باقر(ع) روايت شده است: «فاطمه زهرا(س) دخت رسول خدا(ص) پنج سال بعد از بعثت متولد شد.» امام صادق(ع) فرموده‌اند: «ولادت فاطمه زهرا(س) در بيستم جمادي‌الثاني اتفاق افتاد كه در آن هنگام رسول اكرم(ص) چهل و پنج ساله بود.»

البته درباره تاريخ تولد حضرت زهرا(س) اختلاف نظر وجود دارد و سال تولد حضرتش را بعضي قبل يا بعد از بعثت ذكر كرده‌اند، ولي با توجه به ‌آنچه درباره ميوه بهشتي ذكر شد و احاديث و اخباري كه در اين باره وجود دارد، به روشني آشكار مي‌شود كه بدون شك تولد ايشان(س) بعد از بعثت بوده است.

احترام نام فاطمه
هر نامي معرف يك شخص است و در انسان‌هاي كامل، حكايت از شخصيت وجودي آنان دارد. بنابراين، اسامي و القاب حضرت زهرا(س) هر يك بر يك جنبه وجودي حضرت دلالت دارد. ائمه(عليهم‌السلام) در سيره خود نسبت به نام مادرشان حضرت فاطمه(س) ارادت و احترام خاصي قائل‌اند و ديگران را نيز به اين امر توصيه كرده‌اند.

امام صادق(ع) از يكي از يارانش كه خداوند دختري به وي عنايت كرده بود پرسيد: او را چه ناميده‌اي؟ گفت: فاطمه. امام(ع) فرمود: «درود خدا بر فاطمه باد! پس مراقب باش؛ چون اين نام را بر او نهاده‌اي سيلي‌اش نزني و به او بد نگويي و گرامي‌اش بداري.»

از امام كاظم(ع) نقل است: «در خانه‌اي كه نام محمد(ص) و نام فاطمه(س) باشد، فقر وارد نمي‌شود.»

يونس‌بن ظبيان از امام جعفر صادق(ع) نقل مي‌كند كه حضرت فرمودند: «فاطمه اطهر(س) نزد خدا داراي 9 نام است: فاطمه، صديقه، مباركه، طاهره، زكيه، راضيه، مرضيه، محدثه و زهراء.»

چگونگي خواستگاري علي(ع) از زهرا(س) 
قبل از حضرت علي(ع) افرادي مانند ابوبكر و عمر، از پيامبر(ص) فاطمه(س) را خواستگاري كرده بودند و پيامبر(ص) به آنها فرموده بود: «درباره ازدواج زهرا، منتظر وحي الهي هستم.»

آن دو پس از نااميدي، با «سعد معاذ» به گفت‌وگو پرداختند و دريافتند كه به جز علي(ع) كسي شايستگي ازدوج با آن حضرت را ندارد و نظر پيامبر(ص) نيز به غير از او، كس ديگر نمي‌تواند باشد. از اين‌رو، آنها به سراغ علي(ع) رفتند و حضرت را در باغ يكي از انصار يافتند كه با شتر خود مشغول آبياري بود. گفتند: اشراف قريش از دختر پيامبر خواستگاري كرده‌اند و پيامبر(ص) كار زهرا(س) را به اذن الهي واگذار كرده است. سپس به امير مومنان پيشنهاد دادند به خواستگاري دختر پيامبر برود.

علي‌بن ابي‌طالب(ع) اشك شوق ريخت و گفت: «دختر پيامبر(ص) مورد علاقه من است.» اين را گفت و روانه خانه پيامبر(ص) ـ‌كه آن روز نزد ام‌سلمه به سر مي‌برد‌ـ‌ شد. وقتي در خانه را كوبيد، پيامبر(ص) به ام‌سلمه فرمود: «برخيز و در را باز كن كه اين كسي است كه خدا و رسولش او را دوست مي‌دارند.»

ام‌سلمه مي‌گويد: با شوق ديدار چنين شخصي، در را باز كردم و حضرت علي(ع) را مقابل در ديدم. وارد شد و در محضر پيامبر(ص) نشست. اما حيا و عظمت پيامبر(ص) مانع سخن گفتن او بود. علي(ع) سر به زير افكنده و سكوت بر مجلس حاكم بود. پيامبر(ص) فرمود: «يا علي! گويا براي كاري آمده‌اي؟
حضرت از خويشاوندي و ثبات در راه دين و جهاد در پيشبرد اسلام خود سخن گفت: پيامبر(ص) فرمود: تو از آنچه مي‌گويي بالاتري.
حضرت علي(ع) عرض كرد: آيا صلاح مي‌دانيد كه فاطمه را به عقد من در آوريد؟ پيامبر(ص) فرمود: درخواست شما را با او در ميان مي‌گذارم و سپس به شما پاسخ مي‌دهم. پيش از تو نيز افرادي از او خواستگاري كرده‌اند، ولي دخترم نسبت به آنها احساس بي‌ميلي كرده است.
سپس پيامبر به زهرا(ع) فرمود: فضيلت و مقاومت علي در اسلام بر ما روشن است و از خدا خواسته بودم كه تو را به عقد بهترين آفريده‌اش درآورد. اكنون او به خواستگاري تو آمده است. در اين‌باره چه مي‌گويي؟. فاطمه(س) بدون آنكه روي از پيامبر برگرداند، در سكوت عميقي فرو رفت. رسول خدا(ص) رضايت فاطمه(س) را دريافت و فرمود: الله اكبر! سكوت دخترم نشانه رضايت اوست.»

پس از اين جريان، جبرئيل نزد پيامبر اكرم(ص) آمد و گفت: «يا محمد! فاطمه را به ازدواج علي(ع) درآور؛ زيرا خدا راضي است كه زهرا براي علي و علي براي زهرا باشد.» رسول خدا(ص) نيز چنين كرد. سپس علي(ع) را نزد فاطمه(س) نشانيد و فرمود: «بار خدايا! ايشان نزد من محبوب‌ترين خلق تو هستند. تو ايشان را دوست داشته باش و خير و بركت به فرزندان‌شان عطا فرما! و ايشان را در پناهت نگاه‌دار. پروردگارا! من ايشان و ذريه ايشان را از شر شيطان رجيم به تو مي‌سپارم.»

شايستگي، دليل پذيرش خواستگاري
از حضرت علي(ع) نقل شده كه پيغمبر اكرم(ص) به من فرمود: «يا علي! گروهي از مردان قريش مرا مورد سرزنش قرار دادند و گفتند: ما خواستگار فاطمه(س) بوديم و تو نپذيرفتي و اكنون او را به علي‌بن ابي‌طالب(ع) دادي! [در حالي كه ما ثروت‌مندتر بوديم]. من گفتم: به خدا قسم! من فاطمه(س) را از شما رد نكردم، بلكه خدا خواستگاري شما را نپذيرفت و فاطمه را به ازدواج علي درآورد، زيرا جبرئيل بر من نازل شد و گفت: خداي تعالي مي‌فرمايد: "اگر من علي را خلق نمي‌كردم، از حضرت آدم به بعد، شوهري كه شايسته فاطمه باشد در روي زمين نبود".»

فضائل و مناقب فاطمه(س)
يكي از راه‌هاي درك عظمت و فهم شان فاطمه(س) اين است كه بدانيم خداوند در قرآن، چگونه به حضرت توجه كرده است. بيان آياتي در خصوص صديقه طاهره در قرآني كه معجزه و كتاب جاويد دين خاتم و وحي الهي بر پيامبر(ص) و عين كلام وحي بودن آن از مسلمات است، مي‌تواند ما را در شناختن فاطمه(س) راهنمايي كند.

از آياتي كه درباره فاطمه(س) نازل شده‌اند، مي‌توان به سوره «انسان (هل‌اتي)»،‌ سوره «كوثر»، آيه «تطهير»، آيه «مباهله» و آيه «قربي» اشاره كرد.

اين كتاب گوشه‌اي از جايگاه و منزلت فاطمه(س) نزد خداوند متعال و پيامبر(ص) و حمايت او از امام علي(ع) و نيز آزار و ظلم كساني را يادآور شده است كه نه فقط به مرضيه خداوند، بلكه به همه مسلمانان تا روز قيامت ستم كردند. آنان ظلم به حضرت را تا آنجا روا داشتند كه نه فقط قدر و منزلت ايشان در دنيا شناخته نشد، بلكه از قبر او هم در دنيا نشاني نماند! اما نكته مهم‌تر آن است كه اين ستم را كساني انجام دادند كه نسبت به مقام حضرت فاطمه(س) آگاهي داشتند؛ ولي آن را كتمان كردند. به راستي اگر پيامبر(ص) آن همه سفارش به نيكي را در حق زهرا(س) نفرموده بود، چه مي‌كردند!؟

كتاب حاضر در بخش نخست، به زندگاني حضرت زهرا(س) از ديدگاه شيعه و كتاب‌هاي شيعي مي‌پردازد و بخش دوم به نظرات و بيان روايات و تاريخ زندگاني فاطمه(س) در كتاب‌هاي اهل‌سنت اختصاص دارد. 

نكته جالب اين كه بعضي از شيعيان به دليل رعايت وحدت از ذكر قسمتي از مسلمات تاريخ زندگاني حضرت زهرا(س) چشم مي‌پوشند، در حالي كه همان مطالب به وضوح و وفور در كتب اهل‌سنت بيان شده‌اند!

چاپ نخست كتاب «بوي عطر ياس(زندگاني حضرت فاطمه زهرا"س")» با شمارگان 5000 نسخه، 128 صفحه و بهاي 18000 ريال راهي بازار نشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط