پنجشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۰ - ۱۲:۰۰
جلوگيري از ورود آثار نامناسب كمك درسي به كتابخانه‌هاي مدارس

كارشناس مسوول فرهنگي ـ هنري اداره كل آموزش و پرورش استان همدان با بيان اين كه محتواي كتاب‌هاي عرضه شده در طرح «5000 نمايشگاه كتاب در 5000 مدرسه» از غناي بالايي برخوردارند گفت:اين نمايشگاه از ورود كتاب‌هاي نامناسب كمك درسي به كتابخانه‌هاي مدارس جلوگيري مي‌كند._

سيدمهدي موسوي فاخر در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اظهار كرد: طرح «5000 نمايشگاه كتاب در 5000 مدرسه» علاوه بر فراهم كردن زمينه‌هاي تجهيز كتابخانه‌هاي مدارس به كتاب‌هاي مناسب، باعث مي‌شود تا تمام كتابخانه‌هاي مدارس سراسر كشور اغلب با كتا‌ب‌هاي يكسان تجهيز شوند كه اين موضوع، نگاه دانش‌آموزان را به يك هدف مشخص متمركز مي‌كند و مسوولان مدارس، ديگر نگران ورود كتاب‌هاي نامتناسب با گروه سني دانش‌آموزان به مدارس نخواهند بود.

وي ادامه داد: كارشناسان نمايشگاه استان همدان از طرح «5000 نمايشگاه كتاب در 5000 مدرسه»، حدود 900 عنوان كتاب انتخاب كرده‌اند. در واقع، براي هر دوره تحصيلي ابتدايي، راهنمايي و متوسطه حدود 300 عنوان كتاب در نظر گرفته شده است.

كارشناس مسوول فرهنگي ـ هنري اداره كل آموزش و پرورش استان همدان افزود: معيار انتخاب كتاب‌هاي ويژه دوره ابتدايي از ميان كتاب‌هاي طرح «5000 نمايشگاه كتاب در 5000 مدرسه»، طراحي جلد و صفحه‌آرايي مناسب، استفاده صحيح از نقاشي و رنگ‌آميزي در محتواي كتاب، وجود شعرهاي كودكانه از شاعران مطرح، داستان‌هاي كهن و قصه‌هاي قرآني بوده است.

موسوي فاخر بيان كرد: در دوره راهنمايي كوشيديم كتاب‌هايي را انتخاب كنيم كه مباحث علمي و قصص‌الانبياء را دربرداشته باشند. همچنين در اين دوره تحصيلي به انتخاب دايرة‌المعارف‌ها و كتاب‌هاي مرجع نيز اقدام كرده‌ايم.

وي با اشاره به دوره متوسطه تحصيلي گفت: تلاش كارشناسان استان همدان در انتخاب كتاب‌هاي ويژه دوره متوسطه اغلب روي كتاب‌هاي متناسب با علم روز و تكنولوژي‌هاي پيشرفته متمركز بوده است. در هر سه دوره تحصيلي به قيمت پشت جلد كتاب‌ها و عنوان انتشاراتي كه به چاپ كتاب اقدام كرده‌اند نيز توجه شده است و بيشتر كوشيده‌ايم كتاب‌هايي را انتخاب كنيم كه از سوي انتشارات مطرح منتشر شده‌اند.

كارشناس مسوول فرهنگي ـ هنري اداره كل آموزش و پرورش استان همدان اظهار كرد: طرح «5000 نمايشگاه كتاب در 5000 مدرسه» با وجود نقاط قوت فراوان، داراي ضعف‌هايي است كه از آن ميان مي‌توان به شركت نكردن تمام انتشارات موجود در كشور در آن اشاره كرد كه اين امر باعث مي‌شود تعداد زيادي از كتاب‌هاي خوب و قابل استفاده دانش‌آموزان از گردونه انتخاب و در نتيجه ورود به كتابخانه‌هاي مدارس محروم شوند.

موسوي فاخر ادامه داد: اغلب در اين نمايشگاه، كتاب‌هايي ارايه مي‌شوند كه متناسب با موقعيت محيطي و فرهنگي استان‌هاي مختلف كشور نيستند و كتاب‌ها بومي‌سازي نمي‌شوند. بنابراين، انتخاب كارشناس‌هاي استان‌هاي سراسر كشور به همان عناويني كه در نمايشگاه ارايه شده‌اند، محدود مي‌شود كه اميدوارم مسوولان برپايي اين طرح در سال‌هاي آينده براي رفع اين مشكل اقدام كنند.

وي با اشاره به ساير ويژه‌برنامه‌هاي اداره كل آموزش و پرورش استان همدان در هفته كتاب جمهوري اسلامي ايران گفت: اين اداره همزمان با برپايي طرح «5000 نمايشگاه كتاب در 5000 مدرسه»، جشني با عنوان «جشن كتاب» برگزار خواهد كرد. در اين جشن، نمايشگاه كتاب ديگري با هدف حضور و تشويق خانواده‌ها و دانش‌آموزان براي بازديد، خريد از نمايشگاه و هديه كتاب به كتابخانه‌هاي آموزشگاهي و كلاسي مدارس برپا مي‌شود.

كارشناس مسوول فرهنگي ـ هنري اداره كل آموزش و پرورش استان همدان در پايان گفت: نواختن زنگ كتاب به صورت نمادين در نخستين روز از هفته كتاب در هر ناحيه از شهرستان‌هاي مناطق استان همدان، از ديگر اقدامات اين اداره به مناسبت هفته كتاب به شمار مي‌آيد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط