یکشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۰ - ۱۳:۰۶
كتابداري  حرفه‌اي پژوهشي است

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با بيان اين‌كه كتابدار يك كارمند اجرايي نيست، گفت: كتابداري يك حرفه فرهنگي و پژوهشي است و كتابدار بايد مانند يك طبيب حاذق و دلسوز تشخيص و تجويز كند.-

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، سيد محمد حسيني كه صبح امروز (22 آبان) در نخستين همايش ملي مباني نظري و فلسفه علم كتابداري و اطلاع رساني سخنراني مي‌كرد، عنوان كرد: كتابدار اگر نتواند نياز افراد را به درستي تشخيص دهد، شايد موجب دلزدگي فرد از كتابخواني شود.

وزير ارشاد در اين مراسم با اشاره به شبانه‌روزي شدن كتابخانه ملي از اين اقدام تشكر كرد و گفت: آنچه  در گذشته به همت ديگران در كتابخانه ملي انجام شده، امروز با شتاب بيشتري دنبال مي‌شود، از جمله اين اقدامات كرسي‌هاي آزاد انديشي است. ما نيازمند اين كرسي و تضارب آرا براي پر كردن خلاء هاي موجود هستيم. 

وي ادامه داد: در دوران دفاع مقدس امكان پرداختن به همه مسايل وجود نداشت، ولي امروز مي‌توانيم با فراغ بال به برخي از مسايل بپردازيم. اگر به تاريخ صدر اسلام هم نگاه كنيم اين تغييرات به تدريج به وقوع پيوست به گونه‌اي كه مسلمانان نزديك به 13 سال رو به همان قبله يهودي‌ها نماز مي‌خواندند و پس از استقرار در مكه قبله خود را تغيير دادند. 

وزير ارشاد با تاكيد بر اهميت حفظ اسناد تاريخي و مكان‌هاي تاريخي افزود: به طور مثال در آفريقاي‌جنوبي خانه نلسون ماندلا را مانند يك مكان تاريخي نگهداري مي‌كنند. بنابراين اين كاري كه دوستان ما در كتابخانه ملي براي حفظ اسناد انجام مي‌دهند، بسيار ارزشمند است.

حسيني اضافه كرد: آيت‌الله مرعشي نجفي نيز زماني كه در نجف بودند اقدام به جمع‌آوري نسخ خطي كردند چراكه انگليسي‌ها
مي‌خواستند اين نسخ را جمع آوري كنند اما اكنون ما شاهد هستيم كه حاصل زحمات ايشان در كتابخانه با شكوهي نمود پيدا كرده است.

حسيني با بيان اين‌كه امكانات بسيار مهم است، اما همت بالا و اراده عالي باعث مي‌شود كه موانع از سر راه برداشته شود، گفت: كارهايي مانند طبقه‌بندي علوم از ارزش بسيار بالايي برخوردار است.  در اين زمينه داراي سابقه و پيشينه هستيم. اگر قبل از انقلاب تبعيت كوركورانه از غرب بوده است اما تمدن پيشين ما سرشار از افتخارات علمي دانشمندان است. بايد با تكيه بر گذشته و نياز روز براي پيشرفت حركت كنيم و براي اين‌كه در ما اعتماد به نفس و خودباوري ايجاد شود بايد بر اساس دانش و بينش خودمان جلو برويم.

وي در بخش ديگري از سخنان خود به اهميت كتاب اشاره كرد و گفت: بايد فضايي در كشور حاكم باشد كه سرانه مطالعه افزايش يابد. به‌ويژه دانش‌آموزان و دانشجويان ما بايد كتابخوان باشند. در حال حاضر كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان 800 كتابخانه را در شهرها و روستاها در اين هفته تجهيز كرده است كه جاي تقدير دارد. ما بايد دانش‌آموز را علاقه‌مند كنيم، چون در اين حالت بعد از اين‌كه طبيعت ثانويه و عادت در او ايجاد شد، خود حركت مي‌كند. 

وزير ارشاد تصريح كرد: كتابخواني نبايد كاري در اوقات فراغت باشد چراكه مطالعه كاري بسيار جدي و اساسي است. بنابراين وظيفه شما نخبگان است كه فضايي را در كشور ايجاد كنيد كه به اين مقوله پرداخته شود و بتوانيم از افزايش سرانه مطالعه به عنوان شاخص توسعه نام ببريم. چون بدون علم و دانش هيچ شاخص ديگري وجود نخواهد داشت.

حسيني با تاكيد بر انجام كارهاي پژوهشي و دقيق در سطح كشور گفت: اگر مي‌خواهيم علم را طبقه‌بندي كنيم بايد به گونه‌اي اين كار را انجام دهيم كه مورد مضحكه قرار نگيريم. اگر ما ليبراليسم را به چالش مي‌كشيم بايد مباني آن را به دقت بشناسيم تا بتوانيم آن را نقد كنيم.

وي با اشاره به اين‌كه مجامع جهاني در دست قدرت هاست، تاكيد كرد: در طول تاريخ قدرت‌ها كاري كرده‌اند كه همواره جوامع اسلامي عقب باشند. 

حسيني  درباره كتابخانه ملي گفت: اين كتابخانه بايد به عنوان مركزي پويا با نشاط و روزآمد باشد تا هر فردي با مراجعه به آن احساس نشاط كند.

اخبار تكميلي اين همايش متعاقبا منتشر مي‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها