سه‌شنبه ۸ آذر ۱۳۹۰ - ۱۶:۲۱
هفت كتاب جديد درسی بر مبنای قرآن توليد می‌شود

مشاور قرآني وزير آموزش و پروش در نشست «مدارس قرآن، ظرفيت‌ها و افق‌های پيش‌رو» گفت: هدف نهايي و اصلي مدارس قرآني، آموزش قرآن به دانش‌آموزان به گونه‌اي است كه قرآن را بخوانند، آن را بفهمند و آموزه‌هايش را به كار گيرند تا به يك جامعه‌اي آرماني برسيم. بر اين اساس، هفت كتاب درسي جديد در دست توليد است.

ايبنا نوجوان: محمد بنيادي با بيان اين‌كه 10 هزار مدرسه‌ي قرآني كشور در سال گذشته در 32 استان كشور راه‌اندازي شد، گفت: اين مدارس در نوبت بعدازظهر مدارس فعاليت مي‌كنند تا بچه‌ها بتوانند در كنار كلاس‌هاي درسي، سواد قرآني خود را نيز افزايش دهند.

او درباره‌ي دلايل فعاليت مدارس قرآني در نوبت عصر، گفت: كتاب‌هاي قرآني كه براي آموزش در مدارس قرآني تهيه شده‌اند، با كتاب‌هاي قرآن كه در دفتر تاليف كتاب درسي تاليف شده‌اند هم‌سو نيستند و آموزش‌هاي متفاوتي را مد نظر دارند؛ بنابراين ساعات صبح مدارس را به آموزش درس‌هاي مدرسه اختصاص داديم و بعدازظهر‌ها مدارس قرآني را داريم.

دبير ستاد اقامه‌ي نماز وزارت آموزش و پرورش با تاكيد بر اين‌كه در آموزش و پرورش و مدارس قرآني، طرح ملي حفظ قرآن را نيز راه‌اندازي كرده‌‌اند، گفت: در اين مدارس، دانش‌آموزان با كدهاي مشخصي ثبت‌نام مي‌شوند و از اين طريق مي‌توان آمارهاي دقيقي از حافظان قرآن و اطلاعات جزئي‌تر را نيز در اختيار داشت.

او در پاسخ به يكي از خبرنگاران مبني بر اين‌كه بازده مدارس قرآني خيلي خوب نبوده و قاريان بين‌المللي تربيت نكرده‌اند، گفت: بسياري از دانش‌آموزان ما در مسابقات قرآني رتبه كسب كرده‌اند و با اين ‌كه انتقادهايي به شيوه‌ي آموزش اين مدارس وارد است، اما معلم در كنار خانواده، موثرترين نقش را در هدايت دانش‌آموزان به سوي قرآن‌پژوهي دارد.

بنيادي افزود: هدف اصلي آموزش و پرورش از راه‌اندازي مدارس قرآني اين است كه دانش‌آموزان قرآن را بخوانند، آن را بفهمند و آموزه‌هاي آن را در تصميم‌گيري‌هاي خود به كار گيرند. اگر دانش‌آموزاني هم در اين ميان بخواهند وارد عرصه‌هاي بين‌المللي شوند، آن‌ها را به دارالقرآن‌هاي خود معرفي مي‌كنيم تا در آن زمينه پيشرفت كنند.

مشاور قرآني وزير آموزش و پرورش افزود: بر اساس منشور توسعه‌ي فرهنگ قرآني، آموزش و پرورش موظف است در هفت موضوع فعاليت كند كه در اين زمينه كتاب‌هايي تاليف شده است و از سال جديد تحصيلي در مدارس قرآني توزيع مي‌شود تا كيفيت آموزش‌ها افزايش يابد. كتاب‌هايي كه براي دانش‌آموزان در اين مدارس تاليف شده، در پنج محور است و تا اين دانش‌آموزان در هر يك از مراحل به حد مطلوب نرسند از آن خارج نمي‌شوند.

همچنين در سال‌هاي نخست كتاب‌ها طوري طراحي شده است كه بچه‌ها تنها بتوانند قرآن را باز كنند و بخوانند، براي دوره‌ي راهنمايي مبحث مفاهيم و تجويد مطرح است و در مقطع دبيرستان نيز وارد مباحث انديشه و پژوهش‌هاي قرآني مي‌شويم.

نشست «مدارس قرآن، ظرفيت‌ها و افق‌های پيش‌رو» ظهر امروز(8 آذرماه) در خبرگزاري قرآني ايران برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها