چهارشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۰ - ۱۱:۰۰
«ناگفته‌هایي سیاست بین‌الملل» خواندني شد

کتاب «ناگفته‌های سیاست بین‌الملل» از سوي انتشارات «دفتر علم» منتشر شد. این کتاب، مجموعه مقالات گردآوری شده از نویسندگان و نظریه‏پردازان برجسته‏ سده بیست و یکم در حوزه روابط و سیاست بین‏الملل را دربر دارد.-

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) به نقل از روابط عمومي مركز پخش كتاب‌هاي علوم اسلامي و انساني پكتا، مجموعه مقالات گردآوری شده اين اثر به بررسي موضوعات و مسایل چالش برانگیز سیاست بین‏الملل مي‌پردازند.
 
بر اساس مطالب اين کتاب، رابطه نظامیان و غیرنظامیان از جمله مباحثی‌اند که همواره مورد بحث بوده‌اند. «هانتینگتون» در دو مقاله نخست کتاب رابطه این دو را ارزيابي مي‌كند. گرچه از زمان نوشتن دو مقاله نخست هانتینگتون سال‌های زیادی سپری شده‌اند اما به جرأت می‌توان گفت مباحثی که وی مطرح می‌کند، همچنان برای علاقه‌مندان این حوزه تازگی دارند.
 
«کنت والتز» از دیگر نظریه‌پردازان معاصر در سیاست بین‏الملل که نامش برای دانشجویان و دانش‌پژوهان روابط بین‌الملل آشناست، در مقاله سوم به نام «اسطوره‏ها و واقعیت‏های سیاسی» تلاش می‌کند موضوع مهمی را که امروزه کشورها با آن روبه‌رویند، بررسی كند و يادآور شود كه چرا دولت‏ها به سلاح‌های هسته‏ای روی می‏آورند. آیا بازدارندگی همچنان معتبر است یا دوران آن سپری شده است؟ والتز مي‌كوشد به این پرسش‌ها پاسخ گويد.
 
«جان میر شایمر» از دیگر دانشمندان حوزه سیاست بین‌الملل كه آراي او در بخشي از اين كتاب جاي دارند، موضوع بسیار جالبی را در مقاله چهارم کتاب بررسی می‌کند؛ مبني بر اين كه چرا دولتمردان و سیاستمداران دروغ می‌گویند!؟ چرا دولت‌ها به مردم خود دروغ می‏گویند؟ به دليل منافع ملی یا منافع شخصی؟ چه زمانی دولت‌ها و نخبگان دروغ یا راست می‏گویند؟ این‌ها پرسش‌هایی‌اند که «میرشایمر» درصدد پاسخگويي به آنها بر آمده است.
 
بحث بعدی اين كتاب به قدرت نرم در سیاست بین‌الملل مربوط می‌شود. اين موضوع نيز از جمله مباحث جدیدی است که امروزه دولت‌ها توجه زیادی به آن دارند. بحث قدرت نرم را نخستین بار «جوزف نای» مطرح کرد. همه دولت‏ها به نحوی و به طور بالقوه دارای این قدرتند. 

سوالاتي نظير اين كه قدرت نرم چیست، چه مشخصه‏هایی دارد، آیا قدرت نرم به معنای استفاده نکردن از قدرت سخت است، دولت‌ها چگونه می‌توانند در سیاست بین‏الملل از این قدرت استفاده کنند و آيا ترکیه از دین به عنوان ابزار قدرت نرم در سیاست بین‌الملل استفاده می‏کند، از جمله پرسش‏هایی‌اند که در مقاله‌های پنجم و ششم اين نوشتار به آن‌ها توجه مي‌شود. 

سرانجام بحث پایانی کتاب با عنوان «ناگفته‌های سیاست بین‌الملل» با پاسخ به پرسش‌هايي مانند اين‌كه «تحریم‌های آمریکا در قبال کشورها تا چه اندازه موفق بوده‏اند؟» و «در چه مواردی این تحریم‌ها شکست خورده‏اند؟» بر موضوعات و مسایل بحث‌انگیز در سیاست بین‌الملل متمرکز مي‌شود و مي‌كوشد زوایای پنهانی را که کمتر به ‌آن‌ها پرداخته شده است، بررسي كند. 

کتاب «ناگفته‌های سیاست بین‌الملل» را انتشارات دفتر علم در 348 صفحه رقعی و به بهاي 80000 ريال توسط مركز پخش كتاب پكتا به بازار كتاب عرضه كرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط