سه‌شنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۰ - ۱۶:۲۲
واژگان كاربردي درس عربي شناسايي مي‌شوند

كارشناس مسوول گروه عربي دفتر برنامه‌ريزي و تاليف كتاب‌هاي درسي وزارت آموزش و پرورش از نتايج نخستين نشست از سلسله نشست‌هاي شوراي برنامه‌ريزي درس عربي خبر داد و گفت: در اين نشست راهنماي برنامه درسي عربي بازنگري شد._

عادل اشكبوس در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) اظهار كرد: در اين جلسه كه عصر ديروز(21 آذر) برگزار شد، بر پرورش مهارت‌هاي چهارگانه زباني دانش‌آموزان(شنيدن، خواندن، سخن گفتن و نوشتن) در كتاب‌هاي درسي تازه‌تاليف عربي با هدف فهم قرآن و متون ديني و كمك به زبان و ادبيات فارسي تاكيد شد.

وي افزود: كارشناسان حاضر در اين جلسه به كاهش حجم قواعد كتاب‌هاي درسي تازه‌تاليف عربي و كاربرد قواعدي كه در فهم زبان موثرند، تاكيد كردند و به كار نبردن اصطلاحات را از جمله اولويت‌هاي اصلي تاليف كتاب‌هاي درسي تازه‌تاليف عربي برشمردند و آگاهي دانش‌آموزان از معاني واژه‌ها را مهم‌تر از يادگيري قواعد مربوط به آن واژه دانستند.

كارشناس مسوول گروه عربي دفتر برنامه‌ريزي و تاليف كتاب‌هاي درسي ادامه داد: در اين نشست همچنين پيشنهاد شد تا متون كتاب‌هاي درسي تازه‌تاليف عربي با تنوع بيشتري تدوين شوند و در تاليف آنها از علم روز نيز استفاده شود؛ به گونه‌اي كه دانش‌آموزان با مطالعه محتواي آن‌ها احساس قديمي بودن مطالب مندرج در كتاب را نداشته باشند.

اشكبوس با بيان اين‌كه در كتاب‌هاي درسي تازه‌تاليف عربي، آموزش زبان عربي به عنوان يك زبان مطرح خواهد شد، گفت: چنانچه آموزش عربي در كتاب‌هاي درسي به صورت موفقيت‌آميز اجرا شود، ناخودآگاه نيازهاي افراد متفاوت را برآورده خواهد كرد تا فردي كه زبان عربي را به قصد فهم متون قرآن و معارف اسلامي مطالعه مي‌كند، مانند كسي كه آن را با هدف فهم متون عربي امروزي و ارتباط با مسلمانان عرب زبان مي‌آموزد، با مطالعه كتاب‌هاي درسي تاز‌ه‌تاليف عربي به خواسته خويش برسد.

وي عنوان كرد: در اين نشست تصميم گرفته شد تا نقش واژگان در كتاب‌هاي درسي تازه‌تاليف عربي پررنگ‌تر شود. براي تحقق اين امر، گروهي تشكيل خواهد شد تا واژگان كاربردي و كليدي مربوط به هر پايه تحصيلي را شناسايي و استخراج كنند تا در تاليف كتاب‌هاي درسي عربي از اين واژگان استفاده شود.

كارشناس مسوول گروه عربي دفتر برنامه‌ريزي و تاليف كتاب‌هاي درسي افزود: در كتاب‌هاي درسي تازه‌تاليف عربي به مهارت مكالمه، تنها در حد يادگيري كلمه‌ها، عبارات و جمله‌هاي ابتدايي مانند پرسيدن نشاني، احوال پرسي كردن و تعارف‌هاي معمول توجه مي‌شود. 

دومين نشست از سلسله نشست هاي شوراي برنامه‌ريزي درس عربي دوشنبه(28 آذر) از ساعت 30/14 تا 30/17 در سالن جلسات دفتر برنامه‌ريزي و تاليف كتاب‌هاي درسي برگزار خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط