به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، در ابتدای این نشست دکتر «مهدی نمازیزاده» با قدردانی از دانشجویان در برپایی همایشی با سطح کیفی مطلوب، ابراز امیدواری کرد كه این روند رو به رشد تداوم داشته باشد و رشتههای علوم ورزشی از این میان به بلوغ خوبی دست یابند.
نمازي با بیان این که علوم ورزشی نسبت به سال 1355 که تنها یک دکترای تربیت بدنی در کشورمان داشتیم، پیشرفت چشمگیری داشته است، گفت: اکنون روانشناسی ورزشی در ابتدای این مسیر قرار دارد و با ارایه مقالات و طرحهای مناسب، جای پیشرفت زیادی در میان اهالی ورزش برای این علم باقی است.
«تربییت متخصص برای فعالیت در حیطه روانشناسی ورزشی» یکی از مقالاتی است که توسط دكتر «محمدکاظم واعظ موسوی» نویسنده این مقاله که کتاب «تربیت روانشناسان ورزشی» را نیز تالیف کرده است، در ششمين همايش ملي جوانان عرضه شد.
واعظ موسوی طی سخنانی شرایط بحث درباره رشته روانشناسی ورزشی را به دلیل احساس نیاز جامعه ورزشی به این علم و استقبال تیمهای ورزشی از آن، شرايطي حساس ارزیابی کرد و گفت: باید بدانیم چگونه میتوان این علم را در جامعه گسترش داد.
وی به تاریخچه تشکیل رشته روانشناسی در کشورمان پرداخت و گفت: سال 1374 کمیسیون روانشناسی ورزشی در کمیته ملی المپیک و 10 سال پس از آن مرکز روانشناسی «آکادمی ملی المپیک» تشکیل شد.
واعظ موسوي ادامه داد: برای سال 1390 «روانشناسی با گرایش ورزشی» و امسال رشته «روانشناسي ورزشی» با یک گرایش در کارشناسی ارشد و در دوره دکتری با دو گرایش «بالینی ورزشی» و «تربیتی ورزشی» به رشتههای دانشگاهها افزوده شدند که افزودن این علم به عنوان رشتهای در دانشگاه جای خوشحالی دارد.
نویسنده کتاب «تربيت روانشناسان ورزشی» ناتوانی روانشناسان غیرورزشی را در یاری رساندن به ورزشکاران بدیهی دانست و گفت: دانش روانشناسی به تنهایی در این زمینه کفایت نمیکند و نیاز است تجربه و مهارت مناسب در این زمینه به دست آيد.
وی در عینحال تجربه صرف در این حوزه را کافی ندانست و گفت: باید علم روانشناسی به همراه تجربه و ارایه مدلهای مناسب در کنار هم، وضعیت روانی ورزشکاران را متعادل کنند.
واعظ موسوی ادامه داد: بازیکن باید بتواند زمان بازی، روابط اجتماعی و زندگی شخصی خارج را از محیط ورزش را با هم تطبیق دهد و بسیاری از ورزشکاران آمادگی تحمل تجربه فشار های روانی را ندارند و کار روانشناس است که که با آموزش و کمک به ورزشکار برای کنار آمدن با وضعیت خلقی و شناسایی نشانههای هشداردهنده آسیب روانی و ارجاع به متخصص، او را به عملکرد مطلوب برساند.
اين نويسنده تاکید کرد: روانشناس مسوول سلامت روانی ورزشکاران است و نمیتواند بدون ارزیابی سلامت روانی ورزشکار به او تمرین تمرکز دهد، زیرا باید آمادگی او را در دریافت این تمرکز شناسایی کند.
واعظ موسوی به بیان استنباطهای خودکار مانند استنباط خودسرانه (خواندن فکر دیگران)، انتزاع انتخابی، تعمیم افراطی، قاعدهسازی، بزرگنمایی و کوچکسازی، شخصیسازی، سرزنش (زیر بار مسوولیت نرفتن)، تفکر دو مقولهای و فاجعهسازی در بین ورزشکاران که سبب بروز استنباط نادرست از ورشکار توسط مربیان یا تلقی نادرست ورزشکار از شرایط حقیقی خودش میشود، پرداخت و گفت: از میان این استنباط ها «شخصیسازی» در ایران رواج دارد، به این معنا که فرد خود را باعث شکست یا پیروزی تيمش میداند و نقش سایر عوامل را نفی میکند.
وی سپس به تشریح «طرح سیلوا» طبق آنچه در کتابش به آن اشاره کرده بود، پرداخت و گفت: این طرح میتواند آموزشی دوسویه باشد؛ هم برای ورزشکاران در پذیرفتن روانشناس و هم برای دانشجویان رشته روانشناسی ورزشی در ایفای نقش صحیح در این رشته.
دكتر اصغر دادخواه، دیگر سخنران این نشست نیز در سخنانی بر لزوم ایجاد حساسیت این رشته بین مردم و منخصصان تاکید کرد و گفت: این زمینهای برای ابقای رشته روانشناسی ورزشی در جامعه است.
وی روانشناسی ورزشی را پیش از آن که شغل و حرفه بداند، به عنوان تخصص مطرح و اظهار کرد: برای آنکه نقش روانشناسی ورزشی را جدی بگیریم، نیاز است آن را به خوبی بشناسیم و در جامعه معرفی کنیم و برای این کار باید به میدان تجربه وارد شویم. به این ترتیب در حیطه عمل موفق خواهیم بود.
«ششمين همايش ملي دانشجويان تربيت بدني و علوم ورزشي» به همت كارگروه مطالعات دانشجويي پژوهشكده تربيت بدني و پژوهشكده وزارت علوم تحقيقات و فناوري با معرفي كتاب «آناتومي و فيزيولوژي انسان» ترجمه دكتر «خسرو ابراهيم» و همكارانش، در دانشكده تربيت بدني دانشگاه تهران برگزار شد. آيين افتتاحيه اين همايش نيز با حضور دكتر «مهدي طالبپور» رییس پژوهشكده تربیت بدنی و علوم ورزشی وزارت علوم، «سردار آقامیر» ريیس سازمان ورزش شهرداری تهران و دكتر «عليرضا دهقان» نماينده مردم ايذه و باغملك برگزار شد.
جمعه ۲۵ آذر ۱۳۹۰ - ۱۵:۰۹
نظر شما