كتاب «سوژهيابي در رسانههاي خبري» نوشته «علي قشمي» با نگاهي موشكافانه به موضوع سوژهيابي در رسانههاي خبري از سوي انتشارات دفتر مطالعات و برنامهريزي رسانهها منتشر شد.-
نويسنده در پيشگفتار كتاب مدعي است اين اثر نخستين مكتوب در حوزه سوژهيابي در ايران به شمار ميآيد.
وي نبود ادبيات نظري متناسب با اهميت فرايند سوژهيابي در رسانهها و توليد محتوا را انگيزه مهم تاليف اين كتاب عنوان كرده و معتقد است كه نگاه حاكم بر برخي رسانهها به سمت توليدات خبري مبتني بر تلكس خبرگزاريها و فكس روابطعموميها گرايش يافته اند و تهيه گزارشهاي توليدي رو به كاهشند.
اين نوشتار به چگونگي گزينش سوژهها براي خبري شدن، رسانهاي شدن و بررسي الزامات و اصول سوژهپردازي در فعايتهاي رسانهاي ميپردازد.
سوژهيابي رسانههاي خبري در شش فصل با ارايه مبحثهاي سوژهيابي در خبر، ويژگيهاي سوژهپردازان، سوژهها از كجا ميآيند؟، منابع سوژهيابي و گردآوري اطلاعات، پس از سوژهيابي، نظريههاي ارتباطاتي، مخاطب و سوژهيابي، ميكوشد مخاطبان را از ابتداي روند سوژهپردازي تا انتهاي توليد خبر هدايت كند.
در بخش «مطالعه مقدماتي» اين نوشتار آمده است: «قبل از پرداخت سوژه بايد مطالعهاي مقدماتي صورت گيرد تا روزنامهگار به آگاهي برسد. روزنامهگاري كه از قبل آگاه و مطلع باشد، ميتواند اطلاعات زيادي كسب كند و اين گام اول است.»
اين نوشتار با بهرهگيري از 23 منبع فارسي و 10 منبع لاتين در صدد است رويكرد سوژهپردازي را در روزنامهنگاران تقويت كند و نگرش آنان را از رويكردي «رويداد محوري» به سوي نگرش «فرايند محوري» سوق دهد.
چاپ نخست كتاب «سوژهيابي در رسانههاي خبري» را انتشارات دفتر مطالعات و برنامهريزي رسانهها با شمارگان 1500 نسخه در 189 صفحه به بهاي 25000 ريال روانه بازار نشر كرده است.
نظر شما