چاپ نخست کتاب «گناهان و محرمات در اسلام» نوشته همت سهرابپور از سوي موسسه بوستان كتاب منتشر و روانه بازار نشر شد. اثر حاضر، به تبيين محرمات در اسلام پرداخته و به ترتيب حروف الفبا و با استناد به آيات و روايات و به دور از هرگونه بحثهاي مفصل فقهي، مخاطب را با آنچه خداوند در شريعت حرام كرده، آشنا ميكند.-
به عقيده نويسنده، خداوند هيچ چيز را بيجهت حرام نكرده، همانگونه كه هيچ چيز را بيعلت واجب نفرموده است. وجوب و حرمت، بر اساس مصلحتها و مفسدهها تدوين شدهاند. آنچه مصلحت لازمالاجرايي در آن بوده، مهر واجب به آن خورده و هر آنچه از مفسده لازمالاجتنابي برخوردار بوده، از طرف شارع مقدس تحريم شده است.
امام علي(ع) دوري از محرمات را از ويژگيهاي مومن برشمرده و ميفرمايد: «ظرف المومن نزاهته عن المحارم، و مبادرته الي المكارم؛ زيركي مومن به دوري كردن او از حرامها و شتابش به سوي مكارم و بزرگواريهاست.»
محرمات الهي به اعتباري بر دو قسم است؛ محرمات عام و محرمات خاص. منظور از محرمات عام، حرامهايياند كه ذيل دستوري از دستورهاي شريعت درنميآيند، بلكه بدون در نظر گرفتن امر ديگري، حرام شدهاند؛ مانند نوشيدن شراب، قمار بازي، غيبت و سرقت. منظور از محرمات خاص نيز محرماتياند كه در ذيل يكي از دستورهاي شريعت درميآيند مانند آنچه بر شخص روزهدار حرام ميشود يا آنچه بر شخص مُحرِم، حرام است يا آنچه بر نمازگزار حرام و ممنوع ميشود. بديهي است كه اينگونه محرمات، عمومي نيستند، بلكه براي افراد خاص و در راستاي اجراي اعمال خاص، مطرح ميشوند. آنچه در كتاب حاضر به عنوان محرمات آمده، بيشتر از نوع نخست است.
محرماتي كه در اين اثر ذكر شده، محرمات كلياند كه همه يا اكثر قريب به اتفاق فقها بر حرمت آن فتوا دادهاند و از محرمات جزيي كه هركس ميبايست از مرجع تقليد خود استفتا كند، پرهيز شده است.
همچنين سعي شده براي توضيح و تبيين هر يك از محرمات، عنواني تنظيم شود و حرامهايي كه امكان گذاشتن عنوان مستقل براي آنان نبود، در پايان كتاب تحت عنوان «ساير محرمات» آورده شدهاند.
با توجه به قاعده «ما ينشا منه الحرام ليس بحرام» اموري مانند حسادت، بخل و تكبر كه منشا بسياري از محرماتند، در اين كتاب نيامدهاند، زيرا جزو رذايل اخلاقي محسوب ميشوند. آنچه درباره اين رذايل قابل گفتن است، آن كه آثار و نتايجي كه از اين رذائل ناشي ميشود، حرام فقهي است، مانند غيبت، تهمت و آبروريزي كه از حسادت ناشي ميشود يا نپرداختن خمس و زكات كه از بخل سرچشمه ميگيرد. در نتيجه، اينها احكام ارشادي محسوب ميشوند، نه احكام ذاتي.
در اين كتاب براي اثبات هر يك از محرمات، به آيهاي از قرآن يا روايتي از معصومين و بعضي قاعده فقهي كه در اثبات موضوع موثرند، اشاره شده است، بدون اين كه نويسنده به بحثهاي مفصل فقهي كه تناسبي با هدف اين كتاب ندارد، وارد شود.
در انتهاي اين كتاب، نمايهاي از آيات و روايات نيز درج شده است.
چاپ نخست کتاب «گناهان و محرمات در اسلام» با شمارگان 1000 نسخه، 212 صفحه و به بهاي 33000 ريال راهي بازار نشر شد.
نظر شما