دوشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۰ - ۱۲:۴۰
نخستین جلسه «متن‌خوانی شاهنامه» برگزار می‌شود

نخستین جلسه از سلسله نشست‌های تخصصی «متن‌خوانی شاهنامه» با حضور عزیز‌الله جوینی، شاهنامه‌پژوه، عصر امروز (26 دی) در تالار اجتماعات انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار می‌شود.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، انجمن آثار و مفاخر فرهنگی با همکاری بنیاد فردوسی به مناسبت ثبت هزاره شاهنامه در یونسکو و آغاز هزاره دوم شاهنامه، نخستین دوره نشست‌های تخصصی «متن‌خوانی شاهنامه» را از امروز (26 دی)  از ساعت 15 در تالار گردهمایی این انجمن برگزار می‌کند.

یاسر موحدفرد، دبیر بنیاد فردوسی در گفت‌و‌گو با «ایبنا» درباره هدف برگزاری این نشست‌ها گفت: با توجه به این‌که «شاهنامه» تاثیر به‌سزایی در فرهنگ و ادبیات فارسی و دیگر ادبیات حماسی جهان داشته برپایی چنین جلساتی برنامه‌ریزی شده است.

وی ادامه داد: هدف از این جلسات صرفا روخوانی متن «شاهنامه» نیست، بلکه در هر جلسه از استادان و شاهنامه‌پژوهان مطرح نیز دعوت می‌شود تا به بررسی مقایسه‌ای میان نسخه‌های «شاهنامه» بپردازند.

دبیر بنیاد فردوسی با اشاره به وجود بیش از 700 نسخه از «شاهنامه» در سراسر جهان افزود: باتوجه به تعدد نسخه‌های شاهنامه، این آثار به بررسی و پژوهش نیاز دارند. برهمین اساس در نخستین جلسه استاد جوینی با تمرکز بر نسخه فلورانس که تصحیحی از شاهنامه نیز براساس این نسخه ارایه کرده است، به بررسی آن می‌پردازد.

موحدفر توضیح داد: در اين نشست استاد جوینی اشاره‌ای به دیگر نسخه‌های معتبر شاهنامه در ایران و کشورهایی چون مصر، ترکیه و روسیه خواهد داشت. همچنین از آن‌جا که به دلیل تعدد نسخه‌ها، اشتباهاتی در متن‌ داستان‌ها ایجاد شده است، سعی داریم در این جلسات و با خوانش داستان‌های مختلف اشتباهات فاحش برطرف شود. 

وی در پایان با تاکید بر ارایه نگاه انتقادی به متن‌های شاهنامه در این جلسات افزود: این سلسله جلسات می‌تواند به نوعی یک دوره آموزشی برای شاهنامه‌پژوهان جوان و علاقه‌مندان این حوزه به حساب آید.

نخستین جلسه تخصصی «متن‌خوانی شاهنامه» با حضور عزیز‌الله جوینی عصر امروز (26 دی) از ساعت 15 تا 17 در تالار اجتماعات انجمن آثار و مفاخر فرهنگی واقع در خیابان ولیعصر (عج)، پل امیربهادر، خیابان سرگرد بشیری، شماره هفت برگزار می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط