سه‌شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۶:۲۶
افراش: به شهرستان‌ها نگاه ويژه‌اي داريم

سرپرست دفتر امور چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي عصر امروز(11 بهمن) در بخش دوم نشست سراسري روساي اتحاديه‌هاي و تشكل‌هاي صنفي حوزه چاپ در سخناني گفت: رويكرد فعاليت‌هاي دفتر امور چاپ در سال‌هاي اخير بيشتر متوجه استان‌ها بوده است و به عنوان مثال در حوزه آموزش تلاش كرده‌ايم تمام فعاليت‌ها به تهران ختم نشود و در شهرستان‌ها نيز گسترش پيدا كند.-

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، در بخش دوم اين نشست كه با حضور بهمن دري، معاون فرهنگي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي همراه بود، يوسف افراش با اشاره به برنامه‌هاي متنوع دفتر امور چاپ وزارت ارشاد، افزود: هر سال جشنواره صنعت چاپ 11 شهريور ماه برگزار مي‌شود و امسال در تفاهمنامه‌هاي استاني، قرار شد اين برنامه‌ها با رويكرد آموزشي در هر استان برگزار شود.

وي ادامه داد: اين موضوع بهانه‌اي براي حضور و جديت مديران كل در عرصه صنعت چاپ است، اگر چه در اين ميان برخي از روساي اتحاديه‌هاي چاپ از عدم ورود مديران به سياستگذاري در حوزه چاپ گلايه‌مند بودند ولي دفتر امور چاپ سعي مي‌كند از فرصت‌هاي موجود براي ورود به فعاليت‌هاي چاپي به خصوص در حوزه‌هاي آموزشي استفاده كند.

افراش تصريح كرد: امسال جشنواره مسابقات آثار چاپي با رويكرد استاني دنبال مي‌شود.

وي با اشاره به دغدغه برخي از چاپخانه‌داران استاني، يادآور شد: برخي چاپخانه‌داران معتقد بودند كه توانمندي‌هاي و آثار برتر استاني آن‌ها در اين جشنواره ديده نمي‌شود، از سوي ديگر به دليل تفاوت كيفيت كالاهاي چاپي در تهران و شهرستان‌ها، اهالي چاپ خواستار برپايي جشنواره‌هاي استاني بودند كه اين امر امسال محقق شد.

به گفته سرپرست دفتر امور چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، برگزاري نشست امروز و تشكيل كميته استاني در شوراي سياستگذاري صنعت چاپ كشور مي‌تواند ارتباط پايتخت با استان‌ها را تقويت كند.

افراش در بخش ديگر سخنان خود درباره انگيزه شكل‌گيري شوراي سياستگذاري صنعت چاپ توضيح داد: در دي ماه سال 1389، پيشنهاد تشكيل اين شورا با توجه به دغدغه‌هاي دست‌اندركاران اين حوزه به معاونت فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي ارايه شد.

وي افزود: برخي از دست‌اندركاران صنعت چاپ با توجه به گستردگي، اهميت اين صنعت انتظار دارند كه يك وزارتخانه متولي برنامه‌ها و كارهاي آن باشد و برخي ديگر نيز خواستار تاسيس سازمان نظام جامع صنعت چاپ هستند تا اختيارات اين حوزه فراتر از صحبت‌هاي كنوني باشد.

افراش با اشاره به چرايي تشكيل اين شورا، اظهار كرد: در اين ميان شكل‌گيري شوراي سياستگذاري صنعت چاپ با حضور اعضاي تشكل‌ها و اتحاديه‌هاي صنفي مي‌تواند در پيگيري مسايل و مشكلات شورا نقش موثري داشته باشد.

وي معتقد است، اين شورا در وضعيت موجود راهكاري بود تا مشكلات اين صنعت حل و فصل شود از سوي ديگر سطح تصميم‌گيري‌ها از دفتر امور چاپ بالاتر رفته و معاون فرهنگي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز در اين موضوع نظارت داشته باشد.

افراش گفت: معاون وزير كه رياست اين شورا را به عهده دارد با حضور در جلسات آن مي‌تواند در جريان مسايل اين حوزه قرار گيرد، با توجه به اين‌كه اغلب معاونان دغدغه حوزه كتاب و نشريات را دارند، شورا فرصتي است تا ارتباط تنگاتنگي براي بيان مشكلات به وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي به وجود آيد.

وي درباره چگونگي شكل‌گيري جلسات و برنامه‌هاي شورا، يادآور شد: براي تعيين اساسنامه، برنامه‌ها، خط‌ مشي، اعضا و ... حدود دو تا سه ماه زمان لازم بود كه تمام اين كارها انجام شد و اول تير ماه سال 1390، نخستين نشست شوراي سياستگذاري صنعت چاپ تشكيل شد.

افراش عنوان كرد: قرار است اين شورا ماهي يكبار نشست‌هاي خود را با حضور نمايندگان تشكل‌هاي صنفي برگزار و دغدغه‌ها و مشكلات اين صنعت را بررسي كند.

در اين نشست، سيد قاسم جليليان از استان قزوين، محمدعلي انصاري‌پور از استان قزوين، حسين زينال‌زاده از استان آذربايجان شرقي، جهانگير رضايي از استان قم و ناصر فلكيان از استان هرمزگان به عنوان اعضاي كميته استاني شوراي سياستگذاري صنعت چاپ انتخاب شدند.

نشست سراسري روساي اتحاديه‌هاي و تشكل‌هاي صنفي حوزه چاپ تا ساعت 17 امروز (سه‌شنبه 11 بهمن) در سراي اهل قلم موسسه خانه كتاب ادامه مي‌يابد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط