جمعه ۱۸ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۰:۰۲
خاطرات «رضا نيك‌آيين» از پشتيباني دفاع مقدس منتشر شد

خاطرات رضانيك‌آيين از دوران دفاع‌مقدس در قالب كتاب «لشكر آچار به دست» نوشته سعيد علاميان، از سوي نشر فاتحان منتشر شد. اين خاطرات، عملكرد قشر مكانيك در پشتيباني دفاع مقدس را دربر دارد.-

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، «لشكر آچار به دست» در 42 روايت خاطرات رضا نيك‌آيين از قيام 15 خرداد 1342 تا پايان جنگ تحميلي عراق عليه ايران را دربر دارد.

سعيد علاميان در بخشي از مقدمه كتاب نوشته است: «گفت‌وگوي ما در دو ـ سه جلسه اول، بيشتر بر محور سرگذشت و خاطرات حاج آقا نيك‌آيين از كودكي تا پيروزي انقلاب و سپس شروع جنگ معطوف شد. در اين‌جا بود كه متوجه شدم خاطرات حاج رضا، نه فقط عملكرد قشر مكانيك در پشتيباني جنگ، بلكه صحبت از مشاركت اتحاديه‌هاي صنوف ديگر همانند آهنگران، باطري‌سازان، گلگير‌سازان، رادياتورسازان و تراشكاران هم هست و چند شغل و حرفه ديگر كه همچنان خدمات انقلابي‌شان بي‌نشان مانده، اينان روز هشتم آبان ماه 1359 بنيان ستادي را با نام ستاد پشتيباني جنگي اتحاديه‌هاي فني و صنعتي اتومبيل تهران مي‌گذارند. اين ستاد از آن پس، با مشاركت 40 اتحاديه و تعاوني به نام ستاد پشتيباني جنگي اتحاديه و تعاوني‌هاي صنفي، صنعتي و فني تهران شناخته شد.»

«اولين ديدار امام»، «كاسب‌هاي نسل انقلاب»، «آغاز جنگ»، «ستاد آچار به دست»، «نخستين سفر به جبهه»، «خاطرات خرمشهر»، «شب‌هاي هويزه و جفير»، «ديدار رفقاي قديمي در دوكوهه» و «جاده امن» عنوان‌هاي برخي از روايت‌هاي كتاب «لشكر آچار به دست»اند.

در قسمتي از كتاب با عنوان «ستاد آچار به دست» آمده است: «يادم هست زمستان‌هاي سال‌هاي 62 و 63 توي نبردهاي خيبر و بدر، حدود هزار و چهارصد دستگاه كمپرسي ده چرخ داشتيم كه در هورالعظيم و جزاير مجنون خاك‌ريزي مي‌كردند و اغلب توي آب گرفتگي‌ها راه درست مي كردند و جلو مي‌رفتند. تعدادي از اين‌ها تركش مي‌خوردند يا منهدم مي‌شدند. ما اين‌ها را به چند پادگان اطراف اهواز و يا سه راه خرمشهر و مناطق ديگر مي‌برديم و اگر قابل باسازي نبودند، آن‌ها را مي‌گذاشتيم روي تريلي و مي‌آورديم تهران. توي تهران، هر گاراژ سهميه‌اي جنگي براي تعمير و بازسازي داشت. موتورهاي برخي خوردوها را در همان منطقه جنگي منطقه باز مي‌كرديم و پشت تريلي روي سه پايه مي‌گذاشتيم و به تهران مي‌فرستاديم. به هر مغازه مكانيكي يكي ـ دو تا موتور همراه با لوازم مي‌داديم . بعد از اين كه تعمير مي‌كردند، باتري مي‌گذاشتيم و روي زمين روشن‌شان مي‌كرديم و اگر آزمايش خوب از آب در مي آمد،‌ به منطقه مي‌فرستاديم.» 

كتاب «لشكر آچار به دست» به همراه 16 قطعه تصوير از دوران هشت سال دفاع مقدس، در قطع رقعی و 192 صفحه با شمارگان 3000 نسخه و بهای 40 هزار ریال از سوي نشر فاتحان روانه بازار كتاب شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط