وفایی در گفتوگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) گفت: عطار شاعر روزگاران است و به یک دوره ویژه اختصاص ندارد؛ چراکه فکر و اندیشه او برگرفته از جوهر و فطرت پاک انسان است و جمله آثاری که از او میشناسیم، بهویژه آثار منظوم او مسایل معرفتی را مطرح میکنند.
وی به قالب شعری عطار اشاره کرد و گفت: بسیاری از اشعار عطار در قالب مثنوی سروده شدهاند، مثنوی قالبی برای بیان رخدادها، جریانها یا وقایعی تفصیلی و طولانی یا داستانها است، که شاعر در نهایت نتیجهگیریهایی را از رهگذر آن بیان میکند.
این استاد دانشگاه با تاکید بر پویا بودن اندیشه عطار ادامه داد: زنده بودن عطار و امثال او و ساری و جاری بودن اندیشه آنها به سبب پویا و زنده بودن اندیشه آنهاست. برهمین اساس عطار هم در اندیشه و هم در تاریخ زنده است؛ چراکه شاعرانی از این دست اندیشههای روزآمد دارند.
وی از اهمیت بازآفرینی آثار شاعرانی از این دست یاد کرد و افزود: بهطور طبیعی توجه به آثار آنها و بازآفرینی و بازنویسی این آثار و ارایه آن به نسل امروز امری ضروری است.
وفایی در ادامه به ویژگی برخی از داستانهای عطار اشاره کرد و گفت: عطار در آثارش داستانهای مختلفی را به تصویر کشیده است. از جمله در «منطقالطیر» که از زبان پرندگان سخن میگوید، اما نتیجه آن به سرشت و ذات انسان باز میگردد.
وی توضیح داد: از یک سو میتوان چنین داستانهایی را بازنویسی کرد و به زبانی امروزی در اختیار مخاطب قرار داد و از سوی دیگر میتوان از شاخههای هنری دیگری بهره گرفت و برای مثال به تولید فیلم سینمایی، فیلم کوتاه یا انیمیشن، به ویژه برای نوجوانان بپردازیم و از مضمون و محتوای داستانهای عطار استفاده کنیم.
این پژوهشگر با تاکید بر جنبههای آموزشی آثار عطار ادامه داد: آثار شاعری چون عطار درسآموز است؛ چراکه سخن عطار زاده معرفت است و حکمت نهفته در اندیشه بزرگانی چون عطار برگرفته از تزکیه نفس آنهاست و نوعی حدیث قدسی به حساب میآید.
وی اشارهای به کمیت آثار عطار داشت و اظهار کرد: از نظر کمیت، عطار یکی از پرکارترین شاعران به حساب میآید و 114 اثر یعنی به تعداد سورههای قرآن کار دارد. آثار او همگی با شناخت کامل این شاعر شکل گرفتهاند و بسیاری از آنها زندگی و ویژگیهای اخلاقی بزرگان را تصویر میکنند.
وفایی گفت: اما به دلیل ظهور برخی از بزرگان مانند مولوی در حوزه عرفان، حق شاعری چون عطار به نیکی به جا آورده نشده است.
وی با تاکید بر متاثر بودن آثار عطار از قرآن افزود: باتوجه به اینکه قالب شعری عطار، مثنوی است، برگردان این آثار به نثر ساده و با زبانی امروزی امری ممکن است، تا حق عطار، این شاعر بزرگ به نیکی ادا شود؛ چراکه عطار در آثارش بسیار متاثر از قرآن بوده است.
این مصحح در پایان یادآور شد: آثار عطار سرشار از پیامهای انسانی و اسلامی است و سزاوار توجه بیش از پیش علاقهمندان حوزه ادب به این آثار و درک اندیشههای ناب اوست.
25 فروردین در تقویم ایران روز بزرگداشت «عطار نیشابوری» نامگذاری شده است.
چهارشنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۱ - ۰۹:۰۹
نظر شما