پنجشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۴:۰۵
تبعیض قایل نمی‌شويم، حتی برای شما!

سرپرست شرکت تعاونی ناشران کرمان در پاسخ به گلایه یکی از ناشران کرمانی که مدعی شده بود شرکت تعاونی ناشران کرمان در فروش و توزیع کتاب تبعیض قایل می‌شود، گفت: شرکت تعاونی ناشران کرمان تبعیض قایل نمی‌شود، حتی برای شما!/

سید محمدسعید حسینی در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، اظهار كرد: فروخته نشدن برخي کتاب‌هاي ناشران عضو اين شركت تعاوني ارتباطی به ما ندارد و ريشه این مشکل را باید در مسايل دیگری جست‌وجو کنیم. به عنوان مثال، بسیاری از ناشران شهرستانی اطلاع ندارند که طرح روی جلد کتاب چقدر در جذب مخاطب و فروش آن موثر واقع می‌شود. بنابراين، امكان دارد در فروش آثارشان موفق نباشند. 
 
سرپرست شرکت تعاونی ناشران کرمان ادامه داد: ممکن است این کتاب‌ها در شهرستان با توجه به بافت محلی و سنتی هر شهرستان به فروش برسند اما در مکان‌های ديگر از جمله نمایشگاه بین‌المللی مخاطب را جذب نمي‌كند. در این‌جا ما مقصر نیستیم، زيرا فروش هر جلد کتاب، هم به نفع تعاونی و هم به نفع ناشر کتاب است و ما تمام سعی خودمان را در اين راستا می‌کنیم. از سوی دیگر، فضای غرفه شرکت تعاونی ناشران کرمان محدود است. چگونه می‌توان انتظار داشت که تمام عنوان‌ها را در ردیف یک قرار دهیم؟! باید ردیف کتاب‌ها را مرتب جابه‌جا کنیم تا در حق کسی کوتاهی نشود.

وی درباره هدف از تشکیل تعاونی ناشران استان کرمان عنوان کرد: هدف ما از تشکیل تعاونی، تقویت و تمرکز بر برون‌رفت از بحران‌های اقتصادی و همدلی اعضای ناشر و همچنین اتحاد اعضا برای حضور در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی است. 

حسيني توضيح داد: ناشران كرماني آنقدر درآمد ندارند که بتوانند به تنهایی در نمایشگاه‌های خارج از استان شرکت کنند. هزینه کرایه و حمل و نقل و پرسنل برای اداره کردن غرفه در این‌گونه نمایشگاه‌ها زیاد است. بنابراین، به میل خودشان و با آگاهی، نسبت به تشکیل این شرکت اقدام کرده‌اند.

حسینی درباره حضور ناشران کرمانی در بيست و پنجمين نمایشگاه بين‌المللي كتاب تهران گفت: تا آن جا که من خبر دارم، از استان کرمان تنها همین شرکت تعاونی ناشران استان کرمان در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شرکت کرده كه متشکل از بیست و پنج ناشرکرمانی است. 

حسینی تعداد کتاب‌های موجود در غرفه را کافی ارزیابی کرد و گفت: از 25 ناشر هريك، سه عنوان را در معرض دید قرار داده‌ایم. البته در این نمایشگاه ما دو غرفه داریم. یکی همین غرفه تعاونی ناشران استان کرمان و دیگری، غرفه خدمات فرهنگی استان کرمان است که در غرفه 38 قرار دارد. کتاب‌های ما اغلب درباره تاریخ، گردشگری و اشعار فرهیختگان و بزرگان استان کرمانند. البته کتاب‌های نفیس دیگری نیز داریم كه از جمله می‌توانم به کتاب‌هایی مانند «زن کرمانی و روشنایی زندگانی» و «آشپزی شیرینی‌های کرمانی»، «جوان و نیاز به آزادی» و «جوان و ترس از ازدواج» اشاره کنم.

وی درباره برگزاري نمایشگاه‌هاي کتاب در استان كرمان گفت: در بیش از 60 نمایشگاه فرهنگی شرکت کرده‌ایم که 30 نمايشگاه در محله های شهرستان‌ها برگزار شده‌اند. ما در تمامی نمایشگاه‌ها حامی و پیام‌رسان 500 نویسنده استان بوده‌ایم و براي توزیع آثارشان اقداماتي انجام داده‌ایم.

حسینی همچنين از برخي كمبودها انتقاد كرد و گفت: در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برنامه‌اي برای اسکان و استراحت ناشران و نمايندگان استان‌ها وجود ندارد و حمل و نقل، از مهمترین مشکلات ماست. در شهرستان نیز از نظر سرمایه و پول به ما کمک نمی‌شود و همچنین در نمایشگاه‌های استانی حمایت نمی‌شویم. البته لازم به ذکر است که مسوولان فرهنگی استان از ما حمایت اداری می‌کنند. به عنوان مثال، برای دریافت مجوز یا معرفی‌نامه مشکلی نداریم.

وي در پايان ضمن قدردانی از مسوولان فرهنگی استان کرمان، اظهار کرد: اگر ناشران استانی حمایت نشوند، توليد، انتشار و توزيع كتاب خیلی سخت می‌شود. به نظر من، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي باید وارد عمل شود و از نویسنده، ناشر و چاپخانه‌دار حمایت کند. در غیر این صورت، افزایش قیمت کتاب ناگزیر است. از وزیر ارشاد که خود اهل استان کرمان است انتظار داريم که نسبت به مسایل فرهنگی این استان به‌ويژه در حوزه کتاب بیشتر توجه کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط