جمعه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۰۹:۰۹
قاضی میرسعید: نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران یک بازار بزرگ کتاب است

سیدکامران قاضی‌میرسعید، مدیر مسوول انتشارات «قاضی» نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را یک بازار بزرگ کتاب دانست و اظهار کرد: نمایشگاه کتاب تهران ویژگی‌های یک نمایشگاه بین‌المللی را ندارد._

مدیر مسوول انتشارات «قاضی» در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) ارزیابی خود را از بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ارایه کرد و گفت: از جنبه‌های مختلفی می‌شود به نمایشگاه نگاه کرد. از لحاظ کیفیت آثار عرضه شده، نمایشگاه با سال‌های گذشته فرقی نداشت. جای غرفه‌ها خیلی خوب داده نشد. بازدیدکنندگان نمایشگاه پرتعداد بودند اما خرید و فروش به همان نسبت انجام نشد.

سیدکامران قاضی‌میرسعید افزود: نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران یک بازار بزرگ کتاب است و ویژگی‌های یک نمایشگاه بین‌المللی را ندارد؛ بازاری که امسال به دلیل مشکلات اقتصادی و قیمت‌گذاری نادرست از سوی ناشران، خرید کتاب در آن کاهش یافته است.

این ناشر معتقد است مردم با وجود مشکلات فراوان خریدار کتاب هستند. او دراین‌باره توضیح داد: مردم ایران کتاب دوستند ولی کتاب در دسترسشان نیست وگرنه همه با حرص و ولع به نمایشگاه می‌آیند. در محله‌های ما چندین سوپرمارکت را مي‌توانید در کنار هم پیدا کنید اما یک متر مربع کتابفروشی پیدا کنید. خود من که ناشر فعالی هستم و در حوزه کودک و نوجوان، عمومی و بین‌المللی فعالیت می‌کنم هنوز موفق نشده‌ام یک فروشگاه کتاب با متد روز تاسیس کنم.

قاضی افزود: مردم از نمایشگاه بازدید می‌کنند چون آن‌ها هم متوجه ضعف و کمبودهای مراکز توزیع کتاب هستند. هیچ سیستم دولتی یا خصوصی کتاب را در دسترس مردم قرار نمی‌دهد و به همین دلیل سرانه مطالعه پایین می‌آید. 

وی یکی از مشکلات نشر کودک و نوجوان را بازاری نگاه‌کردن ناشران عنوان کرد و گفت: یک ناشر واقعی به جای این که فکر کند کتابفروش است باید خود را نشردهنده اندیشه بداند و به محتوا فکر کند. تصویر هم عامل مهمی در جذب مخاطب به کتاب است. ذهن کودک و نوجوان مانند یک کامپیوتر پیشرفته است که باید داده‌هایی مثبت وارد آن شود چون داده‌های منفی از ذهن کودک قابل حذف شدن نیست. 

قاضی‌میرسعید برخی از مشکلات حوزه نشر کتاب‌های کودک و نوجوان را نیز چنین برشمرد: تولید، توزیع و فروش کتاب‌های کودک و نوجوان مشکلات بسیار زیادی دارد که ریشه‌ این مشکلات نیز به ناشر و تولیدکنندگان برنمی‌گردد و سازمان‌های متولی نشر باید فکری به حال آن بکنند. 

وی ادامه داد: هزینه انتشار کتاب کودک بالاست و اگر ناشران بخواهند قیمت واقعی را برای کتاب‌ها در نظر بگیرند کتاب گران می‌شود. 

مدیر نشر قاضی با توجه به طیف گسترده مخاطبان کتاب کودک، توجه به توزیع این آثار را ضروری دانست و گفت: کتاب کودک به هر خانه‌ای وارد می‌شود و نخستین مخاطب آن بزرگ‌سال است؛ بازار فروش کتاب کودک هم خوب است. با این وجود من نتوانستم مرکز پخش خوبی برای توزیع کتاب‌هایم پیدا کنم و اجرای طرح‌های شخصی مانند توزیع کتاب در مطب‌های پزشکان و دندان‌پزشکان را دنبال کردم. 

قاضی راهکارهایی را برای اصلاح چرخه تولید و توزیع کتاب کودک معرفی کرد: بودجه‌ای که دولت برای حمایت از کارهای فرهنگی درنظر گرفته است نامتعادل و غیرمعقول توزیع مي‌شود، بخشی از این بودجه می‌تواند در اختیار ناشر قرار بگیرد تا فروشگاه کتاب کوچکی را تامین کند و با ذوق خودش کتاب به فروش برساند. 

این ناشر درباره میزان تاثیرگزاری انجمن‌ها و نهادهای غیردولتی بر اصلاح معایب حوزه نشر کودک و نوجوان در این‌باره گفت: متاسفانه انجمن‌های غیردولتی هم مدیریت ضعیفی دارند و خودشان را تابعه دولت می‌دانند در حالیکه چنین انجمن‌هایی می‌توانند در حوزه فعالیتشان یک قطب تاثیرگزار باشند و حتی از وزارت‌خانه‌ها هم قوی‌تر عمل کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها