یکشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۱:۲۲
تاریخچه «ملي‌مذهبي‌ها» مکتوب مي‌شود

مهدي حق‌بين در حال نگارش كتابي با موضوع «ملي‌مذهبي‌ها» است كه مي‌تواند مورد استفاده پژوهشگران و علاقه‌مندان به تاريخ انقلاب قرار بگيرد. جريان شناسي و بررسي تاريخي و تحليلي ملي مذهبي‌ها موضوع اصلي اين كتاب است.-

حق‌بين درگفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، درباره كتابي كه با موضوع «ملي مذهبي‌ها» مي‌نويسد گفت: در اين كتاب سابقه تاريخ ملي‌مذهبي از زمان دكتر مصدق و آيت‌الله كاشاني مورد بررسي قرار مي‌گيرد اما محور اصلي كتاب به جريان ملي مذهبي‌ها در مواجهه با روحانيت و سپس انقلاب اسلامي و نهضت امام خميني (ره) اشاره دارد.

وي ادامه داد: ملي مذهبي‌ها يكي از قديمي‌ترين جريان‌هاي سياسي تاريخ معاصر‌ند. ريشه‌دار بودن آن‌ها به بحث ملي‌گرايي و ملي‌شدن صنعت نفت باز مي‌گردد. ملي‌مذهبي‌ها بعد از انقلاب هم فعال بودند و هنوز هم روشنفكران و نظريه‌پردازان آن‌ها در مسايل مختلف فعالند.

حق‌بين درباره هدف خود از نگارش كتاب معرفي جريان تاريخي ملي‌مذهبي‌ها گفت: اين كتاب به جريان شناسي مي‌پردازد. ملي گرايي و ناسيوناليسم منحصر به يك گروه خاص نيست اما تفكر ميهن پرستي تيغي دو لبه است كه بايد مسير‌هاي انحرافي آن را شناخت.

وي ادامه داد: در اين كتاب مباحث مختلفي نظير اين كه گروهي كه فكر انحرافي دارند چه كساني هستند، اين گروه داراي چه سير تاريخي و ايدئولوژي‌ است، اعضاي گروه و فعالان آن چه كساني‌اند، مواضع سياسي آن‌ها در 50 سال اخير چه بوده و در نهايت اين‌كه نقطه انحراف ملي‌مذهبي‌ها در كجاست؟ دنبال مي‌شود.

حق‌بين افزود: اين كتاب يك منبع تحليلي است كه مي‌تواند مورد استفاده پژوهشگران و علاقه‌مندان به تاريخ انقلاب قرار بگيرد. در اين كتاب مخاطب علاوه بر جريان شناسي یک انديشه با تاريخ تحليلي، با عضوها و گروه‌های ملي‌مذهبي‌ها آشنا مي‌شود كه به نظرم كار كاملي است زيرا كل تاريخ را در بر خواهد گرفت و ابعاد مختلف قضيه را پوشش مي‌دهد.

اين نويسنده با اشاره به اين‌كه اكنون كار فيش‌برداري اين اثر با بهره‌گيري از منابع مختلف كتابخانه‌اي و اسناد به پايان رسيده است گفت: نگارش كتاب را آغاز كرده‌ام و نامي را براي آن انتخاب نكرده‌ام اما نگارش اين اثر تا اواخر امسال به پايان خواهد رسيد و به احتمال زياد از سوي مركز اسناد انقلاب اسلامي منتشر مي‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها