چهارشنبه ۴ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۰:۳۰
تشريح راهبردهای توسعه گردشگری تبریز در یک کتاب

«گردشگری تبریز؛ فرصت‌ها، چالش‌ها و راهبردهای توسعه» عنوان کتابی است که به تازگی به قلم محسن کلانتری، مدرس دانشگاه زنجان منتشر شده است. این کتاب بیانگر راهکارهایی برای تقویت نقاط قوت گردشگری شهری تبریز و اصلاح نقاط ضعف آن است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، «گردشگری تبریز؛ فرصت‌ها، چالش‌ها و راهبردهای توسعه» پژوهشی درباره گردشگری شهری تبریز است که همراه با جدول، نمودار، نقشه و عکس، در قالب یک کتاب چهار فصلی منتشر شده است.

«گردشگری شهری و ضرورت پرداختن به آن»، «فرصت‌ها و چالش‌های توسعه گردشگری تبریز»، «راهبردهای توسعه گردشگری تبریز» و «نتیجه‌گیری» عنوان چهار فصل این کتاب را تشکیل می‌دهند.  

نخستین فصل این کتاب به اهمیت و ضرورت توسعه گردشگری شهری تبریز پرداخته است و فصل دوم به تبیین ویژگی‌های جغرافیایی، کالبدی، جمعیتی، اقتصادی و معرفی جاذبه‌های گردشگری این شهر اختصاص دارد. مجموعه قوت‌ها و ضعف‌های گردشگری تبریز و فرصت‌ها و تهدیدهایی که تبریز در عرصه گردشگری با آن‌ها مواجه‌ است نیز در این فصل بررسی و بیان شده‌اند.

دکتر محسن کلانتری، نویسنده این کتاب به «ایبنا» گفت: کشور ما توان بالایی در انواع گردشگری از جمله گردشگری طبیعی، گردشگری تاریخی و گردشگری شهری دارد. کتاب «گردشگری تبریز» نیز به یکی از انواع مهم گردشگری در سراسر دنیا یعنی گردشگری شهری پرداخته و به بررسی این مساله در شهر تبریز اختصاص دارد.

کلانتری افزود: تبریز یکی از شهرهای مهم تاریخی و یکی از مقاصد عمده گردشگری ایران است. این کتاب بر اساس مدل تحلیلی «سوآت» فرصت‌ها، چالش‌ها، تهدیدها و ضعف‌های مختلف حوزه گردشگری شهر تبریز را بررسی کرده و با توجه به این قوت‌ها و ضعف‌ها، راهبردهایی برای توسعه گردشگری این شهر ارایه می‌دهد. 

مدرس دانشگاه زنجان ادامه داد: اگرچه تبریز دارای استعدادهای گردشگری فراوانی است اما برای پوشش دادن و استفاده از این جاذبه‌ها تاکنون اهتمام خاصی صورت نگرفته است و برنامه‌ریزی جامعی برای توسعه گردشگری این شهر وجود ندارد.

وی در بیان برخی نتایج به دست آمده در تحقیق و نگارش این کتاب گفت: ناهماهنگی میان مسوولان بخش گردشگری با مدیران و مسولان تبریز از مشکلات اصلی گردشگری شهری این مکان است. به عنوان مثال برای توسعه گردشگری تبریز باید شاهد تعامل مطلوب‌تری میان شهرداری تبریز با سازمان گردشگری این شهر باشیم.

کلانتری اظهار کرد: در راستای توسعه گردشگری شهری تبریز باید به شهرسازی نوین که مبتنی بر اقتصاد گردشگری است نگاه ویژه‌ای داشته باشیم تا الگوی مناسب‌تری در مدیریت گردشگری شهری به دست آوریم. همچنین باید بیشتر به جاذبه‌های گردشگری تبریز توجه کنیم و اجازه ندهیم این جاذبه‌ها تحت تاثیر مسایل شهری و کمبود زیرساخت‌های مناسب قرار بگیرند. 

چاپ نخست «گردشگری تبریز؛ فرصت‌ها، چالش‌ها و راهبردهای توسعه» نوشته دکتر محسن کلانتری و مریم اصغری، با شمارگان یک هزار نسخه، 211 صفحه و بهای هفت هزار و 900 تومان از سوی انتشارات آذر کلک منتشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط