شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۲:۱۳
کتاب‌های کودک و نوجوان با تفاضل منهای ۱۴۰ منتشر شدند!

دومین هفته از مرداد ماه، تعداد کتاب‌های چاپ شده برای کودکان و نوجوانان با کاهش چشمگیری مواجه بود. تفاضل منهای ۱۴۰ در این هفته برای کتاب کودک و نوجوان نسبت به هفته نخست مرداد، افت شدیدی را در بازار چاپ کتاب این حوزه نشان می‌دهد.

ایبنا نوجوان: دومین هفته از دومین ماه فصل گرم سال میزبان ۱۴۴ میهمان کتاب بود. در این هفته ۱۴۴ عنوان کتاب برای کودکان و نوجوان به چاپ رسید؛ ولی این تعداد کتاب در مقایسه با هفته نخست این ماه، افت شدیدی را در بازار چاپ کتاب کودک نشان می‌دهد. در نخستین هفته مرداد ماه، ۲۸۴ کتاب برای کودکان به بازار آمده بود که ۱۴۴ کتاب این هفته تفاضل منهای ۱۴۰ را در حوزه کودک و نوجوان نشان می‌دهد؛ این در حالی است که کتاب‌های کودک و نوجوان در یک ماه اخیر نواسانات زیادی داشته‌‌اند.
 
آمار کتاب‌های چاپ شده کودک و نوجوان همواره میان ۲۰۰ تا ۳۰۰ کتاب در هفته نوسان داشته است؛ در حالی که در یک ماه اخیر، تعداد این کتاب‌ها با افت چشمگیری مواجه شد. دامنه‌ تغییرات این حوزه، از سومین هفته‌ی تیر ماه تاکنون با بیش از ۱۰۰ کتاب بوده است. ۱۱۷ عنوان کتاب در سومین هفته تیر ماه نخستین جرقه‌ی این نواسانات بود و سپس در هفته چهارم تیر و هفته نخست مرداد ماه، آمار انتشار  کتاب ‌در این حوزه اوج گرفت و از ۱۹۲به ۲۸۴ عنوان کتاب رسید. 

از میان ۱۴۴کتاب این هفته‌ی بازار کتاب کودک و نوجوان، ۱۰۴ کتاب آثار تالیفی را شامل ‌شدند و ۴۰ کتاب از زبان‌های دیگر به فارسی بازگردان شده‌‌اند.

همچنین در دیدار تجدیدی‌ چاپی‌ها با چاپ اولی‌ها، باز هم تیم تجدید چاپ پیروز شد. این تیم در دیداری حساس، چاپ اولی‌ها را شکست داد تا در مجموع دو هفته اخیر با نتیجه ۲۰۹ بر ۷۰ از چاپ اولی‌ها پیش بمانند!

جالب‌ترین نکته در تعداد کتاب‌های این هفته تساوی تعداد کتاب‌های ناشران تهران و شهرستان‌ها است. ۷۲ بر ۷۲ نتیجه‌ای است که در ماه‌های اخیر به دست نیامده بود. تهران در هفته نخست مرداد ماه با اختلاف ۱۰۰ کتاب از ناشران شهرستان‌ها جلوتر بود!

شمارگان متوسط کتاب‌های کودک و نوجوان این هفته سه هزار و ۳۵۲ نسخه و متوسط تعداد صفحات ۶۰ صفحه بود.

ارزانترین و گرانترین کتاب‌های این هفته نیز به ترتیب ۶۰۰  و ۱۵ هزار تومان قیمت داشتند. 

در این هفته معصومه رضایی با ۶ عنوان کتاب بیشترین کتاب‌های تالیفی چاپ شده را به نام خود ثبت کرد و محمد بهشتیان با تعداد کتاب‌ مشابه، پرکارترین مترجم این هفته بود.

در میان ناشران انتشارات «برکات اهل بیت» با ۱۰ عنوان کتاب بیشترین کتاب‌های کودک و نوجوان را در دومین هفته مرداد راهی بازار کرد.

«درون بدن من»  ترجمه عباس زارعی از کتاب‌های چاپ نخست حوزه ترجمه این هفته و «هفت خوان اسفندیار» به قلم بهرام هاشمیان از کتاب‌های تالیفی چاپ اولی این هفته بودند.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط