دوشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۱ - ۱۳:۱۸
وقتی «امیرکبیر» جای «پروین اعتصامی» را می‌گیرد!

بازدید و استقبال از بخش عمومی نمایشگاه بین‌المللی و استانی کتاب آذربایجان شرقی نسبت به سال‌های گذشته کمتر شده است. به گفته مدیرمسوول نشر «زرقلم» تبریز، این مشکل ناشی از تاثیر عوامل گوناگونی نظیر تغییر سالن کتاب‌های عمومی و کاهش زمان بازدید از نمایشگاه است.-

پرویز فیروزی‌نیا، مدیرمسوول نشر «زرقلم» تبریز در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، اظهار کرد: سال‌های پیشین بخش عرضه آثار عمومی در سالن «پروین اعتصامی» برپا می‌شد اما امسال این بخش به سالن «امیرکبیر» انتقال یافته است. سالن «امیرکبیر» در دورترین منطقه نمایشگاه با شیبی تند قرار دارد و این موضوع سبب شده تا اغلب بازدیدکنندگان برای حضور در این بخش خودداری کنند.

وی ادامه داد: پیش از این سالن «امیرکبیر» محل برپایی کتاب‌های درسی و دانشگاهی بود و به نظر می‌رسید که شرایط فیزیکی آن مناسب بازدیدکنندگان این بخش بود، چرا که اغلب آنان جوان و نوجوانند.

مدیرمسوول نشر «زرقلم» تبریز درباره عامل دیگری که تاثیر آن در نمایشگاه بین‌المللی و استانی کتاب آذربایجان شرقی کاملا مشهود است، گفت: افزایش بهای کاغذ هم سبب شده تا بهای نهایی کتاب افزایش یابد. بنابراین، این عوامل دست ‌به ‌دست هم داده‌اند و ناشران و مخاطبان این نمایشگاه را با مشکلات مختلفی روبه‌رو کرده‌اند.

وی در پاسخ به این سوال که «با چند عنوان کتاب در نمایشگاه بین‌المللی و استانی کتاب آذربایجان شرقی شرکت کردید؟» بیان کرد: با 150 عنوان کتاب در این نمایشگاه حضور داریم که 30 عنوان از آن‌ها چاپ نخست‌اند و سایر آنان به چاپ دوم تا شانزدهم رسیده‌اند. البته 25 عنوان کتاب آماده چاپ داشتیم اما به ‌دلیل افزایش بهای کاغذ نتوانستیم آن‌ها را برای این نمایشگاه آماده کنیم.

فیروزی‌نیا افزود: این 25 عنوان کتاب باید هرچه زودتر چاپ شوند، چرا که برخی نوشتارها به شکل مجموعه‌ و به یکدیگر وابسته‌اند. همچنین برای چاپ برخی دیگر از آنان با مولفان و مترجمان آثار قرارداد منعقد کرده‌ایم اما مشکل این است که نمی‌توانیم برای انتشار کتاب کاغذ خریداری کنیم، چون کاغذفروشان از فروش کاغذ امتناع می‌کنند و در این اندیشه‌اند که با احتکار آن، کاغذ را با قیمت بیشتری بفروشند. 

وی با بیان این‌که اغلب آثار این نشر در حوزه طب ‌سنتی و گیاهان دارویی است، افزود: افزایش بهای کاغذ باعث شد تا آثار این نشر از شمارگان پنج هزار نسخه، به یک هزار نسخه کاهش یابد.

مدیرمسوول نشر «زرقلم» تبریز درباره بهترین آثاری که در نمایشگاه بین‌المللی و استانی کتاب آذربایجان شرقی عرضه کرده ‌است، گفت: کتاب‌های «دایره‌المعارف خواص و مضرات غذاها»، «داروشناسی گیاهی»، «دایره‌المعارف گیاهان دارویی»، «دایره‌المعارف تغذیه و بهداشت غذایی»، «پرورش کودک»، «تغذیه کودک» و «روانشناسی کودک» بهترین عناوین این نشر در نمایشگاه بین‌المللی و استانی کتاب آذربایجان شرقی به شمار می‌آیند و پیش‌بینی می‌شود پر فروش‌ترین آثار نشر «زرقلم» باشند. 

نمایشگاه استانی و بین‌المللی کتاب آذربایجان شرقی از شنبه (هشتم مهرماه) فعالیت خود را آغاز کرده است و تا جمعه (14 مهرماه) در محل دایمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تبریز ادامه دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط