دوشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۱ - ۱۶:۱۱
تغییر زمان و مکان نمایشگاه کتاب تبریز بر استقبال از آن تاثير گذاشت

زمان و مکان برپایی نمایشگاه بین‌المللی و استانی کتاب آذربایجان شرقی نسبت به سال‌ها گذشته تغییرات عمده‌ای کرده‌ و تاکنون تعداد بازدید و استقبال از بخش عمومی این نمایشگاه را به شدت تحت تاثیر خود قرار داده است.-

صمد محمدآسیابی، مدیرمسوول نشر «اختر» تبریز، در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب یران(ایبنا)، با بیان این مطلب اظهار کرد: در گذشته نمایشگاه کتاب تبریز در دو زمان صبح و عصر برگزار و بخش عمومی این نمایشگاه نیز در سالن «پروین اعتصامی» برپا می‌شد اما امسال نمایشگاه از ساعت 13 تا 21 فعال است و بخش عمومی هم به سالن «امیرکبیر» انتقال یافته است.

وی ادامه داد: حضور ناشران عمومی در سالن «پروین اعتصامی» که همان سالن‌های نخستین است، فرصت بازید را علاوه بر عموم مردم برای دانشجویان و دانش‌آموزان نیز فراهم می‌کرد اما اکنون تنها مخاطبان یا علاقه‌مندان کتاب‌های عمومی از این بخش دیدن می‌کنند.

مدیرمسوول نشر «اختر» تبریز بیان کرد: در دو روز نخست این نمایشگاه کاهش تعداد بازدید و استقبال از بخش عمومی دهمین نمایشگاه کتاب تبریز بسیار مشهود بود و می‌توان گفت نسبت به سال گذشته 60 درصد تعداد بازدیدها کاهش یافته است. همچنین همزمانی این نمایشگاه با بازگشایی سال تحصیلی جدید و دانشگاه‌ها فرصت خوبی است برای جذب مخاطب اما امسال ناشران آثار عمومی از این فرصت بی‌بهره‌ ماندند.

وی با بیان به این‌که فاصله سالن «امیرکبیر» با سایر سالن‌های این نمایشگاه زیاد است و بسیاری از بازدیدکنندگان از وجود این سالن اطلاعی ندارند و پس از خرید کتاب‌های درسی از محوطه نمایشگاه خارج می‌شوند، افزود: بهتر بود مسوولان برگزاری نمایشگاه با ناشران درباره تغییر زمان و مکان سالن‌های نمایشگاه کتاب تبریز مشورت می‌کردند.

وی با بیان این‌که افزایش بهای کاغذ بر قیمت نهایی کتاب موثر بوده و قدرت خرید عموم هم پایین آمده است، گفت: فروش آثار این نشر در دو روز نخست امسال در نمایشگاه استانی و بین‌المللی استان آذربایجان شرقی نسبت به دو روز نخست سال گذشته حدود 12 درصد با کاهش روبه‌رو شده است.

محمدآسیابی گفت: با 210 عنوان کتاب در این دوره از نمایشگاه کتاب تبریز حاضر شده‌ایم که 15 عنوان آن‌ها چاپ نخست‌اند. اغلب عناوین این نشر در برگیرنده موضوعات بومی‌اند و مخاطبان خاص خودشان را دارند. بسیاری از مراجعان در این نمایشگاه به‌دنبال آثار جدیدند که اکنون نشر «اختر» برای حفظ مخاطبان خود و مقابله با افزایش بهای کاغذ، کتاب‌های کم حجم یا قابل خلاصه کردن را منتشر می‌کند.

وی درباره عرضه آثار بومی و پر مخاطب از سوی نشر «اختر» در نمایشگاه بین‌المللی و استانی کتاب آذربایجان شرقی اظهار کرد: پیش‌بینی می‌کنم که کتاب‌های «گرامر زبان آذربایجان»، «نحوه نگارش زبان آذربایجان»، «دانشمندان آذربایجان» و «دستور زبان آذربایجان» مورد توجه اغلب مخاطبان کتاب در شهر تبریز قرار گیرد.

نمایشگاه استانی و بین‌المللی استان آذربایجان شرقی از شنبه (هشتم مهرماه) فعالیت خود را آغاز کرده و تا جمعه(14 مهرماه) این نمایشگاه در محل دایمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تبریز برپاست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط