عادل پيغامي مترجم اين اثر درباره ضرورت ترجمه كتاب حاضر به خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) گفت: موضوع اصلي كتاب درباره اقتصاد فرهنگ، هنر، ارتباطات و رسانه است.
وي ادامه داد: به مدت 50 سال است چارچوبها و تئوريهاي اقتصادي به نحوي تخصصي و موضوعي وارد حوزههاي مختلف ميشود كه از آن به عنوان «اقتصاد مضاف» نام برده ميشود كه از آن جمله ميتوان به اقتصاد بهداشت، اقتصاد محيط زيست، اقتصاد فرهنگ و هنر و رسانه اشاره كرد.
اين مترجم تاكيد كرد: در اين حوزه با توجه به نگاه غلط به دانش اقتصاد در كشور و نيز اقتصادهراسي اهالي فرهنگ، هنر و رسانه به اين موضوع و ديدگاه سنتي آنان نسبت به اقتصاد همواره جاي چارچوبهاي علمي اقتصاد در حوزه رسانه خالي بوده و اين كمبود موجب شده تا ما در اين حوزه ظرافتها و دقتهاي لازم را نداشته باشيم.
عضو هيات علمي گروه اقتصاد دانشگاه امام صادق(ع) يادآور شد: در طول تدريس درس فرهنگ و ارتباطات به دانشجويان متوجه شدم اهالي فرهنگ و رسانه نسبت به ادبيات اقتصاد رسانه كه سابقه نيم قرني در جهان دارد توجه لازم را ندارند.
وي با بيان اينكه كتاب حاضر مشتمل بر مباحث نظري و عملي است، افزود: اين كتاب را به همراه تعدادي از دوستان در سال 2007 از ميان صد كتاب برتر نوشته شده در اين حوزه موضوعي انتخاب كرديم ولي متاسفانه كارهاي ترجمه، ويراستاري و چاپ آن به درازا كشيده شد.
وي گفت: اين كتاب ترجمه ويراست سوم نسخه اصلي است و تغييرات اين كتاب در ويراستهاي بعدي به لحاظ آماري بوده و ساختارهاي تحليلي كتاب تغييري نداشته است.
پيغامي در پاسخ به اين سوال كه مخاطبان اصلي كتاب چه كساني هستند، عنوان كرد: در مرتبه اول دانشجويان فرهنك، هنر و رسانه مخاطبان كتاب هستند. كتاب داراي دو بخش است؛ در بخش ابتدايي درباره مسايل عمومي كسب و كار رسانه سخن گفته شده كه قابل استفاده براي عموم است اما بخش دوم كتاب به صورت اختصاصي به مسايل اقتصادي در رسانههايي مانند روزنامه، راديو و كتاب ميپردازد كه هر مدير به فراخور تخصص خود ميتواند از آن استفاده كند.
وي يادآور شد: ما نيازمنديم تا ادبياتي كه در نيم قرن اخير در حوزه اقتصاد در جهان وجود داشته را وارد كشور خود كرده و آنها را بومي كنيم.
به گفته اين استاد دانشگاه بايد براساس چارچوبهاي تحليلي علم اقتصاد و تجربههاي ساير كشورها مسايل بومي رسانههاي خود مانند راديو، تلويزيون و سينما را حل كنيم.
وي تاكيد كرد: هر كدام از اين رسانهها ملاحظات اقتصادي خاص خود را دارند و حتي اگر هم دولتي باشند باز هم بينياز از تحليلهاي علمي اقتصادي نيستند.
وي با اشاره به تغيير ديدگاه مديران رسانه نسبت به موضوع اقتصاد رسانه گفت: اين كتاب ميتواند نگاه سنتي مديران رسانه را به موضوع اقتصاد تغيير دهد. متاسفانه برخي از مديران ما فكر ميكنند مطالعه اين تحليلها ممكن است آنها را از اهداف و اولويتهاي رسانهايشان دور كند در حالي كه اين گونه نيست.
پيغامي در پايان سخنانش يادآور شد: كتاب با بررسي تجربههاي مختلف در سراسر دنيا ميتواند راهكارهاي خوبي را براي ما در اين زمينه ارايه دهد و از اين منظر اين اثر كتابي كاربردي و عملي است.
كتاب «اقتصاد رسانه؛ نظريه و كاربرد» با ترجمه عادل پيغامي با شمارگان دو هزار نسخه و بهاي هفت هزار تومان از سوي دفتر مطالعات و برنامهريزي رسانهها وارد بازار نشر شده است.
سهشنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۱ - ۱۳:۱۱
نظر شما