یکشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۱ - ۱۴:۱۲
ترافیک کتاب‌های نوجوانان سبک شد

در سومین هفته‌ی مهر ماه تعداد کتاب‌های کودک و نوجوان به ۱۴۰ کتاب نزول کرد که در مقایسه با دو هفته‌ی گذشته سقوط چشمگیری به شمار می‌آید. یعنی انتخاب نوجوانان کتابخوان نسبت به دو هفته‌ی از نصف هم کمتر شده است.

ایبنا نوجوان: هفته‌ی گذشته ۱۴۰ کتاب برای بچه‌ها به همراه داشت اما این میزان نسبت به هفته‌های گذشته نزول چشمگیری داشته است.

شیرجه از سکوی ۳۵۶ عنوان
 
در نخستین هفته‌ی مهر ماه ۳۵۶ کتاب در این حوزه منتشر شد و در شرایطی که کار ناشران بسیار سخت شده بود، امید به اردوی بچه‌ها بازگشت. دومین هفته‌‌ی سال تحصیلی با ۱۹۴ کتاب هم همچنان دل بچه‌ها را قرص کرد. به این دلیل که با وجود کاهش تعداد کتاب‌های چاپ شده، میانگین صفحات بالا رفته بود. 

این هفته تعداد کتاب‌ها نسبت به هفته‌ی گذشته، افت ۵۴ عنوانی را تجربه کرد که با توجه به شرایط این روزهای نشر و کاغذ پیشبینی آن دور از ذهن نبود. در کنار افت تعداد کتاب‌ها،‌ میانگین صفحات هم کاهش ۱۸ صفحه‌ای را لمس کرد. ۶۳ صفحه، میانگین صفحات کتاب‌های چاپ شده‌ی این هفته بود. 

ترجمه بالای سر تالیف

از میان کتاب‌های این هفته، ۱۰۸ عنوان تالیف و ۳۲ عنوان ترجمه هستند. البته با وجود این‌که کتاب‌های تالیفی سه برابر بیش از ترجمه هستند، اما کفه‌ی ترازوی بازار خرید، به سمت ترجمه است و این روزها آثار ترجمه جای خود را بیش از پیش در میان مخاطبان باز کرده‌اند. گزینشی بودن کتاب‌های ترجمه، از میان هزاران کتاب موفق ادبیات ملل دیگر، از مهمترین عوامل موفقیت این کتاب‌ها در بازار کتاب و همچنین برگزیده بودن این کتاب‌ها در فهرست برترین کتاب‌های فصل و سال بوده است. 

چاپ اولی‌ها حریف تجدید چاپ نیستند؟‍!

کتاب‌های تجدید شده این هفته دو و نیم برابر بیش از کتاب‌های چاپ اولی بودند! ۱۰۰ کتاب تجدید شده در کنار ۴۰ کتاب چاپ اول این هفته بر قفسه‌ی کتاب‌فروشی‌ها نشستند. با وجود فاصله‌ی زیاد کتاب‌های تجدید چاپ شده و کتاب‌هایی که برای اولین بار به چاپ می‌رسند،‌ برخی از نویسندگان به تجدید نشدن آثار پرفروش و با کیفیت اعتراض دارند. این فاصله و این اعتراضات، سوالاتی را در ذهن ایجاد می‌کند. چه کتاب‌هایی تجدید می‌شوند و به چاپ‌های بعدی می‌رسند؟ آیا تمامی این کتاب‌ها با کیفیت و پرطرفدار هستند؟

صنعت نشر، متمرکز در پایتخت

این هفته ۱۰۹ کتاب در پایتخت به چاپ رسید و تنها ۳۱ عنوان سهم ناشران شهرهای دیگر بود. این فاصله تعداد کتاب‌های چاپ شده، نشان از تمرکز صنعت نشر در پایتخت دارد. در ماه‌های اخیر تنها یک بار ناشران شهرها و استان‌های دیگر میهن اسلامی، توانستند به تهرانی‌ها برسند و به اندازه‌ی ناشران پایتخت کتاب چاپ کنند. در دو هفته‌ی گذشته ناشران تهران به ترتیب ۱۷۶ و ۳۳۱ عنوان کتاب و ناشران شهرستان به ترتیب ۱۶ و ۲۵ عنوان کتاب چاپ کردند.

افزایش ۲۰۰ پله‌ای شمارگان متوسط

شمارگان متوسط کتاب‌های کودک و نوجوان این هفته سه هزار و ۵۹۶ نسخه بود که در مقایسه با یک ماه اخیر، بیشترین میزان شمارگان را نشان می‌دهد. شمارگان متوسط در ماه‌های اخیر دامنه‌ی تغییرات ۵۰۰ عنوان کتاب را تجربه کرده و بین رقم سه هزار تا سه هزار و ۵۰۰ عنوان کتاب جابه‌جا شده.

بیش فعال‌های هفته

بیش فعال‌ترین مولف این هفته شیرین بوشهری است که با ۶ عنوان کتاب تالیفی، پرکارترین نویسنده بود. در کنار این نویسنده، جواد عظیمیان هم با ۳ کتاب ترجمه پرکارترین مترجم کودک و نوجوان لقب گرفت. انتشارات داستان با ۵ عنوان کتاب، بیشترین کتاب‌های چاپ نخست این هفته را منتشر کرد.

 
بالا و پایین‌های آمار

گرانترین و ارزانترین کتاب‌های این هفته «ترافیک» و «۳۶۵ قصه برای شب‌های سال» نام داشتند. کتاب «ترافیک» با بهای ۵۰۰ تومان و کتاب « ۳۶۵ قصه برای شب‌های سال» با بهای ۴۵ هزار تومان این عناوین را از آن خود کردند. کتاب «۳۶۵ قصه برای شب‌های سال» این هفته دو رکورد دیگر را نیز به دست آورد. این کتاب با شمارگان ۵۵۰ نسخه کمترین شمارگان و با ۷۹۸ صفحه‌، قطورترین کتاب هفته بود. بیشترین شمارگان این هفته مربوط به کتاب «کار آوای شاپرک» با ۱۵ هزار نسخه و کمترین صفحه هم مربوط به کتاب «سفید برفی و هفت کوتوله» با ۸ صفحه بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط