سه‌شنبه ۲ آبان ۱۳۹۱ - ۱۳:۰۹
کتابسازی، حربه‌ای برای افزایش آمار چاپ کتاب است

مدیر انتشارات نارنجستان شهرستان گرگان استان گلستان با انتقاد از کتابسازی به عنوان حربه برخی ناشران برای افزایش آمار چاپ کتاب‌هایشان گفت: کتابسازی فقط جنبه آماری برای ناشران دارد و هیچ اندیشه و تفکری را در حوزه چاپ کتاب به دنبال ندارد.-

هدایت‌الله امینیان در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، با بیان این‌که کتابسازی به معنای بازآفرینی کتاب‌هایی است که در گذشته تالیف شده‌اند، عنوان کرد: علت آمار کم چاپ کتاب از سوی برخی ناشران شهرستانی این است که بسیاری دیگر از ناشران فقط از طریق چاپ مجموعه‌های گردآوری شده از کتاب‌های خلق شده، آمار کمی تولید کتاب‌هایشان را افزایش می‌دهند.

وی با بیان این‌که آمار چاپ کتاب باید کیفی باشد، اظهار کرد: به عنوان مثال، انتشار کتاب‌های دستور پخت انواع غذا‌ها با نام‌های بازاری مانند «هزار نکته آشپزی»، مجموعه شعر‌‌های شاعران با نام «نگاهی به شعر امروز» یا گردآوری جمله‌هایی از بزرگان در قالب «نکته‌های طلایی» فقط تکرار چاپ کتاب به نامی دیگر است. 

مدیر انتشارات نارنجستان شهرستان گرگان در ادامه به وجود معضلی دیگر بر سر راه افزایش آمار واقعی چاپ کتاب در شهرستان‌ها اشاره کرد و با انتقاد از وجود نداشتن مرکز پخش سراسری کتاب در شهر‌ستان‌ها گفت: این مشکل، یکی از مهم‌ترین علت‌های چاپ کم کتاب در شهرستان‌هاست و همکاری نکردن مراکز پخش تهران نیز معضلی قابل توجه به شمار می‌آید.

امنینان با اشاره به این که ناشران شهرستانی قدرت توزیع، تبلیغ و پخش کتاب‌های خویش را ندارند، عنوان کرد: حتی کتابفروشی‌های تهران نیز حاضر نیستند کتاب‌های ناشران شهرستانی را به صورت امانی بفروشند و این مشکل فقط با دایر کردن یک مرکز پخش سراسری در شهرستان‌ها حل می‌شود. 

وی که از سال 82 تاکنون فقط موفق شده است هشت جلد کتاب منتشر کند، با بیان این‌که در حوزه نشر رابطه بر ضابطه مقدم است، اظهار کرد: امروزه برخی ناشران فقط واسطه بین نویسندگان و چاپخانه‌دارانند و تنها زمینه چاپ کتاب تا پیش از انتشار را فراهم می‌کنند. این گروه از ناشران گاهی برای دیده شدن کتاب‌هایشان ناچار به اهدای کتاب‌ به کتابفروشان تهرانی می‌شوند! 

مدیر انتشارات نارنجستان با انتقاد از نداشتن مجوز قرار دادن دستگاه چاپ از سوی ناشران در محل کارشان، عنوان کرد: چاپ یک صنعت است و نیازی نیست سرمایه‌گذار این عرصه تحصیلات مرتبط با آن را داشته باشد، بلکه سابقه کار و دعوت از یک کارشناس متخصص حوزه چاپ هم می‌تواند چاپ کتاب را به طور تخصصی در یک انتشارات شهرستانی پیش ببرد.

امنییان درباره کتاب‌های در دست چاپ این انتشارات گفت: اکنون کتابی با نام «خوف شبانه» که در قالب رمان و مجموعه‌ای از داستان‌های تخیلی برای نوجوانان توسط نیلوفر غورچی، دانش‌آموز دبیرستانی شهرستان گرگان، نوشته شده است، از سوی این نشر در انتظار مجوز به‌سر می‌برد.

وی افزود: این کتاب با 700 صفحه و شمارگان هزار نسخه اکنون در مرحله ویراستاری است و بعد از دریافت مجوز، وارد بازار کتاب می‌شود. لازم به ذکر است که نوشتن این رمان از سن 13 سالگی نویسنده شروع شده است و اکنون که وی در سال دوم دبیرستان مشغول به تحصیل است، این اثر مرحله ویراستاری را طی می‌کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط