سودابه امینی، شاعر گفت: كنگره شعر مقاومت قطعا بر انگيزه شاعران تاثيرگذار خواهد بود اما براي سرودن اشعار بهتر به تعريف دقيقي از شعر مقاومت و ابعاد و چارچوب اين گرايش نیاز داریم. در این صورت شاعران توجه به شعر مقاومت را در اولويت كاري خود قرار ميدهند.-
اين شاعر درباره تاثير كنگره شعر مقاومت بينالملل اسلامي بر ايجاد انگيزه سرودن شعر در ميان شاعران گفت: اين كنگره سومين دوره خود را سپري ميكند و قطعا بر انگيزه شاعر تاثيرگذار خواهد بود اما براي سرودن اشعار بهتر به زمان نياز داريم تا به تعريف دقيقي از شعر مقاومت دست يابيم زيرا بايد همه ابعاد و چهارچوب اين گرايش شعري براي شاعران به ويژه شاعران جوان تعريف شود. وقتي تعاريف دقيق و مباني پژوهشي و نظري كامل باشد شاعران توجه به شعر مقاومت را در اولويت كاري خود قرار ميدهند.
وي ادامه داد: تمامي حركتهاي فرهنگي كشور كه در قالبهاي جشنواره، كنگره و كارگاه پيگيري و از طريق مديران فرهنگي جدي گرفته ميشوند بر انگيزه دروني شاعر تاثيرگذارند. البته اگر براي شاعران موضوعي دغدغه نباشد آن را در سرودن اشعار خود در نظر نمیگیرند. در واقع برگزاري اين نوع كنگرهها عوامل بيروني و انگيزه دروني شاعر را تقويت ميكنند اما در ايجاد آنها تاثير مستقيم ندارند.
اميني گفت: شعر مقاومت از نظر ساختار، مفهوم و مضمون سليقههاي خاصی را جذب ميكند كه ممكن است از نظر جوهره شعري قويتر باشند؛ مانند شاعران پيشكسوت و صاحب تجربه، اما شاعران جوان از نظر پختگي به حدي نرسيدهاند كه شعر مقاومت انگيزه سرودن اشعار آنها باشد.
وي در پاسخ به اين سوال كه «يعني شما معتقديد اشعار شاعران جوان به غناي لازم براي سرودن شعر مقاومت نرسیدهاند؟» افزود: نميگويم كه شاعران جوان به پختگي نرسيدهاند. ممكن است شاعران جوان نوآوري همه جانبهاي در شعر و محتوا داشته باشند اما تجربه زندگي شخصي شاعر در سرود اشعار بسيار موثر است؛ مانند اشعار محمود درويش كه انگيزه شخصي و اتفاقاتي كه در زندگي او رخ داد، وي را به يك شاعر جهاني مقاومت تبدیل كرد زيرا درويش مجبور به مهاجرت از فلسطين شد و در دوران زندگي خود محروميتهايي را تجربه كرد كه طبعا بر شعر او اثر گذاشت و اشعار او را برسر زبانها انداخت.
اميني با تاكيد بر اين كه تجربههاي فردي بر سرودن يك شعر موفق اثرگذار است، در اين باره كه «شاعر جوان امروز چگونه ميتواند در زمینه مقاومت بسرايد؟» گفت: نميتوان تجربه عيني را ناديده گرفت اما شاعر جوان ميتواند با مطالعه سطح آگاهي خود را بالا ببرد. به هر حال وقتي شاعري گرايش شعر مقاومت را انتخاب ميكند يا مجموعهاي را در آثار خود با موضوع مقاومت تعريف ميكند بايد اخبار سياسي ايران و جهان را دنبال كند، از اتفاقهاي جامعه بشري مطلع و مطالعه عميقي در زمينه سياست، جامعهشناسي و روانشناسي و هر حوزهاي كه مربوط به علوم انساني است داشته باشد تا آنچه را كه ميخواهد بگويد به خوبي به مخاطب منتقل كند.
وي افزود: شعر مقاومت بايد جامعه محور باشد و شاعر نيز بايد جامعه مخاطب خود را بشناسد و پاسخ به چند سوال را در شعر خود تعريف كند، مانند اين كه براي چه كسي شعر مقاومت را ميسرايد، از چه كسي يا چه چيزي حرف ميزند و ميخواهد چه تاثيري بر مخاطب خود بگذارد؟ در واقع شعري كه به موعظه يا بيان فجايع ميپردازد شعر مقاومت نيست، اين نوع شعر بايد انگيزهآور باشد.
اميني كه شعر مقاومت را يكي از پيچيدهترين گرايشهاي شعري ميداند، گفت: سهلانگاري در سرودن شعر مقاومت را نميپسندم. در اين اشعار شاعر نميتواند براي دل خود شعر بسرايد بلكه بايد سنجيده و با طراحي ساختار به سرودن اشعار بپردازد.
وي درباره كيفيت اشعاري كه با موضوع مقاومت سروده ميشوند، افزود: ما هنوز در اول راه هستيم. تاكنون شعرهاي خوبي در حوزه مقاومت سرود شده اما بايد در بررسي اشعار مقاومت امتيارات مختلفي را در نظر بگيريم. ممكن است در دوران هشت سال دفاعمقدس شعرهاي خوبي سروده شده باشند كه شاخص و تاثيرگذار بودند اما براي شعر مقاومت جهان امروز بايد حوادث كشورهايي مانند بحرين و فلسطين كه تحت ظلم قرار گرفتهاند را محور قرار داد. شاعر جامعه امروز ما نيازمند تقويت ساختار، مضمون و تجربه است و ميتوان با ایجاد فرصتها برای شاعران شاهد خلق اشعار خوب و تاثيرگذار در سطح جهان بود.
سومين كنگره شعر مقاومت بينالملل اسلامي از 11 تا 13 آبان ماه در كرمانشاه برگزار ميشود.
نظر شما