شنبه ۶ آبان ۱۳۹۱ - ۱۵:۴۶
اجرای برنامه‌های فرهنگی متنوع در بیستمین دوره هفته کتاب

رییس اداره فرهنگی ـ سیاسی وزارت آموزش و پرورش گفت: این وزارتخانه با هدف افزایش سرانه کتاب و نهادینه کردن فرهنگ مطالعه میان دانش‌آموزان برنامه‌های فرهنگی متنوعی را در بیستمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران اجرا خواهد کرد.-

عبدالکریم رستمی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، در این باره اظهار کرد: وزارت آموزش و پرورش در این دوره از هفته کتاب بیش از 500 برنامه در سطح وزارتخانه برگزار خواهد کرد.

وی ادامه داد: برگزاری 50 هزار نمایشگاه کتاب در 50 هزار آموزشگاه، برگزاری همایش «نهضت مطالعه مفید» و قدردانی از فرهنگیان فعال در عرصه کتاب و کتابخوانی، دانش‌آموزان کتابخوان برتر، کتاب‌یاران فعال، فرهنگیان و دانش‌آموزان مولف عناوین برخی از این برنامه‌ها را تشکیل می‌دهند.

رییس اداره فرهنگی ـ سیاسی وزارت آموزش و پرورش افزود: از دیگر برنامه‌های این وزارتخانه می‌توان به برگزاری راهپیمایی «کاروان کتاب» از مدارس به سوی کتابخانه‌های عمومی در تعدادی از استان‌ها، بازدید دانش‌آموزان از کتابخانه‌های عمومی، برگزاری مراسم جشن اهدای کتاب در سطح مناطق و استان‌ها، اجرای سرود همگانی «کتاب، یار مهربان» در مدارس سراسر کشور، تجهیز و آماده‌سازی کتابخانه‌های کلاسی مدارس ابتدایی و کتابخانه‌های آموزشگاهی مدارس راهنمایی و متوسطه اشاره کرد.

رستمی توضیح داد: وزارت آموزش و پرورش همچنین در هفته کتاب به برگزاری «عصر شعر و خاطره» با موضوع کتاب در مدارس سراسر کشور، اجرای طرح وجین کتاب در کتابخانه‌های آموزشگاهی، اجرای طرح پژوهش‌های دانش‌آموزی با مشارکت سه هزار دانش‌آموز و اجرای سه هزار طرح پژوهشی توسط دانش‌آموزان منتخب رشته مطالعه و تحقیق مسابقه‌های فرهنگی ـ هنری این وزارتخانه اقدام خواهد کرد.

وی درباره سایر برنامه‌های وزارت آموزش و پرورش در بیستمین دوره هفته کتاب گفت: تمام مدارس کشور در این هفته یک کتاب را در مراسم آغازین مدارس معرفی می‌کنند. همچنین در هفته کتاب کارگاه‌های تخصصی «مطالعه و تحقیق» و داستان‌نویسی برای معاونان و مربیان پرورشی برگزار می‌شود.

رییس اداره فرهنگی ـ سیاسی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: مسابقه‌های خلاصه‌نویسی کتاب، همایش شعرا، نویسندگان و پژوهشگران جوان در آموزشگاه‌ها، مسابقه‌های کتاب و کتابخوانی به صورت حضوری و غیرحضوری (اینترنتی) و گردهمایی یک روزه کتاب‌یاران از دیگر برنامه‌هایی‌اند که در هفته کتاب برگزار خواهند شد.

رستمی بیان کرد: در هفته کتاب شاهد اجرای نقاشی همگانی در سطح مدارس با موضوع مطالعه و کتابخوانی، راه‌اندازی کاروان کتاب و کتابخانه‌های سیار در مناطق مرزی، تولید و تهیه نرم‌افزار جامع کتابخانه‌های دیجیتالی خواهیم بود. همچنین در این هفته یک ستون از روزنامه‌های محلی استان‌ها به موضوع کتاب و کتابخوانی اختصاص می‌یابد.
وی در پاسخ به این سوال که برگزاری برنامه‌های متنوع فرهنگی در هفته کتاب تا چه اندازه در ترویج فرهنگ مطالعه و افزایش سرانه کتاب در کشور موثر خواهد بود، گفت: همه ما به رهنمودها و منویات مقام معظم رهبری درباره اهمیت و ضرورت مطالعه اشراف داریم. به گفته ایشان هر اندازه در هر کشوری سرانه کتاب و مطالعه افراد از یک عدد بالایی برخوردار باشد، نشان از توجه و اهمیت آن کشور به امر پیشرفت و توسعه است.

رییس اداره فرهنگی ـ سیاسی وزارت آموزش و پرورش در ادامه سخنانش گفت: باید تلاش کنیم تا زنگ کتاب و کتابخوانی تنها به هفته کتاب اختصاص نیابد بلکه این زنگ را نیز به عنوان یک ساعت مهم و رسمی در برنامه‌های درسی دانش‌آموزان قرار دهیم. این امر گام موثری در راستای ترویج فرهنگ مطالعه محسوب می‌شود.

رستمی به ضرورت حمایت از تولیدات فکری و تالیفات فرهنگیان و دانش‌آموزان مولف اشاره کرد و گفت: در میان فرهنگیان و دانش‌آموزان افرادی وجود دارند که از قلم بسیار توانایی برخوردارند اما متاسفانه از سوی ناشران با هدف انتشار آثارشان، حمایت نمی‌شوند. اگر مجموعه‌ای با هدف حمایت، چاپ و نشر این آثار به وجود بیاید، کمک موثری به ترویج و تبلیغ فرهنگ غنی کشور می‌شود.

وی در پایان گفت: ایجاد انجمن خیران اهدای کتاب به کتابخانه‌های مدارس نیز از ضرورت‌ها و نیازهای کشور محسوب می‌شود که جای خالی آن کاملا محسوس است بنابراین، امیدوارم مسوولان فرهنگی نسبت به راه‌اندازی این انجمن در فضای فرهنگی کشور اقدام کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط