دوشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۱ - ۱۳:۳۸
مادران «گردان قاطرچی‌ها» را نقد کردند

نشستی نقد و بررسی رمان «گردان قاطرچی‌ها» نوشته داوود امیریان، همزمان با هفته کتاب در مرکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بشرویه در خراسان‌جنوبی برگزار شد. در این نشست مادران اعضای نوجوان کانون پس از مطالعه کتاب آن را نقد کردند.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مرکز فرهنگی هنری بشرویه در هفته کتاب و کتابخوانی با همکاری کتابخانه عمومی این شهر در اقدامی ابتکاری از مادران اعضای این مرکز خواست تا همراه با فرزندان خود ضمن مطالعه این رمان طی نشستی آن را نقد کنند.
 
«گردان قاطرچی‌ها» داستان یک مجروح جنگی به نام یوسف را روایت می‌کند که پس از بهبودی نسبی، دوباره به جبهه اعزام می‌شود و  گردان مسوولیت نگهداری و آموزش چند قاطر برای حمل آذوقه و مهمات به مناطق صعب‌العبور به او سپرده می‌شود. یوسف گردان جدید را که متشکل از چند نوجوان جسور و بازیگوش است، تشکیل می‌دهد و اتفاقاتی که در ادامه رخ می‌دهد، منجر به تغییرات زیادی در اخلاق روحیه و برخورد وی با بچه‌ها می‌شود.
 
به گفته یکی از مادران در این نشست این رمان روایتگر داستان زندگی انسان‌های اطراف ماست که هر روز با آن‌ها برخورد و معاشرت داریم؛ آدم‌هایی که عادی هستند نه اسطوره‌هایی دور از ذهن همان‌‌هایی که عاشق سینما و فیلم هستند. 

یکی دیگر از مادران اظهار داشت: در ابتدای معرفی این کتاب تصور می‌کردم این کتاب مناسب گروه بزرگسال نیست، اما با مطالعه چند صفحه اول آن چنان جذب این کتاب شدم که سه ساعت بعد مطالعه کتاب پایان گرفت در حالی که خنده‌های من برای آن جملات طنز و زیبا هنوز پایان نیافته بود. 

مادر دیگری نیز به زندگی «مش برزو» در داستان اشاره کرد و گفت: مش برزو به جبهه آمده بود تا بجنگد اما در آشپزخانه با سیب‌زمینی‌ها و پیازها گرفتار شده بود، ولی هم چنان از عشق جنگیدن مقابل دشمن سخن می‌گفت تا این‌که موفق شد به گردان ذوالجناح بپیوندد. 

به اعتقاد اغلب مادران حضور یافته در این جلسه، رمان «گردان قاطرچی‌ها» صحنه‌های بسیار جالبی دارد. از جمله فصل هشتم کتاب که مربوط به انتقال قاطرها از اندیمشک به وسیله قطار است یا صحنه‌هایی از فصل شانزدهم که مش برزو می‌خواهد برای جبهه کمک جمع کند. 

اغراق در برخی از قسمت‌های داستان نیز از نکاتی بود که یکی از مادران به ‌آن اشاره داشت، مانند فرار بچه خرس‌ها به دست دانیال و سیاوش و یا صحنه‌ای که در آن دو سرباز عراقی توسط قاطرها کشته می‌شوند و به طور معجزه‌آسا دانیال و سیاوش نجات پیدا می‌کنند. 

در مجموع مادران حاضر در این نشست رمان «گردان قاطرچی ها» را یکی از جذاب‌ترین کتاب‌های داستانی دفاع مقدس دانستند و ‌گفتند: این کتاب به زندگی مردم کوچه و بازار نزدیک است و به خوبی توانسته است با زبان طنز با مخاطب ارتباط برقرار کند و خواننده را تا پایان داستان همراه داشته باشد.

همچنین در ادامه این نشست تعدادی از اعضا نقد‌های خود را در مورد این رمان بیان کردند. به عنوان مثال یکی از اعضا بر این باور بود که نویسنده نگاه جدیدی به مقوله جنگ دارد و صحنه‌های قابل تجسمی را در داستان بیان کرده است. در عین حال در نقد دیگری عنوان شد اگرچه موضوع جنگ تلخ و ناراحت کننده است اما این داستان طنزگونه صحنه‌های جنگ را آن‌گونه به تصویر می‌کشد که خواننده با لذت این کتاب را مطالعه می‌کند. 

اعضا و مادران بر این باور بودند که برخی از اصطلاحات به کار رفته در کتاب در زمان جنگ کاربردی نداشته است اما امروزه در بین مردم رایج شده است مانند کلمه فراخوان، نشر اکاذیب، کمیسیون پزشکی و 120 درصد جانبازی، که آن زمان درصد جانبازی مشخص نمی‌کردند. 

در این نشست عبدالرضا صمدی مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خراسان شمالی، کارشناسان ادبی و هنری، نرگس رضوانی مسوول کمیته امور بانوان، مریم کیانی مسوول کتابخانه عمومی بشرویه و جمعی از مادران و اعضا برگزار شد. 

رمان «گردان قاطرچی‌ها» نوشته داوود امیریان از مجموعه رمان‌های نوجوان امروز است که ویژه گروه سنی (د) و (ه) منتشر شده است. پیش از این، «گردان قاطر‌چی‌ها»، پس از رمان «هستی» فرهاد حسن‌زاده، دومین کتاب پرطرفدار از دید مخاطبان تهرانی کتاب‌های کانون، شناخته شده بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط