یکشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۱ - ۱۴:۳۴
انفجار در بازار کتاب‌های کودک و نوجوان با ۳۷۶ اثر

دومین هفته دی ماه 1391، 376 اثر با میانگین 35 صفحه برای کودکان و نوجوانان منتشر شد. از میان این آثار 296 عنوان سهم ناشران تهرانی و 80 عنوان سهم ناشران سایر شهرهای کشور بود.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب‌های کودک و نوجوان در کمیت رکورد ۶ ماه اخیر را شکستند و از مرز ۳۵۰ عنوان کتاب عبور کردند. این هفته ۳۷۶ کتاب برای بچه‌های ایران‌زمین منتشر شد که در مقایسه با هفته گذشته رشد ۷۸ اثری را نشان می‌دهد. کتاب‌های کودک و نوجوان این هفته صدر جدول کتاب‌های چاپ شده در حوزه‌های مختلف چاپ را نیز به خود اختصاص دادند. پس از کتاب‌های کودک و نوجوان با ۳۷۶ اثر، کتاب‌های آموزشی و کمک درسی با ۲۰۶ اثر در جایگاه دوم و کتاب‌های دینی و علوم عملی به طور مشترک با ۲۰۲ اثر در جایگاه سوم قرار گرفتند.

ترجمه سد صدتايي را شکست!

مترجمان این هفته هم همچون هفته‌ پیشین عمل کردند. ۱۰۷ اثر از مجموعه ۳۷۶ اثر منتشر شده حوزه کتاب کودک و نوجوان، ترجمه بودند. در کنار این ۱۰۷ اثر، ۲۶۹ اثر تالیفی نیز وارد بازار شد. هفته گذشته نیز از میان ۲۹۸ اثر منتشر شده، ۱۲۰ اثر ترجمه بودند که به نوبه خود رکورد محسوب می‌شود. 

نسبت یک به سه چاپ نخست با تجدید چاپی‌ها

این هفته ۸۹ عنوان کتاب برای نخستین بار بود که منتشر می‌شدند. در کنار این ۸۹ عنوان، ۲۸۷ اثر بودند که برای چندمین بار به زیر چاپ می‌رفتند. این هفته نسبت چاپ نخستی‌ها به تجدید چاپی‌ها یک به سه بود. این در حالی است که هفته گذشته بازار کتاب نسبت یک به دو چاپ نخست به تجدید چاپ را تجربه کرده بود. با وجود این‌که همچنان راه تا رسیدن به کتاب‌های تجدید شده برای کتاب‌های چاپ نخست بسیار طولانی است، و‌لی این میزان کتاب‌های چاپ اولی‌ نیز در بازار رقم مناسبی به حساب می‌آید.

پایتخت نشر همچنان تهران است

این هفته ناشران پایتخت همچون هفته‌های گذشته از ناشران سایر شهرهای کشور پیش بودند. ۲۹۶ کتاب از ناشران پایتخت دودی کشور، این هفته وارد بازار کتاب شدند. با وجود این که بازار در قبضه تهرانی‌ها‌ است، ولی ناشران شهرهای دیگر نیز بیکار نشسته‌اند و همچنان در تعقیب تهرانی‌ها هستند. شهرستانی‌ها این هفته ۸۰ اثر برای بچه‌ها منتشر کردند.

میانگین صفحات در ته چاه

میانگین صفحات کتاب‌های کودک و نوجوان، این هفته سقوط چشمگیری داشت. ۳۵ صفحه، میانگین صفحات کتاب‌های کودک و نوجوان این هفته بود. میانگین صفحات کتاب‌های کودک و نوجوان، در ماه‌های اخیر میان ۵۰ تا ۶۰ صفحه در حال نوسان بوده و در برخی مواقع به بیش از ۶۰ صفحه نیز رسیده است. تعداد بالای کتاب‌های چاپ شده این هفته، به همراه میانگین صفحات پایین نشان می‌دهد که بسیاری از کتاب‌های منتشر شده از نظر تعداد صفحات، بسیار لاغر بوده‌اند.

میانگین شمارگان کتاب‌های این هفته، سه هزار و ۳۸ جلد بود. هفته گذشته، میانگین شمارگان کتاب‌های کودک و نوجوان مرز چهار هزار جلد را رد کرد و رکورد میانگین شمارگان در ماه‌های اخیر را شکست.

ترین‌ها!

«میوه‌های خوشمزه» با بهای ۵۰۰ تومان از نشر نادریان، این هفته ارزان‌ترین کتاب هفته بود. در کنار «میوه‌های خوشمزه»، کتاب «Let's go» از نشر رهنما با بهای ۱۸ هزار تومان، گرانترین کتاب هفته لقب گرفت.

بیشترین نوبت چاپ این هفته با ۲۲ بار چاپ، برای کتاب «من بچه‌ی لوس، دارم مامانو دوس» بود. این کتاب ۱۲ صفحه‌ای توسط نشر قیوم منتشر شده است.

پرشماره‌ این هفته بازار کتاب کودک و نوجوان، با ۲۰ هزار جلد چاپ، «حرت یونس در دهان نهنگ» بود. مرجان نجارخراسانی این کتاب را نوشته و نشر آسمان اندیشه آن را منتشر کرده است.

کم شماره این هفته با تنها ۳۰۰ جلد، «آموزش طراحی به دبستانی‌ها» بود. این کتاب نوشته ماشاالله صادقی است و نشر نوآوران آن را منتشر کرده است.

پرورق‌ترین کتاب هفته اخیر بازار کتاب کودک و نوجوان، جلدی از مجموعه‌های هری پاتر بود. «هری پاتر و جام آتش» با ۴۲۰ صفحه این عنوان را از آن خود کرده. این کتاب نوشته جوان کتلین رولینگ است که با ترجمه ویدا اسلامیه وارد بازار شده و کم‌ورق‌ترین کتاب هفته، «آشنایی با اعداد» نیلوفر بهاری با تنها ۶ صفحه بود. این کتاب از سوی نشر افق وارد بازار شد.

بیش‌فعالان هفته!

رحیم کرباسی، با ۱۱ اثر منتشر شده این هفته در صدر پرکارترین نویسنده‌های کودک و نوجوان بود که کنار کرباسی شقایق دادجو با پنج اثر عنوان بیش‌فعال مترجمان را از آن خود کرد.

نشر آذین نیز با ۱۵ عنوان کتاب چاپ نخست، بیشترین کتاب چاپ نخست را برای بچه‌ها منتشر کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط