دوشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۱ - ۱۵:۳۴
بچه‌ها این هفته منتظر ۱۳۴ کتاب باشند

سومین هفته از دی ماه، با انتشار ۱۳۴کتاب برای کودکان و نوجوانان سراسر ایران‌ همراه شد. سقوط ناگهانی در تعداد کتاب‌های این حوزه در هفته‌های اخیر بی‌سابقه بوده. این در حالی است که حوزه کودک و نوجوان در هفته‌های گذشته، همواره با چاپ بیش از ۲۰۰ اثر در یک هفته مواجه بود._

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، ۱۳۴ عنوان کتاب این هفته برای کودکان و نوجوانان سراسر میهن اسلامی منتشر شد اما این میزان نسبت به هفته گذشته کاهش چشمگیری داشته است. هفته گذشته کتاب‌های کودک و نوجوان، صدر جدول حوزه‌های چاپ را با ۳۷۶ کتاب در اختیار داشتند، ولی این هفته، با ۱۳۴ عنوان در جایگاه ششم حوزه‌های چاپ قرار گرفتند. کتاب‌های علوم عملی با ۲۵۰ عنوان، علوم اجتماعی با ۱۹۵ عنوان و کتاب‌های آموزشی و کمک درسی با ۱۸۶ عنوان جایگاه‌های اول تا سوم حوزه‌های چاپ را این هفته به خود اختصاص دادند.

تالیفی‌ها حفظ سنت می‌کنند!

این هفته باز هم تعداد کتاب‌های تالیف از ترجمه‌ها بیش‌تر بود. ۹۹ عنوان تالیف در کنار ۳۵ عنوان ترجمه سهم بازار کتاب‌ کودک و نوجوان این هفته بودند. کتاب‌های ترجمه، هفته گذشته با ۱۰۷ عنوان و دو هفته قبل با ۱۲۰ عنوان، بازار را دگرگون ساخته و بازار را بیش از پیش در دست گرفته بودند. این در حالی است که ۳۵ عنوان ترجمه، امید را در دل مخاطبان این کتاب‌ها کم‌رنگ کرد.

مستقیم تا تجدید چاپ

کتاب‌های تجدید شده این هفته با اختلاف کمی‌ از چاپ نخستی‌ها پیش بودند. ۷۹ عنوان کتاب‌ تجدید چاپ،‌ در مقابل ۵۵ عنوان چاپ نخست، مجموعه ۱۳۴تایی عنوان کتاب‌های منتشر شده این هفته را تشکیل می‌دهند. در حالی که تجدید چاپ جای خود را محکم کرده و هفته‌هاست که به کتاب‌های چاپ نخست اجازه داده می‌شود که خود را نشان دهند. 

۳۰ عنوان کتاب تا تهران

ناشران شهرهای کشور، این هفته با ناشران پایتخت به اندازه ۳۰ اثر فاصله داشتند. ۸۲ عنوان اثر تهرانی‌ها در مقابل ۵۲ عنوان کتاب ناشران شهرستان‌ها رقم مناسبی به شمار می‌آید. هفته گذشته، این نسبت یک به چهار بود، اما این هفته نسبت آثار منتشر شده ناشران شهرستان‌ها بیش از نیمی از آثار تهرانی‌ها را تشکیل می‌داد که در نوع خود از نظر آماری قابل توجه است.

متوسط‌ها یکی در لاین خود دیگری در لاین سبقت 

متوسط شمارگان کتاب در این هفته سه هزار و ۵۳۴ جلد بود. در حالی که میانگین شمارگان کتاب‌های کودک و نوجوان در ماه‌های اخیر، با دامنه تغییر ۵۰۰ اثری میان سه تا سه هزار و ۵۰۰ جلد در حال نوسان است.

متوسط صفحه‌های کتاب‌های این هفته از متوسط خود ۲۴ صفحه بیشتر بود. میانگین صفحات کتاب‌های کودک و نوجوان، در ماه‌های اخیر میان ۵۰ تا ۶۰ صفحه در حال نوسان بوده و در برخی مواقع به بیش از ۶۰ صفحه نیز رسیده است. ۸۴ صفحه در بازار کتاب کودک و نوجوان، رقم مناسبی به شمار می‌آید. در بازار کتاب کودک بیشتر کتاب‌هایی که برای نوجوانان منتشر می‌شوند، از ۱۰۰ صفحه به بالا هستند، ولی کتاب‌هایی که برای کودکان منتشر می‌شوند به دلیل حوصله کم‌تر کودکان نسبت به نوجوانان، در اغلب موارد دارای ۳۰ صفحه یا کمتر هستند. با توجه به آمار این هفته،می‌توان گفت که کتاب‌های منتشر شده در حوزه نوجوانان، از کتاب‌های منتشر شده در حوزه کودک بیشتر بوده است.

ترین‌ها!

«چیستان‌های اسلامی» با ۸۰۰ تومان بها، این هفته عنوان ارزان‌ترین کتاب را از آن خود کرد. این کتاب از نشر براق وارد بازار شده است.

«دایرة‌المعارف اینترنتی» از «رابین کرود» با ترجمه منوچهر اکبرلو، از نشر محراب قلم گران‌ترین کتاب این هفته بود. این کتاب با شمارگان دو هزار و ۳۰۰ نسخه و به بهای ۳۵ هزار تومان وارد بازار شده است.

«آینه‌ها و نقاشی‌ها» این هفته برای پنجاه و هشتمین بار منتشر شد. با این رکورد، این کتاب میان کتاب‌های تجدید چاپ، بیشترین نوبت چاپ را از آن خود کرد.

«بیا یاد بگیریم که نترسیم»، نوشته «تووا ناوارا» با ترجمه عنایت الله شهیدی، بیشترین شمارگان کتاب‌‌های این هفته را در اختیار داشت. ۱۵ هزار نسخه از این کتاب وارد بازار شده است.

سنگین‌ترین کتاب این هفته بازار کتاب کودک و نوجوان، ۵۴۰ صفجه داشت. «قصه‌های شیرین مثنوی» عنوان این کتاب بود و جعفر ابراهیمی آن را نوشته است. در مقابل سبک‌ترین کتاب این هفته، با تنها ۸ صفحه مربوط به کتاب «حیوانات مزرعه» اثر مسلم ناد‌علی‌زاده بود.

بیش فعالان!

طاهره ابراهیمی در هفته اخیر از فعال‌ترین نویسندگان بود که چهار اثر از  او به قفسه‌های کتابفروشی‌ها راه یافت. شبنم خانی، نیز در صدر فهرست مترجمان کودک و نوجوان قرار گرفت و سه اثر از او راهی بازار نشر شد.

همچنین نشر «اشتیاق نور» نیز با پنج اثر بیشترین کتاب‌های چاپ اول حوزه کودک و نوجوان را از آن‌ خود کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط