شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۱ - ۱۳:۱۰
صعود انتشار کتاب کودک و نوجوان نسبت به هفته گذشته

بازار کتاب‌‌های کودک و نوجوان این هفته از حیث تعداد کتاب‌های منتشر شده نسبت به دو هفته گذشته، گامی به جلو گذاشت و با انتشار ۱۵۲ عنوان کتاب در میان حوزه‌های دیگر چاپ در رده سوم قرار گرفت.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، در آخرین هفته از ماه دوم فصل زمستان، حوزه کتاب‌ کودک و نوجوان، تکانی به خود داد تا سقوط هفته گذشته را جبران کند. این هفته کتاب‌های کودک و نوجوان، نسبت به هفته گذشته، رکورد بهتری را ثبت کردند و ۱۵۲ کتاب، این حوزه را در جمع سه حوزه برتر چاپ از نظر کمیت قرار داد. این هفته، کتاب‌های دینی با ۱۸۶ اثر جایگاه نخست حوزه‌های چاپ، کتاب‌های علوم عملی با ۱۶۱ کتاب جایگاه دوم و حوزه کودک و نوجوان با ۱۵۲ اثر، جایگاه سوم را از آن خود کردند.

تالیفی‌ها پیشتاز بر ترجمه

کتاب‌های تالیف این هفته، چهار برابر کتاب‌های ترجمه منتشر شدند. ۱۱۵ کتاب تالیفی در مقابل تنها ۳۷ کتاب ترجمه، سهم این هفته بازار کتاب کودک و نوجوان را تشکیل می‌دادند. هفته‌هاست که تالیف، پیشتاز و پیش قراول حوزه کتاب‌ کودک و نوجوان است و فقط در مواقعی، در سر پیچ‌هایی تند از ترجمه‌ها عقب افتاده است. البته درست است که تالیف عرصه چاپ کتاب‌های کودک و نوجوان را در قبضه خود دارد، ولی بازار فروش در اختیار ترجمه‌هاست.

چاپ نخست از  تجدید چاپ بازماند

کتاب‌های چاپ نخست، این هفته هم به دنبال تجدید چاپی‌ها دویدند، ‌ولی باز هم به وصال نرسیدند. این هفته ۹۷ کتاب تجدید چاپ شده کنار ۵۵ اثر چاپ نخست، مجموع ۱۵۲ اثر منتشر شده را تشکیل می‌دادند. هفته گذشته، ۷۹ عنوان کتاب‌ تجدید چاپی،‌ همراه با ۵۵ عنوان چاپ نخست به بازار کتاب کودک و نوجوان آمدند.

همه بارها بر دوش پایتخت‌نشینان

ناشران تهرانی، این هفته همه بار چاپ کتاب‌های کودک و نوجوان را به دوش کشیدند. ۱۴۶ اثر از ناشران تهرانی، به همراه فقط ۶ اثر از ناشران شهرهای دیگر کشور، این هفته طعم چاپ را چشیدند. ناشران شهرستان‌ها هفته گذشته، ۵۲ اثر منتشر کرده بودند و تنها ۳۰ اثر از ناشران تهرانی کم‌تر داشتند، ولی این هفته فاصله بسیار زیاد شده است؛ فاصله‌اي كه در ماه‌های اخیر بی‌سابقه بوده است.

متوسط‌ها 

سه هزار و ۶۰۵ نسخه، شمارگان متوسط کتاب‌های این هفته بازار بود. این میزان رقم مناسبی در بازار کتاب کودک و نوجوان به شمار می‌آید. 

میانگین صفحات کتاب‌های کودک و نوجوان، این هفته ۵۱ صفحه بود. این نکته نشان می‌دهد که تعداد کتاب‌های کودک و نوجوان، در مقایسه با یکدیگر این هفته تعادل داشته‌اند.

ترین‌ها! 

«مریم و محیا و انفولانزا» نوشته فاطمه عبادی از نشر «کعبه دل» این هفته ارزان‌ترین کتاب لقب گرفت. این کتاب ۱۲ صفحه‌ای تنها ۷۰۰ تومان بها داشت. گران‌ترین کتاب این هفته نیز با ۳۵ هزار تومان، «دانشنامه تصویری نوآموز» نوشته «باربارا تیلور» بود. 

«ریاضیات کودکستانی» از «لیلی انگجی» هم کتابی بود که این هفته برای چهل‌و‌چهارمین بار به زیر چاپ رفت. با این رکورد، این کتاب بیشترین نوبت چاپ را در میان کتاب‌های هفته داشت. 

بیشترین شمارگان کتاب‌های این هفته، با ۱۰ هزار نسخه، مربوط به کتاب «لذت نقاشی» بود. این کتاب از نشر «قصر کتاب» وارد بازار شده است. در مقابل «لذت نقاشی»، «The bear on the stairs» از نشر «رهنما» با ۵۰۰ نسخه کمترین شمارگان را در اختیار داشت.

و اما پرورق‌ترین کتاب این هفته «دانشنامه تصویری نوآموز» با 323 صفحه و «شغال خرسوار» نیز با ۱۲ صفحه لاغرترین کتاب این هفته بود.

بیش فعالان!

مرضیه طلوع‌اصل در هفته‌ای که گذشت، با ۱0 اثرتالیفی فعال‌ترین مولف به شمار می‌رفت. 

انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز با ۱۴ اثر بیشترین کتاب چاپ نخست را برای کودکان و نوجوانان منتشر کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط