شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۳:۴۲
هیجان تازه بازار کتاب کودک در آستانه دهه فجر

دومین هفته از بهمن با انتشار 350 عنوان اثر برای بچه‌های میهن اسلامی همراه شد. چاپ این تعداد کتاب پس از رکودی سه هفته‌ای هیجانی تازه را در آستانه دهه فجر در بازار کتاب کودک و نوجوان به وجود آورد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، پس از رکودی سه هفته‌ای در بازار کتاب کودک و نوجوان، ناشران با چاپ ۳۵۰ عنوان کتاب در آستانه‌ یوم‌الله دهه فجر، بچه‌های سراسر ایران را خوشحال کردند. 

این هفته ناشران کتاب‌های کودک و نوجوان، با ۳۵۰ اثری که وارد بازار کردند، قله حوزه‌های چاپ را به نام خود ثبت کردند. پس از کتاب‌های کودکان و نوجوانان، کتاب‌های علوم اجتماعی با ۱۹۵ اثر و کتاب‌های آموزشی و کمک درسی با ۱۷۷ عنوان کتاب، در جایگاه دوم و سوم رده‌بندی حوزه‌های چاپ ایستادند. 

۱۰۴ اسب بخار در موتور مترجمان!

مترجمان این هفته با سرعت به حرکت درآمدند و به دنبال مولفان دویدند. ۱۰۴ اثر از مترجمان کتاب‌های کودک و نوجوان، این هفته بازار را دگرگون کردند. با وجود این مولفان با چاپ ۲۴۶ اثر در میدان چاپ ‌تاختند، در حالی که مترجمان هفته گذشته ۵۹ اثر منتشر کرده بودند.

تجدید چاپ در هفته دوم ماه ۲۳۶ امتیازی شد!

کتاب‌های تجدید چاپ شده این هفته از کتاب‌های چاپ نخست ۱۲۲ اثر بیشتر بودند. کتاب‌های تجدید چاپ، در یک چهارم دوم ماه بهمن، با ۲۳۶ عنوان اثر پیش قراول سپاه چاپ بودند. این هفته ۱۱۴ اثر برای نخستین بار بود که از چاپخانه‌ بیرون آمدند.

نشر پایتخت یا پایتخت نشر!

ناشران پایتخت که این روزها میهمان بارش‌های برف و باران هستند، سنگ تمام گذاشتند و بار چاپ ۲۸۶ عنوان اثر از ۳۵۰ اثر منتشر شده در حوزه کودک و نوجوان را به دوش کشیدند. تهرانی‌ها در ۶ ماه اخیر همواره یک تنه تمام ناشران کشور را به عقب رانده‌اند و پیشتاز عرصه چاپ کودک و نوجوان بوده‌اند. ناشران سایر شهرهای کشور این هفته نیز یک گام پیش‌ آمدند و ۶۴ اثر برای نوجوانان منتشر کردند. در حالی که این ناشران هفته گذشته تنها ۴۰ اثر منتشر کرده بودند.

کتاب‌های کودک همچنان بیش از نوجوان‌ هستند

میانگین صفحات کتاب‌های این هفته، ۴۷ صفحه بود. این رقم نشا‌نگر این است که همچون هفته گذشته، تعداد کتاب‌های کودکان بیش از نوجوانان بوده. دلیل این امر این است که بسیاری از کتاب‌های نوجوانان بیش از ۸۰ صفحه دارند، ولی کتاب‌های کودکان در مواقعی حتی زیر ۱۵ صفحه هستند. اگر تعداد کتاب‌های نوجوانان بیشتر از کودکان باشد کفه‌ ترازو به سمت نوجوانان تغییر می‌کند و میانگین صفحات به بیش از ۶۰ صفحه می‌رسد.

شمارگان متوسط کتاب‌های این هفته، ۳ هزار و ۵۲۵ صفحه بود که رقم مناسبی محسوب می‌شود.

ترین‌ها!

«خواب شیرین زینب» نوشته فاطمه صادقیان، این هفته با بهای ۵۰۰ تومان، ارزان‌ترین کتاب هفته بود. نشر «آوای اندیشه» این کتاب را منتشر کرد. در مقابل «بچه‌ی خوب می‌گه» با بهای ۲۰ هزار تومان گران بها‌ترین کتاب هفته بود. «جو بری» نویسنده این کتاب است و امیر صالحی آن‌را به فارسی برگردانده است.

«شهر الفبا» این هفته هفدهمین چاپ خود را تجربه کرد. این کتاب ۳۳ صفحه دارد و از نشر لوح دانش وارد بازار شده است.

بیشینه‌ شمارگان این هفته در دستان کتاب «آموزش الفبای انگلیسی» بود. نشر «قائد» این اثر را منتشر می‌کند و در مقابل کتاب «ترانه‌های عامیانه» از نشر «اوج» با ۳۸۴ صفحه و شمارگان ۵۰۰ نسخه کمترین شمارگان کتاب کودک و نوجوان این هفته را داشت.

پرورق‌ترین کتاب این هفته، «هری پاتر و شاهزاده دورگه» بود. این کتاب ۴۳۲ صفحه داشت که با بهای ۱۵ هزار تومان از نشر «کتابسرای تندیس» وارد بازار شد.

 و کم ورق‌ترین کتاب «حلزون‌ها» نوشته عفت اعجازی نام داشت. این کتاب فقط هشت صفحه دارد و با بهای ۶۵۰ تومان از سوی نشر «ژاو» وارد بازار شده است.

بیش فعالان!
 
فعال‌ترین مولف این هفته صمد بهرنگی بود! ۹ اثر از آثار این نویسنده فقید این هفته تجدید چاپ شدند. حسن سالاری نیز همتای مترجم بهرنگی شد و با ۹ اثر این عنوان را به خود اختصاص داد.

انتشارات «مدرسه برهان» نیز با ۱۳ عنوان کتاب، بیشترین کتاب‌های چاپ نخست را به چاپ رساند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط