دوشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۸:۱۳
وزیر ارشاد: فرهنگ اهدای کتاب باید نهادینه شود

سیدمحمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز (14 اسفند) در مراسم افتتاح کتابخانه اهدایی مرحوم سیاووش پرواز در زاهدان ضمن قدردانی از خانواده وی به‌دلیل کار خداپسندانه اهدای کتاب گفت: اهدای کتاب سنتی حسنه و انفاقی در زمره باقیات‌الصالحات است. بنابراین، باید فرهنگ اهدای کتاب در کشور نهادینه شود.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید محمد حسینی در این مراسم اهدای کتاب سیاووش پرواز را اهتمام ویژه آن مرحوم به فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در کشور دانست و گفت: امیدوارم همواره در آینده نیز شاهد چنین برنامه‌هایی در حوزه اهدای کتاب در کشور باشیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به تلاش‌ها و زحمات سیاووش پرواز در حوزه کتاب و مطالعه گفت: آن مرحوم یک عمر بدون هیاهو تلاش کرد تا این گنجینه را فراهم سازد و امروز کار خداپسندانه وی به افزایش سرانه مطالعه رشد و پیشرفت علمی در کشور کمک خواهد کرد. 

حسینی افزود: امروز در همه جای دنیا یکی از شاخص‌های رشد و پیشرفت میزان مطالعه است و ملت ایران نیز این افتخار را داشته که در حوزه سرانه مطالعه طلایه‌دار باشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به حضور 90 هزار دانشجو و 48 مرکز علمی در سیستان‌وبلوچستان اشاره کرد و گفت: این امر نشانگر رشد و بالندگی این استان در حوزه مطالعه است.

حسینی در ادامه گفت: مرحوم سیاووش پرواز کتاب‌های بسیاری بر جای گذاشته است که اگر دانشجویان را در یک جا جمع کنیم، می‌توانیم یکی از آثار مرحوم را در آن واحد در اختیار آن‌ها قرار دهیم.

وی در باب اهمیت مطالعه افزود: در قرآن بارها در کنار تاکید بر نماز، اعتقادات و باورها به موضوع مطالعه هم تاکید شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین خطاب به خانواده مرحوم سیاووش پرواز اظهار داشت: کاری که آن مرحوم انجام داده به‌یقین نزد باری تعالی محفوظ است.

وی در ادامه به وجود چند ده هزار صفحه اسناد و دست‌نوشته باقیمانده از مرحوم پرواز اشاره و پیشنهاد کرد تا دست‌نوشته‌های وی به صورت کتاب در اختیار همگان به‌ویژه نسل امروز قرار بگیرد.

حسینی افزود: اکنون اهتمام ویژه‌ای به شعر و ادب در کشور وجود دارد و به‌یقین اگر این مجموعه در اختیار اهالی شعر و ادب قرار بگیرد، منشا خیر و برکات بوده و در افزایش سرانه مطالعه تاثیرگذار خواهد بود.

این مقام مسوول اظهار کرد: امروز جوانان و نوجوانان کشور تشنه مطالعه هستند. بنابراین، هر چقدر کتاب به کتابخانه‌ها اهدا شود، به‌یقین این مهم در افزایش سرانه مطالعه و ارتقای علم و دانش افراد به‌ویژه قشر دانشجو موثر خواهد بود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه به بیانات و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب درباره افزایش سرانه مطالعه و ارتقای فرهنگ کتاب و کتابخوانی در کشور اشاره و بیان کرد: این‌که معظم له همه ساله در نمایشگاه‌های بین‌المللی کتاب چندین ساعت وقت گذاشته و حضور می‌یابند، نشانگر اهتمام ایشان به موضوع کتاب و ترویج فرهنگ مطالعه در کشور است.

حسینی تاکید کرد: امروز و در این برهه حساس در دوره جنگ نرم تبلیغاتی فکری و رسانه‌ای از سوی دشمنان قرار داریم. بنابراین، نباید به تولید کتاب‌های ساده، سطحی و غیرجاذب برای جوانان بسنده کنیم بلکه باید آثاری ارزشمند، فاخر و تاثیرگذار از سوی اهالی فرهنگ و ادب نوشته و در اختیار نسل جوان قرار بگیرد.

وی گفت: باید به صورت دایم از شیوه‌های مختلف برای مانوس کردن نسل جوان با کتاب بهره گرفته و برای افزایش سرانه مطالعه در کشور تلاش شود.

افزایش صد درصدی فضاهای کتابخانه‌ای کشور در هفت سال اخیر

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه آیین افتتاح بزرگترین گنجینه فرهنگی جهان اسلام اهدایی زنده‌یاد سیاوش پرواز در جمع خبرنگاران افزود: گستره فضاهای کتابخانه‌ای سراسر کشور در دولت‌های نهم و دهم تقریبا صد در صد افزایش داشته است.

حسینی افزود: در ارتباط با افزایش سرانه مطالعه در کشور با تلاش مسوولان فرهنگی اقدامات خوبی در دو بعد سخت‌افزاری و نرم‌افزاری در حال انجام است.

وی اظهار کرد: آمار اهدای کتاب به کتابخانه‌ها و مدارس سراسر کشور با هدف مانوس شدن کودکان با کتاب رو به افزایش است.

این مقام مسوول عنوان کرد: کتابخانه سیاوش پرواز، بزرگترین اهداکننده گنجینه فرهنگی جهان اسلام با داشتن تنوع موضوعی در رشته‌های مختلف از جمله تفسیر قرآن، شعر، ادبیات، سفرنامه و موضوعات حقوقی، منبع غنی برای استفاده دانشجویان، استادان و پژوهشگران است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: امیدوارم اهدای کتاب از سوی خانواده مرحوم سیاوش پرواز برای دیگر بزرگان صاحب کتاب در سراسر کشور انگیزه‌ای ایجاد کند تا آثار خود را در اختیار عموم مردم جامعه قرار دهند.

حسینی افزود: با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری بر توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی و همچنین برپایی نمایشگاه‌های کتاب در سراسر کشور، اهدای کتاب به کتابخانه‌های دانشگاه‌ها و مدارس، رونمایی از کتاب‌‌های شاخص و ساخت فضاهای کتابخانه‌ای در اولویت کار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط