علیرضا عرفانی، مولف کتاب «اقتصادسنجي مقدماتي: يك روش جديد (مباني تحليل رگرسيون با دادههاي سري زماني)» در گفتوگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، عنوان کرد: با توجه به افزایش استفاده از دادههاي سري زماني در تحقيقات تجربي، مدلهاي اقتصادسنجي مربوط به دادههاي سري زماني هر روز پيشرفتهتر ميشوند.
وی ادامه داد: موضوع اصلی این کتاب نیز بررسی دادههای سری است. کتاب هشت فصل دارد که در آن مباحث مربوط به اقتصادسنجي روي دادههاي مقطعي، تحليل رگرسيون با دادههاي سري زماني، كاربرد OLS با دادههاي سري زماني و همبستگي پياپي و ناهمساني واريانس در رگرسيونهاي سري زماني بحث و بررسي شدهاند.
به گفته وی، موضوعات مربوط به دادههاي تلفيقي و دادههاي انباشته و همچنین سيستم معادلات همزمان و مدلهاي با متغيير وابسته محدود از دیگر موضوعات این کتاب است.
عضو هیات علمی دانشگاه سمنان درباره کاربرد اقتصادسنجی در علم اقتصاد عنوان کرد: اقتصادسنجی یکی از روشهایی است که به برآورد پارامترهای مدلهای علم اقتصاد میپردازد و معمولا از رگرسیونهای خطی و غیرخطی در آن استفاده میشود. در واقع، با استفاده از اقتصادسنجی، مدلها با روشهای آماری تجزیه و تحلیل میشوند و امکان پیشبینی، تایید و رد نظریههای علم اقتصاد با اقتصادسنجی ممکن میشود.
این مدرس دانشگاه در پاسخ به این سوال که مخاطبان اثر چه کسانیاند، گفت: این کتاب برای دانشجویان كارشناسي و كارشناسي ارشد رشته اقتصاد كاربرد دارد. با وجود این در این کتاب فرض گرفته شده که مخاطب مفاهیم مقدماتی مربوط به اقتصاد سنجی را درک کرده است. بنابراین، میتوانیم بگوییم که مخاطب عام نمیتواند از این کتاب استفاده کند.
وی درباره ویژگی برجسته این کتاب نیز اظهار کرد: این اثر میکوشد به فهم عمیق مخاطب از مطالب و فرمولها کمک کند و تنها به جنبههای ریاضی و اثباتی اقتصادسنجی تکیه نداشته باشد. بنابراین، در این کتاب مخاطب برای درک فرمولها با مفاهیم و مبانی اصلی اقتصادسنجی آشنا میشود.
عرفانی یادآور شد: کتاب از روی نسخه اصلی آن در سال 2006 ترجمه شده و در ویرایش دوم آن نیز تغییراتی اعمال نشده است.
چاپ دوم کتاب «اقتصادسنجي مقدماتي: يك روش جديد (مباني تحليل رگرسيون با دادههاي سري زماني)» نوشته «جفری. ام. وولدريچ» با ترجمه عليرضا عرفاني با شمارگان 700 نسخه و بهای 100 هزار ریال از سوی انتشارات دانشگاه سمنان روانه بازار نشر شده است.
شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۴:۴۹
نظر شما