یکشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۰:۲۴
وزیر ارشاد: همه رسانه‌ها بر مبنای آموزه‌های قرآنی فعالیت کنند

آیین اختتامیه دومین جشنواره سراسری جلوه‌های قرآنی در آیینه نشریات مکتوب و دیجیتال «آیات» در تالار اصلی همایش‌های برج آزادی برگزار شد. سیدمحمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم گفت: در جامعه اسلامی باید همه نهادها، سازمان‌ها و رسانه‌ها بر مبنای فرامین و آموزه‌های قرآنی فعالیت کنند.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، آیین اختتامیه دومین جشنواره سراسری جلوه‌های قرآنی در آیینه نشریات مکتوب و دیجیتال «آیات» شامگاه شنبه (19 اسفند) با حضور جمعی از فعالان و مروجان فرهنگ قرآنی، قاریان برجسته کشور، جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و دیگر مسوولان و شخصیت‌های فرهنگی ـ علمی کشور برگزار شد.

سیدمحمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این آیین اظهار کرد: جشنواره سراسری جلوه‌های قرآنی در آیینه نشریات مکتوب و دیجیتال «آیات» در ابتدای راه است. بنابراین، از همه نویسندگان و هنرمندان می‌خواهیم  در این حوزه وارد شوند و از مضامین والای قرآنی برای خلق آثار فاخر بهره‌مند شوند.

وی با بیان این مطلب که اگر شعرهای حافظ از لطافت و ظرافت ویژه‌ای برخوردار است به دلیل پیوند وی با قرآن کریم است، گفت: مطبوعات مکتوب، فضای مجازی و دیجیتال و همچنین صدا و سیما نیز باید با بهره‌مندی از آموزه‌های قرآن زمینه‌های ایجاد رقابت مثبت در میان افراد جامعه را فراهم کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این‌که رسانه‌ها باید یک رسانه قرآنی باشند، افزود: ما از رسانه‌ها انتظار داریم به انعکاس اخبار و رویدادهای قرآنی بپردازند. همچنین انتظار داریم تا مقالاتی که منتشر می‌شوند، برگرفته از آیات قرآنی باشند.

حسینی با اشاره به معنی بخشی از سوره «مزمل» مبنی بر این‌که «قرآن قول ثقیل است، یک کتاب معمولی نیست و حرف یک فرد عادی نیست. اگر قرآن بر کوه با این عظمتش نازل شود، فرو می‌پاشد» گفت: ممکن است برخی بگویند که اگر کوه با این عظمتش با نزول قرآن کریم متلاشی می‌شود پس ما را چه به قرآن؟ اما خداوند پاسخ آن‌ها را داده و قرآن را قابل فهم برای عموم قرار داده است به‌گونه‌ای که همه اقشار می‌توانند از آن بهره‌مند شود. 

وی توضیح داد: قرآن کریم در عین حال که ساده و قابل فهم به نظر می‌رسد، بسیار مستحکم است. هیچ بطلان، ضعف و سستی در آن وجود ندارد. سرچشمه قرآن کریم لطف، رحمت، عزت و حکمت خداوند است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: خداوند خود معلم قرآن است. اوست که قرآن کریم را تعلیم می‌دهد و وظیفه ما است که در این مکتب درس‌های قرآن را فرا بگیریم.

حسینی اظهار کرد: امیدوارم همکاران ما در معاونت قرآن وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین همه دستگاه‌ها، سازمان‌ها و نهادها به دلیل تاکیدی که مقام معظم رهبری به ترویج فرهنگ قرآنی دارند، بیش از پیش زمینه‌های ترویج فرهنگ قرآن در جامعه را فراهم کنند. به‌گونه‌ای که هر استان از کشورمان پرداختن به یک موضوع از جشنواره سراسری جلوه‌های قرآنی در آیینه نشریات مکتوب و دیجیتال «آیات» را سرلوحه فعالیت‌های خود قرار دهند.

وی در پایان با بیان این‌که انتظار داریم نشریه‌های استانی به حوزه قرآن کریم بیش از پیش توجه کنند، گفت: امیدوارم در آینده و در دوره‌های بعد از جشنواره «آیات» شاهد حضور و فعالیت نشریه‌ها، روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های سراسر کشور باشیم.

رسانه‌ها باید به تبعیت از قرآن کریم به بیان حقایق بپردازند

لاله افتخاری، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی از دیگر سخنرانان این مراسم بود. وی گفت: قرآن کریم معجزه جاوید پیامبر اکرم(ص) و یک پیام ارزشمند است. پیامبران نیز که خود رسالت انتقال پیام مقدس قرآن کریم را بر عهده داشتند، نقش بسیار کلیدی و حساس در تربیت انسان‌‌ها دارند.

وی افزود: رفتار و زندگی پیامبر خاتم (ص) تجلی آیات قرآن کریم است. بنابراین، ما باید نقش و نحوه پیام‌رسانی را از ایشان بیاموزیم. قرآن کریم هدایت، شفا و بصیرت‌افزا است. حتی آیات قصاص قرآن کریم نیز برای انسان‌ها رحمت است. رسانه‌ها نیز باید به تبعیت از قرآن کریم به بیان صریح واقعیت‌ها بپردازند و در پیام‌رسانی هدف اصلی قرآن یعنی روشنگری و هدایتگری را در نظر بگیرند.

رییس فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که رسانه‌ها باید تمام هنر خود را در خدمت قرآن کریم به کار بگیرند، گفت: همه دستگاه‌ها و نهادها باید با عزم همگانی زمینه‌های حفظ و تدبر در قرآن کریم را در همگان فراهم کنند. سهم نویسندگان و هنرمندان در این حوزه بی‌بدیل است و باید خود را موظف بدانند که فرهنگ قرآن را در جامعه ترویج دهند. 

آثار جشنواره «آیات» سطح کیفی بالایی داشت

سید احسان قاضی‌زاده هاشمی، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران سخنران دیگر این مراسم بود. وی اظهار کرد: از حدود 6 ماه گذشته فراخوان دومین جشنواره سراسری جلوه‌های قرآنی در آیینه نشریات مکتوب و دیجیتال «آیات» اعلام شد. با اعلام فراخوان جشنواره نزدیک به 32 هزار اثر به دبیرخانه ارسال شد. 30 هزار اثر به حوزه‌های رسانه‌های مکتوب، نشریات و روزنامه‌ها مربوط می‌شد و دو هزار اثر تولیدات رادیویی و تلویزیونی با موضوع مفاهیم قرآنی بود.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران افزود: از بیست و پنجم بهمن ماه به بعد بود که داوری آثار آغاز شد. خوشبختانه در این دوره از جشنواره «آیات» آثار از نظر کیفی از سطح والایی برخوردار بودند، به‌گونه‌ای که قضاوت درباره آن‌ها بسیار مشکل بود. 

دبیر دومین جشنواره سراسری جلوه‌های قرآنی در آیینه نشریات مکتوب و دیجیتال «آیات» در پایان گفت: امیدوارم در دوره‌های بعد از این جشنواره شاهد ارتقای روزافزون سطح کیفی آثار باشیم.

سیدمحمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به همراه سایر مسوولان فرهنگی و علمی کشور از مجموعه پنج جلدی «آرمان‌شهر اسلام از منظر قرآن» رونمایی کردند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها