سه‌شنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۴
ادبیات انقلاب نیازمند گفتمان سازی است

محمد حمزه‌‌زاده، معاون هنری حوزه هنری، ادبیات و هنر انقلاب را نیازمند نظریه‌پردازی و گفتمان‌سازی دانست و گفت: با برگزاری هشت نشست تخصصی به مناسبت روز هنر انقلاب اسلامی، دنبال راهکار‌های علمی و عملی در زمینه‌ خلق آثار بهتریم.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نشست خبری «روز هنر انقلاب اسلامی» امروز (سه‌شنبه 20 فروردین ماه) با حضور علی قربانی، مدیر مرکز محافل و جشنواره‌ها و محمد حمزه‌زاده، معاون هنری حوزه هنری در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار شد. 

حمزه ‌زاده در آغاز این نشست گفت: نخستین برنامه رسمی حوزه هنری در سال 1392 با بزرگداشت روح هنر انقلاب اسلامی و هنرمندان انقلاب اسلامی کلید زده شد. نامگذاری این روز به زمانی باز می‌گردد که رهبر انقلاب در مراسم تشیع پیکر شهید آوینی در حوزه هنری حضور یافتند و شهید آوینی را سید شهیدان اهل قلم نامیدند و از‌ همان زمان روز هنر انقلاب اسلامی متولد شد.

وی سیدمرتضی آوینی را نظریه ‌پرداز و فیلمساز خواند و افزود: شهید آوینی اهل ادب و شعر و شاعری بود. بیشتر آثار وی با موضوع انقلاب، دستاور‌دهای انقلاب و حماسه هشت سال دفاع مقدس و شهادت به نگارش درآمده است. در واقع شهید‌آوینی مبتکر نوعی نظریه‌پردازی توام با عمل در حوزه انقلاب اسلامی بود.

معاون هنری حوزه هنری ادامه داد: شهید آوینی علاوه بر تامل و تعمق در زمینه نظریه‌پردازی با خلق آثار خود با جامعه مخاطب سخن می‌گفت و همین ویژگی‌ها فعالیت‌ها و آثار او را از سایر نظریه‌پردازان جدا می‌کند. روز هنر انقلاب، سالروز عروج این هنرمند شهادت طلب است و چشم‌انداز هنرمند انقلاب اسلامی را شهادت در راه خدا ترسیم می‌کند.

حمزه زاده با ارایه تعریف از هنر انقلاب اسلامی گفت: هنر انقلاب اسلامی بیدار‌گر، آرمانگرا، حق‌طلب، عدالت‌خواه، جریان‌ساز و انسان ساز است و مخاطب آن مردمی و محتوای آن همه‌فهم است.

وی با اشاره به برگزاری نشست‌های پژوهشی تخصصی با موضوع هنر انقلاب اسلامی در حوزه هنری افزود: در این نشست‌ها، ابعاد این هنر و ویژگی‌های هنر انقلاب توسط کارشناسان بررسی‌ می‌شود و امیدواریم نظریه کارشناسان و نتیجه این گفت‌وگوها به گفتمانی رایج در میان هنرمندان کشور تبدیل شود. 

پس از این نشست خبری، محمد حمزه‌زاده و علی قربانی به همراه خبرنگاران حاضر در نشست از نمایشگاه هنر‌های تجسمی و نمایشگاه عکس هنرمندان دهه اول انقلاب بازدید کردند.

حوزه هنری به مناسبت روز هنر انقلاب اسلامی و سالگرد شهادت سید مرتضی آوینی از 21 تا 28 فروردین ماه هشت نشست تخصصی و پژوهشی با محوریت انقلاب و موضوع‌های «نظریه‌پردازی و آموزش در هنر انقلاب اسلامی»، «ادبیات و انقلاب اسلامی»،«هنرهای نمایشی و انقلاب اسلامی»، «سینمای انقلاب اسلامی»، «هنرهای تجسمی و انقلاب اسلامی»، «موسیقی انقلاب اسلامی» و «ادبیات پایداری و انقلاب اسلامی» برگزار می‌کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها