کتاب «مدیریت رسانههای الکترونیکی» نوشته «پیترکی. پرینگل» و «مایکل اف. استار» با ترجمه علیاکبر فرهنگی از سوی انتشارات سروش منتشر و روانه بازار نشر شد.-
نویسندگان در فصل نخست با عنوان «مدیریت ایستگاه رادیو تلویزیونی» مدیریت را فرایندی برای برنامهریزی، سازماندهی، نفوذگذاری و نظارت تعریف میکنند که اهداف سازمانی را با استفاده هماهنگ از نیروهای انسانی و مادی محقق میکند. این نویسندگان معتقدند مدیر سازمانهای رادیو تلویزیونی در اجرای وظایف خود در نقشهای بین فردی، اطلاعاتی و تصمیمگیری ظاهر میشود و به مهارتهای فنی، انسانی و مفهومی همراه با ویژگیهای فردی نیاز دارد.
فصل دوم با عنوان «مدیریت مالی» به بررسی روشهای آمادهسازی گزارش مالی که به مدیران ارایه میشود و معانی واژههای تخصصی مالی مورد استفاده در رسانههای الکترونیکی میپردازد.
فصل سوم منابع انسانی را موضوع خود قرار میدهد که برای یک ایستگاه رادیو تلویزیونی ارزش و اعتبار بسیار دارد. مدیریت منابع انسانی به انجام همه امور مربوط به کارکنان چون آشنا کردن آنها با محیط کار، کارآموزی و بهبود تخصصها و پیشرفت علمی و عملی کارکنان، جبران مخارج و هزینهها و ایمنی و سلامت و روابط کارکنان معطوف است.
نویسندگان در فصل چهارم با عنوان «برنامهریزی پخش در ایستگاههای رادیو تلویزیونی» مسایل مرتبط با پخش، نقش واحد برنامهها و مسوولیتهای مدیر برنامهها و کارکنان، انواع برنامههای رادیو تلویریونی و منابع تامین راهبردهایی را که برای پخش آنها حداکثر تاثیرگذاری به کار رفته میشود، بررسی کردهاند.
«فروش زمان تبلیغات» عنوان و موضوع فصل پنجم است که وظایف اداره فروش و مسوولیتها و ویژگی کارکنان این اداره و فروش زمان به آگهیدهندگان محلی، منطقهای و ملی و شیوههای تحقیق و کاربرد تحقیق در فروش را شرح میدهد.
شرح مسوولیتها و ویژگیهای مدیر تبلیغاتی و بازاریابی، تهیه طرح تبلیغاتی و اهداف و روشهای تبلیغاتی موثر بر بینندگان و شنوندگان موضوع فصل دیگری از این کتاب با عنوان «تبلیغات و بازاریابی شبکههای رادیو تلویزیونی» است.
در فصل هفتم که «مقررات پخش برنامههای رادیو تلویزیونی» نام دارد، خوانندگان با شرایط صدور مجوز از طریق کمیسیون ارتباطات فدرال و نحوه گزارشدهی به آن و سیاستهای کمیسیون ارتباطات فدرال درباره مالکیت، برنامهها، اعلانها، آگهیهای بازرگانی و مقررات کمیسیون ارتباطات فدرال درباره ابتذال، خشونت، مسابقهها، فریبکاری و تبلیغات سیاسی آشنا میشوند.
همچنین فصل هشتم این کتاب به مدیریت سامانه تلویزیونی کابلی، فصل نهم مدیریت ایستگاه رادیو تلویزیونی عمومی و فصل پایانی آن ورود به عرصه رسانههای الکترونیکی میپردازد.
چاپ نخست «مديريت رسانههای الکترونيکی» با شمارگان یکهزار نسخه، ۶۰۰ صفحه و بهای 24 هزار تومان توسط انتشارات سروش منتشر شد.
نظر شما