شنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۷:۱۶
شیعه‌پژوهی و زرتشت‌پژوهی در کتاب ماه دین

شیعه‌پژوهی و زرتشت‌پژوهی، پرونده‌های اصلی گشوده شده در جدیدترین شماره کتاب ماه دین به شمار می‌آیند که فروردین 92 منتشر شد. شماره 187 کتاب ماه دین ویژه اردیبهشت‌ماه 92 نیز هفته آینده منتشر خواهد شد.-

 به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، پرونده مهم شیعه‌پژوهی با نقد و بررسی کتاب «نخستین مناسبات فکری تشیع، بازخوانی مفهوم غلو در اندیشه جریان‌های متقدم امامی» در این شماره کتاب ماه گشوده و با موضوعاتی مانند بازکاوی معرفتی حوزه‌های تشیع در عراق و پدیدار‌شناسی در مقابل اصالت تاریخ و بررسی کتاب «جستاری درباره اسلام و تشیع در اروپا» دنبال می‌شود.
 
در این ‌باره در مقاله «اسلام شیعی چیست» تالیف فرهاد دفتری و عظیم نانجی آمده است: «مسلمانان در جستجوی پاسخی به پیام نخستین اسلام، چشم‌اندازهای متمایزی را بسط دادند. این موضوع منجر به این شد که گروه‌های متنوعی گرد تفسیرهای متنوعی از پیام مرکزی اسلام و الگوی پیامبر اسلام شکل بگیرند. یکی از این چشم‌اندازها، چشم‌انداز اسلام شیعی است.» 

پرونده زرتشت‌پژوهی، اخلاق تفسیر، بررسی مضامین ایرانی در فرهنگ‌های اسلامی و یهودی، گفت‌وگو با جان اسپوزیتو و روایت دو رویداد در حوزه قرآن‌پژوهی، دیگر بخش‌های شماره اخیر کتاب ماه دین را تشکیل می‌دهند. 

همچنین در شماره اردیبهشت کتاب ماه دین که هفته آینده منتشر خواهد شد، بخش دوم از پرونده مطالعات قرآنی (قرآن‌پژوهی) که در شماره اسفند ماه گشوده شده بود، بررسی خواهد شد. در پرونده قرآن‌پژوهی کتاب‌های قلمروی پژوهش‌های قرآنی که در ماه‌ها و سال‌های اخیر منتشر شده‌اند، به بحث و نقد گذاشته شده است. 

گفت‌و‌گو، پرونده، بررسی کتاب، مقالاتی با عنوان «جستار» و «از میان رساله‌ها» که به گزارش رساله‌های برگزیده کارشناسی ارشد و دکتری اختصاص دارد، بخش‌های مختلف کتاب ماه دین در اردیبهشت را تشکیل می‌دهند.

شماره 186 کتاب ماه دین «ماهنامه تخصصی اطلاع‌رسانی و نقد کتاب» شماره ششم از شانزدهمین سال انتشار این نشریه به سردبیری دکتر سید‌هدایت جلیلی، فروردین ماه 92 منتشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها