سه‌شنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۸
انتقادهای دیپلمات لبنانی به نقض آزادی در آمریکا

سفیر سابق لبنان در آمریکا در کتاب جدیدش که چندی پیش از سوی انتشارات الریّس در لبنان منتشر شد انتقادات شدیدی را به نئو امپریالیسم آمریکایی وارد می‌کند و به اعتقاد وی دوره ریاست جمهوری اوباما هیچ تفاوتی با دوران ریاست جورج دبلیو بوش از منظر نقض آزادی و حقوق بشر ندارد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از روزنامه الأخبار لبنان، مهم‌ترین ویژگی کتاب ریاض طبـّاره که با عنوان «آمریکا و آزادی‌ها؛ نگاهی تاریخی» وارد بازار کتاب‌های عربی شده، نگاه انتقادی و موضوعی وی به مقوله آزادی در آمریکا است که با بحث تاریخی عمیق درباره امپریالیسم و امپریالیسم جدید در قرن 21 و بازتاب‌های کنونی آن در جهان گره خورده است.

آن طور که نویسنده کتاب ذکر می‌کند آن‌چه او را به نوشتن این کتاب سوق داده است، نه تنفر وی از آمریکا یا ارزش‌های اخلاقی غرب، بلکه پایبندی او به دموکراسی و آزادی است که او را به پرده‌برداری از آن چه «گسترش دموکراسی در جهان» و به ویژه در جهان سوم خوانده می‌شود تشویق کرده است.

ریاض طباره که خود تحصیل کرده مراکز آکادمیک غربی و آمریکایی است و سابقه فعالیت در نهادهای وابسته به سازمان ملل متحد را دارد و چندی هم سفیر لبنان در آمریکا بوده است، محور کتاب خود را بر مقوله آزادی و نحوه برخورد رهبران آمریکا در گذشته و حال با این موضوع قرار داده است. 

او در  مطالب خود به سیاست‌های داخلی سرکوبگرانه‌‌ای که در آمریکا ضد اقلیت‌های نژادی و اقلیت‌‌های خاورمیانه‌ای و گروه‌های اسلامی به کار گرفته می‌شود هم اشاره می‌کند. این سیاست‌‌ها پس از 11 سپتامبر و در زمان حکومت جورج دبلیو بوش شدت گرفت و در زمان باراک اوباما هم ادامه یافت، در حالی که اوباما پیش از ریاست وعده لغو سیاست‌های سرکوبگرانه بوش را داده بود.

از آن‌جا که این کتاب دربرگیرنده انتقادهایی مستند از وقایع ناشی از سیاست‌های بوش و روسای آمریکایی پیش از اوست،‌ در اینجا تنها بر برخی انتقادات‌ نویسنده از سیاست‌های اوباما اشاره می‌شود و نویسنده معتقد است سیاست‌‌های او عقب نشینی از وعده‌هایی بود که در تبلیغات انتخاباتی‌اش آن‌ها را سر می‌داد. نخستین و معروف‌ترین آن‌ها وعده بستن زندان گوانتانامو بود اما این رییس جمهور آمریکا نه تنها به وعده‌اش جامه عمل نپوشاند بلکه راه رییس جمهور پیشین را هم کامل کرد و سیاست‌های او را در این زمینه توسعه داد.

طباره می‌افزاید: قرار بود قوانینی که در زمان جورج بوش درباره شنود موسسه‌ها و دفاتر شرکت‌ها و بررسی پرونده‌های پزشکان و غیره پایه‌گذاری شده بود با ریاست اوباما پایان پذیرد اما کاخ سفید اعلام کرد که رییس جمهور خواهان ادامه یافتن این موارد است. دولت اوباما تلاش می‌کند صلاحیت‌های اداره تحقیقات فدرال (FBI) را در جست‌ و‌ جوهای خودسرانه و نظارت بر دانشجویان و عبور و مرور اتومبیل‌ها از طریق تکنولوژی جی.پی.اس افزایش دهد و شرکت‌ها را مجبور کند تا پرونده‌های ثبتی خود را در اختیار این اداره قرار دهند و یا به پرونده‌های ثبتی شرکت‌های تلفن همراه دسترسی داشته باشد و بتواند دامنه نظارت و کنترل خود را بر محتویات پست‌های الکترونیکی، سایت‌های اینترنت، دارندگان کارت‌‌های اعتباری، مشترکین سایت‌‌های اجتماعی مثل فیسبوک، پرونده‌های پزشکی و بسیاری موارد دیگر بدون حکم قضایی گسترش دهد. این به عقیده نویسنده به معنای آن است که بخش بیشتر زندگی شخصی افراد نه تنها در آمریکا بلکه در نقاط مختلف جهان زیر ذره‌بین کنترل دولت آمریکا قرار دارد.

ریاض طباره در ادامه می‌نویسد: بازداشت بدون محاکمه تبدیل به فعالیت‌های جاری دولت‌ آمریکا در زمان جورج دبلیو بوش شده بود اما باراک اوباما آن را تبدیل به یک قانون فدرالی کرد و آن را در مجموعه قوانین قابل اجرای آمریکا قرار داد و به آن جنبه قانونی بخشید.

نویسنده در صفحات پایانی کتابش سوالی را درباره پدیده ترس در جامعه آمریکا مطرح می‌کند و به این مساله می‌پردازد که این پدیده به تبعیض نژادی بر ضد سرخپوستان، سیاه‌پوستان، مسلمانان و حتی آن دسته از ساکنان آمریکا که تابعیت دولت‌های دیگر را دارند انجامیده است. به عقیده او تمام این مسایل ما را بر آن می‌دارد چنین نتیجه بگیریم که آن آمریکایی که در دوران طلایی خود در نیمه دوم قرن بیستم همگان از آن سراغ داشتند و آن را دولتی می‌دانستند که آزادی‌هایشان در آن‌جا در چارچوب قوانین و قانون اساس مصون از نقض و پایمال شدن است جای خود را به آمریکای جدید فراقانونی داده است و پیش‌بینی می‌شود که در آینده هم با چنین آمریکایی روبه رو باشیم، چراکه بازگشت به دولت قانون ـ حتی اگر اتفاق بیفتد ـ سال‌ها به طول خواهد انجامید. ‌

نویسنده در حاشیه یکی از صفحه‌های کتابش موضوع جدیدی را در ذهن خواننده ایجاد می‌کند و آن ارتباط سیاست‌های خارجی و داخلی دولت‌های آمریکا با منافع اقلیت یهود است. وی با برگشتی تاریخی به سال 1947 از تصمیم هری ترومن، رییس جمهور آن زمان آمریکا سخن می‌گوید که بر خلاف نظر وزیر خارجه‌اش جورج مارشال (صاحب طرح مارشال) طرح تقسیم فلسطین را رسما می‌پذیرد. عقیده نویسنده در طرح این مطلب آن است که این سیاست ترومن ناشی از تلاش وی برای پیروزی در انتخابات بعدی آمریکا بود و در تأیید آن سخنی را از ترومن ذکر می‌کند که به روسای چهار هیات‌‌ عربی اعزام شده به سازمان ملل گفت: «من متأسفم آقایان! من باید پاسخگوی صدها هزار مشتاق برای موفقیت صهیونیسم باشم. در بین مردم من، صدها هزار رأی دهنده عرب وجود ندارد!». نویسنده در بیان این مطلب به این نکته اشاره می‌کند که سیاست‌های کنونی آمریکا چه در داخل و چه خارج و چه درباره نقض آزادی‌ها و حقوق بشر متأثر از منافع صهیونیسم است.

ریاض طباره در ادامه این مبحث جمله‌ای را از روزنامه گاردین چاپ انگلستان نقل می‌کند که می‌گوید «آمریکا مانند کسی است که در خواب به سوی یک دولت سرکوب‌گر راه می‌رود» و تأسف‌بار تر آن‌که این دولت بزرگ همراه اسرائیل و هم‌پیمانان دیگر داعیه آزادسازی جهان را سر می‌دهند. ‌

کتاب «آمریکا و آزادی‌ها؛ نگاهی تاریخی» در 398 صفحه توسط انتشارات «ریاض الریس» در بیروت منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها