چهارشنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۸:۵۷
افراسیابی: زمینه فرهنگسازی نشر الکترونیک در نمایشگاه کتاب فراهم می‌‌شود

نخستین نشست شورای تعیین مصادیق کمیته نشر الکترونیک بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران امروز (28 فروردین) در مصلای امام خمینی(ره) برگزار شد. محمدصادق افراسیابی، مدیر کمیته نشر الکترونیک بیست‌و‌ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در این نشست گفت: در این بخش از نمایشگاه کتاب تهران با برپایی برنامه‌های جنبی، زمینه‌ فرهنگسازی نشر الکترونیک در کشور فراهم خواهد شد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، نخستین نشست شورای تعیین مصادیق کمیته نشر الکترونیک بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با حضور اعضای این شورا برپا شد.

افراسیابی در این مراسم اظهار کرد: امسال در نمایشگاه کتاب تهران تغییراتی در چینش سالن‌ها انجام شده است. همچنین برای نخستین بار شاهد راه‌اندازی بخش‌ها و اجرای برنامه‌های جنبی جدید خواهیم بود. در بخش نشر الکترونیک نیز سعی کردیم با برگزاری جلسات متعدد شاهد برپایی هرچه باشکوه این بخش در نمایشگاه کتاب تهران باشیم.

وی هدف از برگزاری این جلسه را تعیین ملاک‌‌های حضور محصولات، نرم‌افزارها و سایت‌های فعال فرهنگی در نمایشگاه کتاب تهران دانست و گفت: تاکنون بیش از سه هزار نرم‌افزار تلفن همراه و نر‌م‌افزار چندرسانه‌ای درخواست شرکت در نمایشگاه کتاب تهران را داشتند. مسوولان و کارشناسان فعال در کمیته نشر الکترونیک می‌کوشند نرم‌افزاهایی در نمایشگاه کتاب تهران عرضه شوند که به صورت کامل متناسب با موضوع کتاب و کتابخوانی باشند.

مدیر کمیته نشر الکترونیک بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران اظهار کرد: در عرضه محصولات و نر‌م‌افزاهای حوزه نشر الکترونیک در نمایشگاه کتاب تهران اولویت با نرم‌افزاهایی است که با عنوان کتاب الکترونیک تولید و عرضه می‌شوند.

افراسیابی توضیح داد: اگر نرم‌افزاهایی به دبیرخانه ارسال شده باشند که حاوی فایل کتاب الکترونیک نیستند جای عرضه آن‌ها در سایر نمایشگاه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که زمان آن‌ها به موقع اطلاع‌رسانی خواهد شد اما در نمایشگاه کتاب تهران محوریت با نرم‌افزارهای حوزه کتاب و کتابخوانی است.

وی افزود: در بخش فرهنگسازی از نشر الکترونیک این دوره از نمایشگاه کتاب تهران اقدام‌های موثری صورت گرفته است. رایزنی‌ با شبکه‌های رسانه ملی نمونه‌ای از این اقدام‌ها به شمار می‌آید. امیدوارم در این حوزه نیز بتوانیم کتاب و نشر الکترونیک را به شیوه مطلوب معرفی کنیم.

مدیر کمیته نشر الکترونیک بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با اشاره به بخش فناوری‌های نوین نشر الکترونیک گفت: در این بخش فناوری‌هایی که می‌توانند در حوزه کتاب و کتابخوانی موثر باشند و در خدمت کتاب و کتابخوانی قرار بگیرند، معرفی خواهند شد.

افراسیابی پایگاه‌های اینترنتی مرتبط به حوزه کتاب و کتابخوانی را از دیگر بخش‌های نشر الکترونیک نمایشگاه کتاب تهران عنوان کرد و افزود: کتابخانه دیجیتال شهید مطهری به عنوان بزرگترین کتابخانه‌ای که در حوزه فضای مجازی فعالیت می‌کند و محصول مشترک دانشگاه صنعتی شریف و بنیاد صدرا است، در این بخش حضور خواهد داشت. همچنین کتابخانه دیجیتالی تخصصی امام رضا(ع) که محصول تلاش اهالی فرهنگ در دبیرخانه دایمی جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) است، از دیگر حاضران این بخش به شمار می‌آید. 

وی عنوان کرد: امسال سالن نشر الکترونیک در مکانی قرار گرفته است که سال‌های گذشته محل استقرار ناشران دانشگاهی (سالن‌های شماره 17 و 18) بود. امیدوارم این امر زمینه‌ استقبال چشمگیر بازدیدکنندگان را فراهم کند.

مدیر کمیته نشر الکترونیک بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در پایان از برپایی نشست‌ها و کارگاه‌های هم‌اندیشی تخصصی در حوزه نشر الکترونیک به صورت روزانه در نمایشگاه کتاب تهران خبر داد و گفت: از اتحادیه ناشران دیجیتال و اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران نیز دعوت کردیم تا برنامه‌ها و پیشنهادهای خود را ارایه دهند تا پس از بررسی و تعیین قابلیت اجرا، شاهد عملیاتی شدن این برنامه‌ها در نمایشگاه کتاب تهران باشیم.

حسن احمدی، مسوول واحد ثبت‌نام و تعیین مصادیق بخش نشر الکترونیک بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از دیگر سخنرانان این نشست بود. وی اظهار کرد: بررسی آثار و محصولات نشر الکترونیک بر اساس ضوابط و آیین‌نامه‌های بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران انجام می‌شود.

مسوول واحد ثبت‌نام و تعیین مصادیق بخش نشر الکترونیک بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران افزود: تاکنون سه هزار و 500 اثر به دبیرخانه نشر الکترونیک بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ارسال شده است.

وی ادامه داد: در مجموع 88 مجموعه اقدام به ثبت‌نام کرده‌اند که 76 مورد از تهران، یک مورد از استان اراک، یک مورد از استان اصفهان، هفت مورد از استان قم، یک مورد از استان خراسان رضوی، یک مورد از استان همدان و یک مورد از استان یزد بوده‌است.

احمدی عنوان کرد: تعداد موسساتی که مجوز نشر مکتوب دارند، 28 مورد بوده است. همچنین 41 ناشری که پروانه نشر دیجیتال دارند و چهار مرکزی که به صورت مشترک هم مجوز نشر مکتوب و مجوز نشر دیجیتال دارند نسبت به ثبت‌نام اقدام کرده‌اند.

مسوول واحد ثبت‌نام و تعیین مصادیق بخش نشر الکترونیک بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران افزود: تاکنون حدود یک هزار و 919 متر مربع برای بخش نشر الکترونیک این دوره از نمایشگاه کتاب تهران اختصاص داده شده است که این رقم افزایش پیدا خواهد کرد.

بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از 11 تا 21 اردیبهشت ماه سال 1392 در مصلی بزرگ حضرت امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها