شنبه ۴ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۵
مولفان سوار بر ماشین چاپ کتاب بچه‌ها

آخرین هفته از اردیبهشت سال جاری، 135 عنوان کتاب کودک و نوجوان برای بچه‌ها به ارمغان آورد که از میان آن‌ها سهم مولفان 83 عنوان اثر بود.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، این هفته بیشتر حوزه‌های نشر همچون حوزه ادبیات کودک و نوجوان، کم فروغ ظاهر شدند. در هفته‌ای که گذشت، حوزه دین با 141 اثر، حوزه ادبیات کودک و نوجوان با 135 اثر و حوزه ادبیات با 119 اثر پیشتازان عرصه چاپ بودند.

مولفان همچنان سوار بر ماشین چاپ کودک و نوجوان 

مولفان در هفته اخیر همچنان با چاپ آثار بیشتر نسبت به مترجمان، بازار کتاب را در دست گرفتند. این هفته همچون سایر هفته‌ها، باز هم نویسندگان کودک و نوجوان از مترجمان پیش بودند و با انتشار 83 اثر،49/61 درصد کتاب‌های هفته را از آن خود کردند. مترجمان نیز این هفته رقابت نزدیکی را با همتایان مولف خود داشتند و توانستند با انتشار 52 اثر 51/38 کتاب‌های خارجی را به چاپ برسانند.

3 قدم تا چاپ اول

 کتاب‌های تجدید چاپ و چاپ نخستین در آخرین هفته ماه اردیبهشت، نیز رقابت تنکاتنگی داشتند.

کتاب‌های چاپ نخست، این هفته با 88/48 درصد کتاب‌های هفته، سهم زیادی از بازار را به خود اختصاص دادند، ولی همچنان با اختلاف 24/2 درصد از کتاب‌های تجدید چاپی‌ عقب هستند.

بازار داغ چرخه نشر در تهران 

در حالی که ناشران سایر شهرهای کشور، این هفته 32 عنوان اثر منتشر کردند که نسبت به میانگین چاپ آن‌ها، رقم مناسبی به شمار می‌آید، باز هم بیشتر فضای چاپ ادبیات کودک و نوجوان در سلطه ناشران پایتخت بود.

ناشران تهرانی با چاپ 103 اثر در این هفته، 29/76 درصد کتاب‌های کودک و نوجوان هفته را وارد بازار کردند. 

متوسط‌ها یک پله بالاتر از متوسط خود

متوسط شمارگان این هفته، 76/2 درصد، از متوسط خود بالاتر زدند. این هفته متوسط شمارگان سه هزار و 616 نسخه بود که رقم مناسبی به شمار می‌آید. 

62 صفحه، میانگین صفحات کتاب‌های این هفته بود. با توجه به شمارگان متوسط و میانگین صفحات، به نظر می‌رسد کتاب‌‌های نوجوانان این هفته از کتاب‌های کودک بیشتر بوده‌اند. 

ترین‌ها!

«من بلدم ساز بزنم» عنوان ارزان‌ترین کتاب این هفته بازار ادبیات کودک و نوجوان بود. این کتاب که تنها یک هزار تومان بها داشت، نوشته شکوه قاسم‌نیا است و از سوی نشر قدیانی وارد بازار کتاب شده. در مقابل این اثر، «مجموعه دایره‌المعارف علوم برای نوجوانان»، نوشته «فیلیپ دبوا» با بهای 45 هزار تومان، گران‌ترین کتاب هفته به شمار آمد.

کتاب «آموزش روخوانی فرآن با روش اشاره»، نوشته محمد مهدی طباطبایی نیز در این هفته نوبت چاپ پنجاهم را پشت سر گذاشت.
 
«النمر العجیب» اثری از کمال سید، این بار 20 هزار نسخه‌ای که از آن منتشرشد، کتاب پر شمارگان هفته بود. در مقابل این اثر «شگفتی‌های آفرینش به بیان اما ششم (ع)» با یک هزار نسخه، کتاب کم شماره هفته شد.

«پینوکیو»، نوشته غزل فتحی، این هفته کم‌ترین صفحات را در میان کتاب‌ها به خود اختصاص داد. این کتاب تنها هشت صفحه دارد. «قصه‌های پریان»، نقطه مقابل پینوکیو در این هفته بود. این کتاب 420 صفحه دارد و با ترجمه علی‌اکبر خداپرست وارد بازار شده. 

بیش‌فعالان هفته!

ناصر کشاورز، شاعر محبوب کودکان، این هفته با 10 اثر پرکارترین مولف هفته به نظر می‌رسد. راحله عابدین‌نیا نیز با انتشار 9 اثر مترجم پرکار هفته بود.

نشر براق نیز با انتشار 10 عنوان کتاب چاپ نخست، نشر پرکار هفته در حوزه چاپ نخست شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط