چهارشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۲ - ۲۲:۳۱
ابوالفضل(ع) و جایگاهی که شهدا به آن غبطه می‌خورند

امام سجاد (ع) در حدیثی می‌فرمایند: «عباس (ع) در نزد خدا مقام و منزلتی دارد که تمام شهدا در روز قیامت به آن غبطه می‌خورند و آرزوی مقام او را دارند.» فردا (پنجشنبه) چهارم شعبان مصادف با سالروز میلاد با سعادت سردار رشید سید‌الشهدا (ع) حضرت عباس‌بن علی (ع) فرزند مولی‌الموحدین علی (ع) است.-

 خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)_ حضرت عباس (ع) در خانه‌ای زاده شدند كه جايگاه دانش و حكمت بود. آن حضرت از محضر اميرمومنان (ع) و امام حسن (ع) و امام حسين (ع) كسب فيض كردند و از مقام والای علمی برخوردار شدند. به مناسبت این روز پر‌برکت گفت‌و‌گویی درباره فضایل حضرت ابوالفضل (ع) با حبیب‌الله احمدی، نویسنده حوزه دین انجام شده است و آن‌چه در پی می‌آید، چکیده‌ای از صحبت‌های وی در بیان فضایل و جایگاه والای اسوه وفاداری، حضرت ابوالفضل (ع) است. 

احمدی گفت: بزرگترین فضیلت ایشان این است که فرزند رشید امیر‌المومنین (ع) بودند، زیرا فرزند علی (ع) بودن افتخار بزرگی است. حضرت امیر‌المومنین(ع) محمد‌بن ابوبکر را به‌علت شجاعت و همراهی با ایشان فرزند خودشان خواندند. همچنین ایشان به محمد‌بن حنفیه که در جنگ جمل از پیشتازی در سپاه ترسید، فرمودند: پسرم، این ترس را از مادرت به ارث برده‌ای. فرزند علی (ع) نباید بترسد. 

وی افزود: فضیلت دیگر ایشان این است که هم از طرف پدر و هم از طرف مادر تبار والایی داشتند. از یک طرف اتصال به خاندان عصمت داشتند و از سوی دیگر، مادر ایشان زنی بسیار متدین و با فضیلت به نام فاطمه کلبیه دختر حزام‌بن خالد بود که بعدها ام‌البنین لقب گرفت. 

نویسنده حوزه دین با بیان این‌که حضرت عباس (ع) رابطه‌ای بسیار صمیمانه با برادران بزرگوار خود امام حسن و امام حسین (ع) داشتند اما در عین حال همواره رعایت ادب و تواضع و خشوع را در برابر این دو بزرگوار داشتند، افزود: روایتی درباره فضایل و مقام والای و ارج و قرب ایشان نزد امام سجاد (ع) نقل کرده‌اند که در دو منبع موثق نیز ذکر شده است. در صفحه 68 و حدیث صدم کتاب ارزشمند «خصال» از شیخ صدوق و همچنین در صفحه 55 از جلد اول «سفینه‌البحار» محدث قمی نقل شده است که روزی حضرت علی‌بن حسین (ع) نظرشان به عبید‌اله فرزند عموی بزرگوارشان حضرت عباس (ع) افتاد و از یادآوری خاطرات رشادت ایشان و واقعه عاشورا اشک در چشمانشان حلقه زد. حضرت امام سجاد (ع) در روایتی با مقایسه میان جنگ‌های صدر اسلام و واقعه عاشورا و همچنین میان یاران پیامبر (ص) و حضرت عباس‌بن علی (ع) می‌فرمایند که «روزی سخت‌تر از روز جنگ احد برای پیامبر(ص) نبود، زیرا حمزه(ع) در آن شهید شد که پیامبر (ص) به او لقب شیر خدا و شیر پیامبر را دادند و همچنین جنگ موته هم برای پیامبر(ص) بسیار سخت بود که در آن پسر عمویشان جعفر‌بن ابی‌طالب به شهادت رسید که پیامبر فرمودند: خدا در بهشت به جای دو دست قطع شده‌اش به او دو بال داد که با فرشتگان پرواز می‌کند. 

وی افزود: درباره امام حسین (ع) هم روزی سخت‌تر از روزی که برادرش عباس (ع) به شهادت رسیدند، نبود. امام سجاد (ع) در ادامه فرمودند که در این روز همان‌طوری که خداوند به جعفر به‌جای دو دست قطع شده‌اش دو بال برای پرواز در بهشت داد، به عمویم عباس (ع) هم دو بال داد که با آن‌ها در بهشت به پرواز درآید. 

این نویسنده حوزه دین در پایان اظهار کرد: عباس (ع) ایثار‌گر بودند، از امتحان بزرگی سربلند بیرون آمدند، در بحبوحه عاشورا وفاداری خود را به امام به اثبات رساندند و امان‌‌نامه دشمن را نپذیرفتند. خودشان را فدای اباعبدالله و اهداف الهی‌ ایشان کردند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط