پنجشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۲ - ۲۰:۲۶
نراقی: رساله حقوق امام سجاد (ع) قانون اخلاقی اسلام است

علی‌محمد حیدری نراقی، نویسنده کتاب «رساله حقوق امام سجاد (ع)» شناخت بیشتر از زندگانی معصومین (ع) را لازمه زندگی سعادتمندانه و بندگی خداوند دانست و بیان کرد: امام سجاد (ع) هم مانند دیگر ائمه بزرگوار در زمان خود از جنبه علم و فقاهت بی‌نظیر بودند. رساله حقوق امام سجاد (ع) در واقع، قانون اخلاقی اسلام است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، شرحی بر کتاب «رساله حقوق امام سجاد (ع)» یک جلد از مجموعه زندگانی 14 معصوم (ع) است که به قلم علی‌محمد حیدری نراقی به رشته تحریر درآمده است. «رساله حقوق امام سجاد (ع)» 51 حق در زمینه‌های مختلف از قول ایشان را نقل می‌کند که حیدری نراقی شرحی بر این رساله نوشته است. 

وی درباره ضرورت مطالعه درباره شخصیت و ابعاد وجودی معصومین(ع) گفت: ما هنوز حتی به یک‌هزارم شناخت خود از ائمه معصومین (ع) دست پیدا نکرده ایم. آن‌ها بندگان خاص خدایند و مظهر علم و جمال و همچنین تمام صفات و کمال الهی‌اند.

نراقی نمونه‌هایی از حق‌هایی را که در شرحی بر کتاب «رساله حقوق امام سجاد (ع)» آمده‌اند،‌ این‌گونه برمی‌شمارد: حق اعضای بدن مانند دست، پا، زبان، چشم و گوش بر انسان، حق شوهر بر زن، حق زن بر شوهر، حق پدر و مادر بر فرزند، حق فرزند بر پدر و مادر، حق امام جماعت بر ماموم، حق ماموم بر امام جماعت، حق اقوام و خویشان بر انسان، حق موذن، حق طلبکار، حق رهبر بر مردم و حق مردم بر رهبر از جمله این حقوق‌اند. 

وی با تاکید بر ضرورت مطالعه و پژوهش در زندگانی معصومین (ع) افزود: مطالعه در رفتار، گفتار، احادیث و روایات معصومین (ع) در موقعیت‌ها و مراحل مختلف زندگانی آن بزرگواران و تعمق در سیره عملی آن‌ها می‌تواند گره‌گشای سخت‌ترین گره‌های کور زندگی همه انسان‌ها در همه دوران‌ها باشد. باید هرچه بیشتر با تمام زوایا و جنبه‌های مختلف زندگانی و سیره بزرگواران آشنا و درباره آن بخوانیم و بنویسیم. 

به گفته نراقی در شرحی بر کتاب «رساله حقوق امام سجاد (ع)» نوشته سده است: از پیامبر گرامی اسلام نقل شده که فرمودند در قیامت فردی را می‌آورند و در برابر خدای متعال نگه می‌دارند و نامه عملش به او داده می‌شود. اعمال نیک خود را در آن نامه نمی‌بیند. پس می‌گوید: خدای من، این نامه عمل من نیست، زیرا اعمال نیکم را در آن نمی‌بینم! خدای متعال می‌فرماید: اعمال نیک تو با غیبتی که پشت سر مردم کرده‌ای ازبین رفته است. سپس دیگری را می‌آورند و نامه عملش را به او می‌دهند. در نامه عمل خود عبادات فراوان می‌بیند. پس می‌گوید: این نامه عمل من نیست و من چنین عباداتی انجام نداده‌ام، پس خداوند می‌فرماید: همانا فلان‌کس پشت سرتو بد‌‌گویی کرد و اعمال نیکش به نامه اعمال تو انتقال یافت. 

شرحی بر کتاب «رساله حقوق امام سجاد (ع)» که از سوی انتشارات مهدی نراقی چاپ و منتشر شده است، در بیست و ششمین بین‌المللی کتاب تهران با استقبال بسیار خوبی از سوی مخاطبان روبه‌رو شد. کمترین تعداد شمارگان این کتاب که تاکنون به چاپ سی و پنجم رسیده، پنج هزار نسخه و برخی چا‌پ‌های آن به 10 هزار هم رسیده است.

24 خرداد برابر است با سالروز ولادت امام چهارم شیعیان حضرت امام سجاد(ع) که از جمله اعیاد شعبانیه محسوب می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط