شنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۹
فعالیت قرآنی مردم، پشتیبان عقبه استراتژیک نظام است

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در افتتاحیه پنجمین همایش سراسری مدیران موسسات قرآنی کشور بیان کرد: نظام جمهوری اسلامی که نظامی مردمی است،‌ اصلی‌ترین فعالیت‌هایش دینی و مردمی است. بنابراین، تاسیس نهادها، مراکز و موسسات مردمی ـ دینی و قرآنی مهم‌ترین راهبرد این نظام است و فعالیت قرآنی مردم، پشتیبان عقبه استراتژیک نظام به شمار می‌آید.-

 به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، پنجمین همایش سراسری مدیران موسسات قرآنی سراسر کشور با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس بیست و یکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی، رییس اقامه نماز، چند تن از آیات عظام، جمعی از نخبگان و استادان قرآنی کشور در سالن شبستان مصلای امام خمینی(ره) در حال برگزاری است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی در ابتدای این مراسم هدف از برگزاری این‌گونه همایش‌ها را یافتن سلسله مباحث و گفت‌وگوهای راهگشا برای آینده قرآنی کشور و ترسیم یک چشم‌انداز مناسب برای حرکت مطلوب در راستای تحقق آرمان‌شهر قرآنی عنوان کرد.

وی افزود: حیات طیبه که شعار نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم است، مدخل اساسی و بلامنازع ورود به مدینه فاضله یا آرمان‌شهر اسلامی است. در فرمایشات مقام معظم رهبری، تحقق تمدن مطلوب قرآنی تصویر شده است و این ممکن نمی‌شود مگر با توسعه فرهنگ قرآنی و توسعه فرهنگ قرآنی هم تنها با تحقق یافتن سبک زندگی قرآنی امکان‌پذیر است.

رییس نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، این نمایشگاه را نمادی از آرمان‌شهر قرآنی دانست و گفت: قرآن مجید در نظام جمهوری اسلامی مقدس و مورد تکریم است ولی برای تحقق آرمان‌های قرآنی و انس مردم با قرآن کریم تلاش‌ها از ابتدای انقلاب اسلامی تا به امروز با شدت ناکافی و ناقص همراه بوده است. حرکت پرتلاش در این زمینه از دولت نهم کلید خورد و امیدها را در دل‌های زنده کرد و به یقین این حرکت، شتابنده‌تر در دولت‌های آینده ادامه خواهد داشت.

وی در ادامه برای دولت در تحقق توسعه فرهنگ قرآنی چهار نقش کلیدی را برشمرد و اظهار کرد: سیاستگذاری، هماهنگی، تسهیل و نظارت چهار وظیفه و نقشی‌اند که دولت در پیشبرد اهداف قرآنی موجه و مکلف به انجام آن‌ها است. دولت برای تحقق اهداف توسعه قرآنی از طریق توسعه آموزشی عمومی، توسعه فرهنگ تبلیغ و ترویج و توسعه آموزش و پژوهش اقدامات موثری را انجام داده است که توسعه نظام‌مند این محور به توسعه فرهنگ قرآنی منتهی می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی در پایان یادآور شد: ما باید در راه رسیدن به توسعه قرآنی و حیات طیبه در تمام زمینه‌های قرآنی و ابعاد آن اهتمام ویژه داشته باشیم. تنها پرداختن به یک موضوع خاص راهگشا نیست. به عنوان مثال، هدف از حفظ قرآن کریم انس با قرآن است و تربیت حافظان قرآن کریم به تنهایی کافی نیست، زیرا حفظ قرآن تنها یکی از معبرهای عبور برای رسیدن به نقطه انس با قرآن و توسعه فرهنگ قرآنی است. تنها از طریق توسعه معارف، ایمان و رفتار قرآنی است که می‌توان به توسعه فرهنگ قرآنی امیدوار شد.

در بخش دیگر این مراسم، حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی، رییس اقامه نماز، عنوان کرد: از آن‌جا که قرآن کلام خدا و صاحب آن خداوند است، کارها و نیاتش هم باید خدایی باشد. نخستین قدم در انجام کار قرآنی، نیت درست و اخلاص در نیت و عمل است.

رییس اقامه نماز ادامه داد: انتقال تجربه به یکدیگر، انجام کار گروهی، برگزار کردن جلسات قرآنی،‌ کوتاه کردن زمان جلسات، به کار بردن روایات و احادیث به‌روز و کارآمد، انجام عمل صالح، ‌رقابتی نکردن جلسات،‌ برگزاری جلسات در مسجد،‌ به کار بردن تفسیر‌های به‌روز و نمونه از قرآن و مخاطب‌شناسی، از دیگر اقدامات و اعمال مهمی است که مدیران و مسوولان قرآنی در کشور برای تاثیرگذاری بیشتر فعالیت‌شان باید به آن‌ها پایبند باشند.

بیست و یکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم از ساعت 17 امروز(15 تیرماه) آغاز به کار می‌کند و به مدت یک ماه در مصلای بزرگ امام خمینی(ره) تهران برپاست. این نمایشگاه از ساعت 17 تا 24 دایر است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط