سه‌شنبه ۱۸ تیر ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۵
تاکید ویژه آیت‌الله تهرانی بر تهذیب و تزکیه نفس

رییس باغ کتاب تهران در مراسم رونمایی از کتاب «حاج آقا مجتبی» با اشاره به تاکید آیت‌الله تهرانی بر مباحث اخلاقی بیان کرد: یکی از موضوعاتی که استاد در این 40 سالی که با وی آشنایی داشتم بر آن مداومت داشت، بحث‌های اخلاقی بود. از نخستین روزهایی که آقا مجتبی تهرانی سخنرانی‌هایش را در انجمن اسلامی معلمان در ماه محرم آغاز کرد، همواره بر مباحث اخلاقی و اهمیت تهذیب و تزکیه نفس در همه امور تاکید ویژه داشت.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، این مراسم که با حضور علی‌اکبر اشعری، رییس باغ کتاب تهران، دکتر محسن اسماعیلی، رییس دانشکده حقوق دانشگاه امام صادق (ع) و حقوقدان شورای نگهبان، حجت‌الاسلام و‌المسلمین محمدرضا زائری، نویسنده و پژوهشگر و حجت‌الاسلام شاه‌محمد‌پور، مدیر انتشارات مصابیح‌الهدی عصر دوشنبه (17 تیر‌ماه) در فروشگاه مرکزی شهر کتاب برگزار شد.

اشعری، رییس باغ کتاب تهران، در این مراسم اظهار کرد: همه کسانی که استاد را می‌شناختند و با وی مانوس بودند، می‌دانستند که حاج آقا مجتبی هیچگاه حرفی را نمی‌زند که به آن عمل نکند. تزکیه نفس و ظرفیت بالای اخلاقی از این عالم ربانی فردی ساخته بود که همنشینی با وی برای همه، کلاس درس اخلاق بود. امروز بعد از سال‌ها و پس از فوت این استاد جلیل‌القدر تازه می‌فهمیم که یک نسبت روشن و قابل فهمی بین بصیرت و اخلاق و صفای باطنی وجود دارد.

شاگرد آقا مجتبی تهرانی در بیان نقش استاد تهرانی در وقایع انقلاب اسلامی اظهار کرد: در لا‌به‌لای خاطرات حاج آقا بخش بسیار مهم و بزرگی از تاریخ معاصر کشور آشکار خواهد شد، زیرا استاد هم به‌طور مستقیم و هم به‌طور غیرمستقیم در بسیاری از مسایل انقلاب و پیش از آن نقش داشته و بسیاری از بزرگان انقلاب در حرکت انقلابی خود از وی تاثیر گرفته‌اند.

اشعری همچنین درباره سبک و منش آیت‌الله تهرانی در برقراری ارتباط با مریدان و شاگردانش یادآور شد: استاد نسبت به همه افراد پیرامون و نزدیکان خود فقط نقش یک واعظ و پنددهنده را نداشت، بلکه همواره مانند یک پدر و مربی مهربان و دلسوز رفتار می‌کرد.

وی در پایان بیان کرد: اگر خاطرات استاد به‌طور کامل ثبت و ضبط و جمع‌آوری شوند، بخش بزرگی از تاریخ انقلاب روشن خواهد شد. امیدوارم با جمع‌آوری این خاطرات جلوه‌هایی از رفتار و منش یکی از اسوه‌های دینی معاصر برای بهره‌برداری کاربردی در زندگی در دسترس عموم قرار گیرد.

در این مراسم همچنین دکتر محسن اسماعیلی، رییس دانشکده حقوق دانشگاه امام صادق (ع) و حقوقدان شورای نگهبان، درباره اهمیت جمع‌آوری و چاپ خاطرات این استاد فرزانه عنوان کرد: بازگویی و بازخوانی خاطرات زندگی کسانی که می‌توانند الگوی دیگران باشند، کاری ضروری و موثر است. همواره تاثیر ارایه نمونه‌های عملی بیشتر و عمیق‌تر بوده است، زیرا حتی اگر مخاطبان مردان و زنان عرصه استدلال هم باشند، برای آن‌ها دیدن و شنیدن نمونه‌های عملی در زندگی روزمره بسیار تاثیرگذارتر از اندیشیدن است.

این حقوقدان شورای نگهبان در پایان با اشاره به فروتنی استاد در اجازه ندادن برای ثبت خاطراتش گفت: بارها فرصت‌هایی پیش آمد تا فراز و نشیب‌های زندگی استاد را به رشته تحریر در‌آورم ولی حاج‌آقا با فروتنی می‌فرمود که زندگی من چیزی ندارد که به‌درد کسی بخورد.

حجت‌الاسلام و‌المسلمین محمدرضا زائری، نویسنده و پژوهشگر هم در این مراسم با بیان این‌که کتاب خاطرات استاد مجموعه‌ای است که می‌توان برای زندگی از آن بهره برد، افزود: ظرایف روحی و معنوی، آداب زندگی و منش و رفتار انسانی فراوانی در همه لحظه‌های زندگی حاج آقا مجتبی موج می‌زند. شخصیت وی شخصیتی نیست که به‌ راحتی تکرار شود.

این نویسنده و پژوهشگر ادامه داد: هر کس با استاد برخورد کرد، با آغوش محبت وی رو‌به‌رو شد و این چیزی است که جوانان ما امروز در جامعه نیازمند به آنند. امروز ما و به‌ویژه جوانان نمی‌دانیم که خستگی‌ها و تشنگی‌هایمان کجا پاسخ خواهد گرفت.

وی در پایان یادآور شد: حاج آقا مجتبی در زمان حیات از این‌که چیزی از وی منتشر شود، پرهیز می‌کرد اما حتی اگر خودش هم می‌خواست دیده شود مثل امروز که در قید حیات دنیوی نیست، دیده نمی‌شد. امروز تازه آغاز دیده شدن استاد است. آثار معنوی این فقیه فرزانه به‌طور قطع نسل‌های آینده ما را بیشتر در‌بر خواهد گرفت.

در پایان این مراسم حجت‌الاسلام شاه‌محمد‌پور، مدیر انتشارات مصابیح‌الهدی که چاپ و انتشار آثار مرتبط با آیت‌الله حاج آقا مجتبی تهرانی را بر عهده دارد، بیان کرد: دفتر چاپ و نشر آثار استاد با گنجینه‌ای بزرگ رو‌‌به‌رو است. همین امروز ما 30 سال در زمینه چاپ این آثار ارزشمند که گنجینه‌ای ارزشمند از موضوعاتی همچون درس‌های اخلاقی، عرفان، معارف اسلامی و سبک زندگی اسلامی است، عقبیم و تازه در شروع کار قرار داریم.

وی افزود: برنامه‌ریزی دقیقی برای انتشار آثار استاد انجام شده است و تا امروز حدود 16 جلد کتاب از حاج آقا مجتبی آماده چاپ شده و تا ماه‌های آینده چند جلد دیگر هم آماده خواهند شد.

مدیر انتشارات مصابیح‌الهدی درباره کتاب رونمایی شده در این مراسم هم گفت: این کتاب حاصل 100 ساعت مصاحبه شفاهی با نزدیکان، دوستان و شاگردان استاد است که از مجموعه آن‌ها هزار نکته و پیام استخراج و دسته‌بندی شده‌اند.

شاه‌محمد‌پور ادامه داد: این کتاب به هیچ وجه معرفی استاد نیست، بلکه تنها آشنایی اولیه‌ای برای مخاطب عام است. در این اثر آن‌طور که باید و شاید حق استاد ادا نشده است و جای کار بیشتری دارد تا بسیار کامل‌تر و جامع‌تر ارایه شود.

وی در پایان گفت: معمولا کسی که از دنیا می‌رود، با رفتنش سفره برکاتش از دنیا جمع می‌شود ولی استاد با عروجش سفره برکاتش تازه برای عموم جامعه پهن شده است.

چاپ دوم کتاب «حاج آقا مجتبی» با اصلاح و اضافاتی در 324 صفحه و به بهای هفت هزار و 500 تومان از سوی موسسه پژوهشی فرهنگی مصابیح‌الهدی منتشر شده است.

مراسم رونمایی از کتاب «حاج آقا مجتبی» دوشنبه (17 تیر‌ماه) در فروشگاه مرکزی شهر کتاب واقع در خیابان شریعتی، بالاتر از مطهری، شماره 743 برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط