شنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۸
سکوت نشر کودک و نوجوان در شهرهای غیر پایتخت

دومین هفته از تیر سال جاری 219 عنوان اثر برای بچه‌های سراسر میهن اسلامی منتشر و روانه بازار کتاب شد. از میان 219 اثر این هفته، 173 اثر سهم ناشران پایتخت و 46 اثر سهم ناشران سایر شهرهای کشور بوده است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، در دومین هفته از تیر ماه سال جاری، 219 اثر برای کودکان و نوجوانان منتشر شد. این میزان سبب شد تا کودکان و نوجوانان ایرانی نسبت به هفته مشابه پیشین، بیش از 4/1 برابر، کتاب دریافت کرده باشند. کتاب‌های کودک و نوجوان با این 219 اثر توانستند در میان حوزه‌های چاپ نیز، بالاترین رتبه را به خود اختصاص دهند. پس از حوزه کودک و نوجوان، حوزه‌های علوم اجتماعی با 166 اثر و کتاب‌های علوم عملی با 149 اثر در جایگاه دوم و سوم قرار گرفتند.

مترجمان عقب افتاده

این هفته مترجمان کودک و نوجوان، از مولفان بسیار عقب بودند. از میان 219 اثر منتشره هفته، 79/75 درصد آثار این هفته، مربوط به مولفان و 21/24 درصد آثار مربوط به مترجمان بودند. این هفته مترجمان از مولفان بسیار عقب افتادند.

تجدید چاپ آثار سهل‌تر از چاپ اولشان

از آن‌جایی که تجدید چاپ برخی آثار نسبت به چاپ نخست آن‌ها ساده‌تر است، بسیاری از ناشران سعی می‌کنند تا با تجدید چاپ آثار پرفروش خود بازار را به دست گیرند. باز انتشار آثار منتشر شده از آن‌جایی که در مرحله مجوز گرفتن و تولید آثار دیگر نیاز به هزینه مالی و زمانی ندارد، ناشران را به سمت تجدید چاپ سوق می‌دهد. این هفته نیز همچون هفته‌های پیشین باز هم تجدید چاپی‌ها بیش از چاپ نخست بودند. 138 عنوان اثر تجدید چاپ شده و 81 عنوان اثر چاپ نخست این هفته سهم بازار کتاب کودک و نوجوان را تشکیل می‌دادند. 

سکوت نشر کودک و نوجوان در شهرهای غیر پایتخت!

ناشران سایر شهرهای کشور، این هفته در مجموع 46 اثر منتشر کردند. با وجود این که این میزان نسبت به هفته گذشته دو اثر افزایش داشته است اما همچنان فاصله زیاد با ناشران تهرانی در حوزه کودک و نوجوان به چشم می‌خورد. ناشران پایتخت این هفته با انتشار 173 اثر در مقابل 46 اثر ناشران دیگر شهرهای کشور، 99/78 درصد آثار منتشر شده هفته را به خود اختصاص دادند. 

پرش کوتاه متوسط‌های هفته!

شمارگان متوسط آثار کودک و نوجوان این هفته  سه هزار و 617 نسخه بود. این میزان در مقایسه با هفته گذشته افزایش یک هزار و 244 نسخه‌ای را تجربه کرده است. 

متوسط شمارگان این هفته نیز شاهد افزایش نسبی بود. این کمیت نیز نسبت به هفته گذشته پنج صفحه افزایش داشت و به میانگین 61 صفحه رسید.

ترین‌ها!

«مرغ تخم طلا، روباه بلا» این هفته عنوان ارزان‌ترین اثر هفته را به خود اختصاص داد. این اثر که تنها 500 تومان بها داشت، از نشر برف وارد بازار شد. نقطه مقابل کتاب «مرغ تخم طلا، روباه بلا» کتاب «مجموعه قصه‌های شیرین هزار و یک شب» نوشته نرگس آبیار بود که 22 هزار تومان قیمت داشت.

«دنیای شادی» این هفته برای چهل و دومین بار بار منتشر شد تا با این میزان انتشار، بیش‌ترین نوبت چاپ را در میان آثار هفته به خود اختصاص داده باشد. 

«انگشت گمشده» این هفته با 20 هزار نسخه عنوان پرشماره‌ترین اثر هفته را به خود اختصاص داد. این کتاب نوشته نجمه تدین است و از سوی سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان منتشر شده است. در مقابل این اثر «کارهای خطرناک» از پویا نصیری با شمارگان یک هزار نسخه کتاب کم شماره هفته بود. 

کتاب پر صفحه این هفته با 548 صفحه، «قصه‌های شیرین هزار و یک شب» بود. «عروسک من» با  هشت صفحه، کتاب کم‌صفحه هفته بود. این اثر نوشته علی ثابت‌قدم است.

بیش‌فعالان هفته!

بهرام بیگدلی با 12 اثر تالیفی منتشر شده، این هفته پرکارترین مولف لقب گرفت. در بخش ترجمه این هفته مترجم بیش فعال در حوزه کودک و نوجوان وجود نداشت.

انتشارات جهان این هفته با انتشار 12 اثر، بیشترین کتاب‌های چاپ نخست را وارد بازار کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط